Windows tappar bort drivrutin till sound blaster Z vid utdragande eller återinsättande av hörlurskontakt

Permalänk

Windows tappar bort drivrutin till sound blaster Z vid utdragande eller återinsättande av hörlurskontakt

Jag har ett Creative Sound Blaster X-Fi extreme gamer https://www.sweclockers.com/forum/trad/1594768-vad-betyder-de...
som har för att kunna fortsätta fungera i Windows 7 (64) autoladdar ner en annan drivrutin
via windows update som tillhör sound blaster Z som jag även funnit
inuti nerladdningspaketet Sound Blaster Command som är fullt kompatibelt med detta felaktiga Xfi ljudkort.

Nu har den drabbats av problem plötsligt där drivrutinen verkar blir korrupt vid
vissa slumpmässiga tillfällen i direkt anslutning till att jag återpluggar i sladden till hörlurarna in i ljudkortets ingång
efter att ha använt lurarna i andra medium, detta error sker bara ca 1 gång på 50 ut-å-in-sättningar av den kontakten.

Detta leder då till följande uppsjö av felmeddelanden samt ljudet blir helt oåtkomligt även i öppna webbläsare som spelar upp media, och det hjälper inte att starta om datorn, utan drivrutinen måste i detta läge ominstalleras trots att enhetshanteraren etc fortfarande identifierar den som ni ser på bilden här

Det verkar som att man via Sound Blaster Command kan göra en driver sökning & hitta den senaste versionen
Men densamme verkar ju vara versionen som försvinner 1 vecka senare igen & återigen i anslutning till hörlurskontaktens ändrade status.
Hur fan är detta tekniskt möjligt tror ni?

Kan det vara den nya billiga kvalitén på förlängningssladden till hörlurarna som orsakar en systemshock
när jag återinsätter dess hane i datorn samtidigt som jag har någon av mina 3 webbläsare öppen för
tillfället som kanske fortsatt spelar ljud vid detta tillfället för återinpluggandet av sladden?
Nej jag har inga högtalare och tänker inte skaffa några

Kommando promt lösningen funkar inte

net stop audiosrv
net stop AudioEndpointBuilder

net start audiosrv
net start AudioEndpointBuilder

"system error 1068" hänvisar den till ibland ifall det nu är 1 och samma fel?

Tankar?

Permalänk
Medlem

Prova med Windows 10 eller 11? ☺️

Alternativt kanske hitta olika versioner av drivrutiner (äldre och nyare) än Windows standard.

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Prova med Windows 10 eller 11? ☺️

Alternativt kanske hitta olika versioner av drivrutiner (äldre och nyare) än Windows standard.

Det där är ett typiskt svenskt svar sådana får du aldrig på utländska supportforum ( ja men stick dit då!)

Windows standard är det inte riktigt heller, det är windows update som har laddat ner den och
den går inte att bli av med, utan den ligger nånstans i datorns minne, och den kommer alltid by deafult
att återfinna åtm den första versionen av soundblaster Z, enda sättet att bli av med den är att ominstallera
operativsystemet gissar jag, annars kan jag bara bygga på den där versionen Z med uppdateringar

Nu har det gått 1 vecka och nu var det dags igen! samma mönster, jag har tittat
på tv och återinsätter hanen i datorn, samma felmeddelanden

Sound Blaster Command går just nu inte heller att öppna,
programmet svarar inte, och det beror ju på att den just har tappat eller låst drivrutinen och vad som
kommer att ske är att efter att ha startar om datorn kommer jag åter kunna öppna sound blaster command igen
och bergis är det samma jävla version som min senaste skärmbild den kommer att vilja auto-uppdatera med.

Enhetshanteraren hänger sig också ifall jag försöker trycka inaktivera på drivern som den fortfarande hittar,
en omstart kommer fixa detta, men det löser inte problemet, jag ska inte behöva starta om varje gång.

Hur ska jag kunna förklara det här på engelska för creative, om dom ens har nån support för
Sound blaster Z längre?

Ska det sluta med att jag måste köpa ett nytt ljudkort?

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Prova med Windows 10 eller 11? ☺️

Alternativt kanske hitta olika versioner av drivrutiner (äldre och nyare) än Windows standard.

