Tester med DirectX 12

Färska gränssnittet DirectX 12 är en stor snackis för 2016 och börjar så sakteliga leta sig ut i skarpa titlar. Än så länge handlar det dock bara om en handfull spel, där stödet varierar mellan fullt utbyggt och påklistrat i efterhand.

risetomb_1.jpg

SweClockers erfarenheter av DirectX 12 är minst sagt varierande, där prestanda och stabilitet kan påverkas stort med uppdateringar eller nya drivrutiner. Testandet kantas av märkliga krascher och förvirrande resultat, ofta båda på samma gång.

Det gör sammanvägda bedömningar svårt, och redaktionen väljer därför att bryta ut testerna till en egen sida. Förhoppningen är att DirectX 12 kommer att mogna under året, vilket på sikt gör gränssnittet redo att på allvar kliva in i tabeller och prestandaindex.

I Ashes of the Singularity ser Radeon RX 470 en viss förbättring när DirectX 11 byts mot DirectX 12. Modellen landar på i stort sett samma nivå som Geforce GTX 970 samt äldre GTX 780 Ti.

Även i Hitman syns en viss uppgång när DirectX 12 används. Det räcker för att Sapphires RX 470 ska ta klivet förbi Geforce GTX 980 i samma läge.

Tomb Raider följer mönstret. Sapphires RX 470 presterar marginellt bättre i DirectX 12. I stort sett handlar det dock om samma värden.

I Futuremarks API-test kan Radeon RX 470 dra ifrån. Modellen landar före Geforce GTX 1060, en bit bakom storebror RX 480.