Du får klä skott här för att ingen annan svarar

Nu har det gått 1 vecka sedan förra stoppet, och nu inatt var det punktligt dags igen!
Och nu vet jag vad felet är, det dumma "Sound Blaster Command.exe" ställer om headphones
inställningen från "headphones" till "5:1 speakers" vid 1/50 återisättningar av hörlurssladden in i datorn

Den omställningen till 5:1 orsakar omedelbar tystnad av systemljudet, och när jag söker ställa om
till headphones igen utan att ha startat om datorn i det här läger så leder det obönhörligen till
att "Sound Blaster Command.exe" hänger sig, efter att processen äntligen dödat sig
går det inte att starta om den, för då får vi en vit (svarar iimte) siluett av programmet bara

Nu har jag startat om datorn och idioten har nu återställt till headphones,
och jag kan nu plötsligt även sitta & växla mellan headphones och 5.1 högtalare
fram och tillbaka utan att skiten hänger sig

Nån ska fixa det här, om jag så ska skriva till creative direkt, om jag hittar till deras
support

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Prova med Windows 10 eller 11? ☺️

Alternativt kanske hitta olika versioner av drivrutiner (äldre och nyare) än Windows standard.

Uppdatering!

Jag hade fel, det handlar inte om att kontrollpanelen slår om från headphones till 5.1 högtalare
när drivrutinen slås ut, vad som händer är att skeendet är kopplat till Firefox som är igång under tiden jag
sätter i & drar ut kontakten och Firefox drar massa resurser i att jag har 700 sidor öppnade i sessionen,
det förklarar varför det här problemet smugit sig på stegvis i takt med att antalet öppna sidor byggs på hela tiden,
för vad som skedde var att Firefox igår till slut började gnälla om att datorn är för långsam och att jag skulle avsluta
Firefox för att undvika dataförlust, när jag sket i det ledde till att Firefox stängde ner ljudet under pågående podcast
med ett konstigt ljud som innehöll knaster, efter detta stängde Firefox ner sig själv också,

Detta ledde till samma resultat som jag beskrev tidigare, systemljudet dog där och det går inte att starta om det föränn du startar om datorn, jag misstänker att detta kan överlappa med något som kallas system error 1068 vilket verkar olösligt, har ni nån lösning på det? utöver att jag ska stänga ner flera öppna fönster

Permalänk
Medlem

Haha en bestraffning med andra ord för att du har 700 flikar uppe 🤣

Men tack för att du uppdaterar oss. Det hjälper mig eller någon annan i framtiden om samma fel uppstår.

Men om man går tillbaka till min lösning så hade det också hjälpt kanske? För då hade din firefox blivit rensat på köpet och problemet löst utan att du visste varför 🙃

Permalänk
Rekordmedlem

Bara 800 flikar ska inte ve nått problem om du har lite ram i datorn så sidorna får plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bara 800 flikar ska inte ve nått problem om du har lite ram i datorn så sidorna får plats.

16 i ram, ändå betedde den sig igår som att Firefox behövdes för att avliva ljudet

Men nu har jag fått upp ett nytt spår, ett nygammalt sådant som försvann i mängden pga av uppmärksamhetsstörning,
kanske det starkaste spåret (den har vi hört förr), vrider man på hörlursladdens kontakt eller ruckar på den så lyckades jag vid 1 tillfälle trycka på rätt punkt varav ljudet återvände!!

Det skulle förklara varför drivern fortsatt hittas under sessionen men bara är tyst, att det skulle vara glapp i kontakten på ljudkortet vilket stämmer överens med min rubriksättning, vi har alla isåfall bara varit naiva!

Och då kan man fråga sig? hur länge är ett ljudkort hållbart? Sound blaster audigy 2 zs gamer edition släpptes också 2003 tror jag under Irak Invasionen med andra ord, det är möjligt att jag köpte den några år senare, men kanske att kortet kan vara bara 18 år gammalt

Men finns det nått man kan göra för en glapp honkontakt i ett sådant gammalt ljudkort?, ska jag kanske köra in en tops
i honan laddad med isopropylalkohol?

Den andra smarta felsökningen som pågår as we speak är att jag drar nu inte ut förlängningssladden ur ljudkortet
så länge jag har ljud i datorn, för att testa i en vecka om ljudet kan dö utan att det sker någon ut och insättning av sladden.
Detta skulle kunna avslöja om det handlar om glapphet i honan

Om så är fallet skulle jag kunna pensionera det här externa ljudkortet och övergå till
interna high definition audio drivern på moderkortet, spännande och se om ljudet försvinne
med den installerad istället

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Haha en bestraffning med andra ord för att du har 700 flikar uppe 🤣

Men tack för att du uppdaterar oss. Det hjälper mig eller någon annan i framtiden om samma fel uppstår.

Men om man går tillbaka till min lösning så hade det också hjälpt kanske? För då hade din firefox blivit rensat på köpet och problemet löst utan att du visste varför 🙃

Jag tror att det kan ha vart ett falsk larm när allt kommer omkring, se min ovanstående post, har du hört talas om glapp i honan på ett ljudkort? som skulle förklara varför jag sätt ett mönster i att felet kräver återinsättning av hörlurssladden för att triggas, det var isåfall för enkelt så att det blev svårt

Alternativ att hanen i förlängningssladden är glapp även om det inte sker i TV'n med samma sladd, jag har för mig att jag testade med hörluren rätt in i honan på ljudkortet utan förlängningssladd, men jag kommer fan inte ihåg om ljudet återkom eller inte varje gång, det testet måste göras om

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bara 800 flikar ska inte ve nått problem om du har lite ram i datorn så sidorna får plats.

Skulle säga att behöver du mer än 5 flikar samtidigt så är du imte normal.

Och givetvis total rensning av flikar vid varje omstart av webläsaren.

Skrivet av Kloppstock:

16 i ram, ändå betedde den sig igår som att Firefox behövdes för att avliva ljudet

Men nu har jag fått upp ett nytt spår, ett nygammalt sådant som försvann i mängden pga av uppmärksamhetsstörning,
kanske det starkaste spåret (den har vi hört förr), vrider man på hörlursladdens kontakt eller ruckar på den så lyckades jag vid 1 tillfälle trycka på rätt punkt varav ljudet återvände!!

Det skulle förklara varför drivern fortsatt hittas under sessionen men bara är tyst, att det skulle vara glapp i kontakten på ljudkortet vilket stämmer överens med min rubriksättning, vi har alla isåfall bara varit naiva!

Och då kan man fråga sig? hur länge är ett ljudkort hållbart? Sound blaster audigy 2 zs gamer edition släpptes också 2003 tror jag under Irak Invasionen med andra ord, det är möjligt att jag köpte den några år senare, men kanske att kortet kan vara bara 18 år gammalt

Men finns det nått man kan göra för en glapp honkontakt i ett sådant gammalt ljudkort?, ska jag kanske köra in en tops
i honan laddad med isopropylalkohol?

Den andra smarta felsökningen som pågår as we speak är att jag drar nu inte ut förlängningssladden ur ljudkortet
så länge jag har ljud i datorn, för att testa i en vecka om ljudet kan dö utan att det sker någon ut och insättning av sladden.
Detta skulle kunna avslöja om det handlar om glapphet i honan

Om så är fallet skulle jag kunna pensionera det här externa ljudkortet och övergå till
interna high definition audio drivern på moderkortet, spännande och se om ljudet försvinne
med den installerad istället

Generellt så är hållbarheten tills garantin gått ut. I detta fallet är det nog för länge sedan typ sådär 16år sen eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle säga att behöver du mer än 5 flikar samtidigt så är du imte normal.

Och givetvis total rensning av flikar vid varje omstart av webläsaren.

Gör du aldrig någonsin någon form av projekt -- inkl "projekt" som att se en YouTube-video -- som tar mer än en dag?
Hur ska man orka börja om med allt varje dag eller flera gånger om dagen?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Gör du aldrig någonsin någon form av projekt -- inkl "projekt" som att se en YouTube-video -- som tar mer än en dag?
Hur ska man orka börja om med allt varje dag eller flera gånger om dagen?

Jag slutar inte förrän jag är färdig.

Tror inte jag någonsin kollat ett yt klipp som är mer än max 2h eller nått.

Vad menar du det är för videos som är flera dagar långa?

F. Ö. Youtube klipp sparas i din historik på youtube så räker att gå till din historik där för att fortsätta om det inte dyker upp direkt på förstasidan.

Och givetvis gör jag projekt men är ytterst sällan jag behöver mer än 1-2 tabbar åt gången och i 99 fall av 100 så sällan jag behöver sidan mer än max ett par timmar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Gör du aldrig någonsin någon form av projekt -- inkl "projekt" som att se en YouTube-video -- som tar mer än en dag?
Hur ska man orka börja om med allt varje dag eller flera gånger om dagen?

Trycker på "Titta senare". Klart.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Trycker på "Titta senare". Klart.

Den funkar givetvis också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle säga att behöver du mer än 5 flikar samtidigt så är du imte normal.
Och givetvis total rensning av flikar vid varje omstart av webläsaren.

Jag brukar nämna mina 1700+ flikar i min 16 GB maskin, men tog och kollade dagens siffra. Min lilla Firefox tuffar just nu med 3173 flikar och har inga problem med interaktiviteten då Firefox bara allokerar minne till de som har öppnats. Jag drar lätt upp mer än fem flikar bara medans jag läser sweclockerrs, som är lillebror i sammanhanget.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Jag brukar nämna mina 1700+ flikar i min 16 GB maskin, men tog och kollade dagens siffra. Min lilla Firefox tuffar just nu med 3173 flikar och har inga problem med interaktiviteten då Firefox bara allokerar minne till de som har öppnats. Jag drar lätt upp mer än fem flikar bara medans jag läser sweclockerrs, som är lillebror i sammanhanget.

Hir fan håller du reda på 1700 flikar... Fan ja får fan svårt att komma ihåg vilken som är vilken efter att ktymt så pass att man inte kan läsa sidtiteln längre på tabbarna vilket är runt 5 tabbar nånting.

Sen är frågan.

Hur många av de där 1700 använder du faktiskt varje dag så att de äns skulle va värda att ha kvar istället för att ha huvudsidan som ett bokmärke i bokmärkesfältet?

Vet flera som är som ni flikhoarders...

Och frågar man dem om hur många flikar det vet vad som är i dem så kan de i te äns nämna typ 10% av dem... Å kan va skit som bara legat kvar i flera år och tagit onödig plats i flikfältet....

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag slutar inte förrän jag är färdig.

Tror inte jag någonsin kollat ett yt klipp som är mer än max 2h eller nått.

Vad menar du det är för videos som är flera dagar långa?

F. Ö. Youtube klipp sparas i din historik på youtube så räker att gå till din historik där för att fortsätta om det inte dyker upp direkt på förstasidan.

Och givetvis gör jag projekt men är ytterst sällan jag behöver mer än 1-2 tabbar åt gången och i 99 fall av 100 så sällan jag behöver sidan mer än max ett par timmar.

YouTube var bara ett exempel. Det är sällan jag orkar kolla ett klipp på 1+ timme i sträck, så det brukar bli lite när jag känner för det. Har rejält mycket jag tänkt kolla, skulle bli kaos att ha allting i titta senare. Strukturerar upp dem i grupper i Sidebery istället, så ligger de lättåtkomligt och utan att dra CPU/RAM. (De är som bokmärken, fast mycket smidigare eftersom man slipper skapa dem, slipper öppna dem i tabbar och slipper ta bort dem, och är lättare att organisera i en trädstruktur.)

Andra exempel då. Jag letar efter bra iPad-appar för att visa noter med vissa bonusfunktioner, har c:a 12 tabbar uppe om det som jag ska kolla igenom senare idag eller imorgon.
Kollar lite på att köpa solglasögon, har några intressanta modeller uppe.
Har några tabbar med recept jag är sugen på att fixa till, nån tabb med SweClockers (utöver denna) och lite annat jag läst senaste halvtimmen.

Kommer definitivt inte göra allt det där ikväll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

YouTube var bara ett exempel. Det är sällan jag orkar kolla ett klipp på 1+ timme i sträck, så det brukar bli lite när jag känner för det. Har rejält mycket jag tänkt kolla, skulle bli kaos att ha allting i titta senare. Strukturerar upp dem i grupper i Sidebery istället, så ligger de lättåtkomligt och utan att dra CPU/RAM. (De är som bokmärken, fast mycket smidigare eftersom man slipper skapa dem, slipper öppna dem i tabbar och slipper ta bort dem, och är lättare att organisera i en trädstruktur.)

Andra exempel då. Jag letar efter bra iPad-appar för att visa noter med vissa bonusfunktioner, har c:a 12 tabbar uppe om det som jag ska kolla igenom senare idag eller imorgon.
Kollar lite på att köpa solglasögon, har några intressanta modeller uppe.
Har några tabbar med recept jag är sugen på att fixa till, nån tabb med SweClockers (utöver denna) och lite annat jag läst senaste halvtimmen.

Kommer definitivt inte göra allt det där ikväll.

Fan allt de där hade ja fan bränt igenom paralellt på typ 20 min... Å sen inte behövt flikarna igen så klara för stängning.

Köpa brillor typ 5-10 min max...
Hitta nån sketen app som inte kom med telefonen 2 min troligen översta sökresultatet på telefonen dessutom inte datorn...

7-10 min handknacka ner receptet med papper å penna måste ju ändå kunna få med det till köket tvekar på att du där ut hela din dator i köket för det...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows