AMD Radeon RX 470 från Sapphire

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 470 från Sapphire

AMD:s mål att erövra det lukrativa mellansegmentet fortsätter med Radeon RX 470. Nu har ett milt modifierad referenskort från Sapphire letat sig in i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett kort som presterar som ett 970, inte illa..

De har det bra i USA med sina MSRP.

Permalänk
Medlem

Som säkert nämnt tusen gånger tidigare, i Sverige är prissättningen åt h-vete, tror AMD har träffat jäkligt bra med den nya generationen och tilltalar många konsumenter som inte vill lägga hur mycket som helst på en bra speldator i andra länder. Troligen även Sverige när priserna stabiliseras

hade jag inte varit tvungen att köpa nytt i våras pga trasigt grafikkort hade jag definitivt kollat på detta eller 480.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Knappast AMDs eller Sapphires fel att prissättningen är skum så jag förstår inte hur grossister eller butiker i Sverige kan påverka omdömen på kortet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daskedennis:

Som säkert nämnt tusen gånger tidigare, i Sverige är prissättningen åt h-vete, tror AMD har träffat jäkligt bra med den nya generationen och tilltalar många konsumenter som inte vill lägga hur mycket som helst på en bra speldator i andra länder. Troligen även Sverige när priserna stabiliseras

hade jag inte varit tvungen att köpa nytt i våras pga trasigt grafikkort hade jag definitivt kollat på detta eller 480.

Ingen vettig människa skulle välja ett 480 över ett 1060 i dagsläget. Inte i Sverige åtminstone.

Permalänk
Medlem

@AMDDDDD: Nja, det ligger en liten bit efter GTX970, om man sedan överklockar båda så hamnar det ännu längre efter.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

@AMDDDDD: Nja, det ligger en liten bit efter GTX970, om man sedan överklockar båda så hamnar det ännu längre efter.

I sweclockers prestandaindex är det dessutom 970 i referensutförande som inte ens säljs. Men oavsett är det inget dåligt kort.

Förstår inte varför det inte skulle vara okej att skriva den märkliga prissättningen som en nackdel, det är ju ändå svenska konsumenter som Sweclockers riktar sig till.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Drygt 10% högre pris och drygt 10% högre prestanda än mitt 7970. Fin utveckling vi haft de senaste åren. Verkligen revolutionerande mycket prestanda för pengarna, precis som utlovat.

Skrivet av daskedennis:

Som säkert nämnt tusen gånger tidigare, i Sverige är prissättningen åt h-vete, tror AMD har träffat jäkligt bra med den nya generationen och tilltalar många konsumenter som inte vill lägga hur mycket som helst på en bra speldator i andra länder. Troligen även Sverige när priserna stabiliseras

hade jag inte varit tvungen att köpa nytt i våras pga trasigt grafikkort hade jag definitivt kollat på detta eller 480.

Priserna verkar vara ganska stabila, rör sig typ inte alls för RX 480. Finns dessutom inget utrymme för att de ska sjunka om man ser till AMDs prissättning.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Knappast AMDs eller Sapphires fel att prissättningen är skum så jag förstår inte hur grossister eller butiker i Sverige kan påverka omdömen på kortet.

Det är AMD som sätter priset. Man kan inte begära att andra ska gå på ren förlust för att rädda deras prissättning.

Permalänk
Medlem

Mitt 7950 som är lite överclockat ger 2 fps lägre än 470 i Dragon age, i 1080p
Det kortet gick på 2500 för 2.5 år sedan....

Personligen känns det inte alls bra det här som hänt på grafikkorts marknaden

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Ingen vettig människa skulle välja ett 480 över ett 1060 i dagsläget. Inte i Sverige åtminstone.

Mnja, RX480 kan ju köras i CF medan 1060 inte går i SLI, så där finns ju en viss fördel för RX480. Sen är ju FreeSync billigare än G-Sync.

Men spelar inte de punkterna någon roll så krävs det nog något av en religös övertygelse mot det röda laget för att köpa dessa kort med nuvarande svensk prisbild, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Ingen vettig människa skulle välja ett 480 över ett 1060 i dagsläget. Inte i Sverige åtminstone.

Nja skulle väl i så fall bero på vad man förväntar sig med DX12 och Vulkan sedan, där är ju RX 480 överlag snabbare.
Men jag håller i stort med. Jag som nog anses vara lite AMD-förespråkare skulle utan tvekan köpa ett EVGA 1060 om jag skulle tvingas köpa nytt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Mnja, RX480 kan ju köras i CF medan 1060 inte går i SLI, så där finns ju en viss fördel för RX480. Sen är ju FreeSync billigare än G-Sync.

Men spelar inte de punkterna någon roll så krävs det nog något av en religös övertygelse mot det röda laget för att köpa dessa kort med nuvarande svensk prisbild, tyvärr.

Om man tillhör den målgruppen som kör mer än ett kort så är det självklart att man väljer kort som har stöd för funktionen. Tillhör man mainstream så köper man antagligen 1060 istället. Tråkigt att vi inte kan få 480 4GB för 2000:- i Sverige, då hade nog fler köpt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Knappast AMDs eller Sapphires fel att prissättningen är skum så jag förstår inte hur grossister eller butiker i Sverige kan påverka omdömen på kortet.

Vi bor ju i Sverige, så atteh...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Drygt 10% högre pris och drygt 10% högre prestanda än mitt 7970. Fin utveckling vi haft de senaste åren. Verkligen revolutionerande mycket prestanda för pengarna, precis som utlovat.
Priserna verkar vara ganska stabila, rör sig typ inte alls för RX 480. Finns dessutom inget utrymme för att de ska sjunka om man ser till AMDs prissättning.

Det är AMD som sätter priset. Man kan inte begära att andra ska gå på ren förlust för att rädda deras prissättning.

fast deras pris på 199 dollar för 480 4gb borde ge ett ca pris på ca 2000kr i Sverige iom att kortet ligger på 200 dollar om du kollar på newegg, visserligen inte i lager nånstans i USA men med dom priserna så är det inte direkt konstigt.

Och iom att 1060 ligger precis 250-330 dollar vilket blir en ganska precis översättning till 2500-3300kr vilket man utan problem får tag på ett gtx 1060 här i Sverige

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Varför testar man detta kort i 4k när det knappt duger till 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Knappast AMDs eller Sapphires fel att prissättningen är skum så jag förstår inte hur grossister eller butiker i Sverige kan påverka omdömen på kortet.

Fast är det bara i Sverige? Ögnar man igenom diskussionstråden för TechReports test av XFX RX 470 kort så nämns det att varken 470, 480 eller 1060 går att köpa för sina respektive MSRP i USA. 480 och 1060 finns faktiskt på pappret, men de modellerna finns i praktiken aldrig i lager medan 470 överhuvudtaget inte finns till sin MSRP ens på pappret.

En annan intressant observation i just TR test är hur extremt nära 470 och 480 presterar när man använder en 6700K i stock-clock. SweClockers, precis som nästan alla andra teknikwebbplatser, använder överklockade E-serie modeller för att så mycket som möjligt plocka bort CPU-delen som flaskhals. Är en fullt förståelig strategi och för high-end segmentet är det nog rätt vanligt att personerna som köper kortet själva sitter på toppmodeller av CPU.

För de som siktar på 470 och liknande är nog även en 6700K en bit bortom vad som faktiskt kommer användas, verkar ju som CPU-prestanda inte är helt irrelevant när man kommer ner till mer "svenssonmodeller".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Saknar DX12 benchmarks, där lär ju kortet ta 970...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast deras pris på 199 dollar för 480 4gb borde ge ett ca pris på ca 2000kr i Sverige iom att kortet ligger på 200 dollar om du kollar på newegg, visserligen inte i lager nånstans i USA men med dom priserna så är det inte direkt konstigt.

Och iom att 1060 ligger precis 250-330 dollar vilket blir en ganska precis översättning till 2500-3300kr vilket man utan problem får tag på ett gtx 1060 här i Sverige

Räkna igen på 200, gör detta på resten av Polariskorten med. Vad ser du?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon259415:

Ingen vettig människa skulle välja ett 480 över ett 1060 i dagsläget. Inte i Sverige åtminstone.

Skrivet av Vesh:

Mnja, RX480 kan ju köras i CF medan 1060 inte går i SLI, så där finns ju en viss fördel för RX480. Sen är ju FreeSync billigare än G-Sync.

Men spelar inte de punkterna någon roll så krävs det nog något av en religös övertygelse mot det röda laget för att köpa dessa kort med nuvarande svensk prisbild, tyvärr.

Skrivet av Aleshi:

Nja skulle väl i så fall bero på vad man förväntar sig med DX12 och Vulkan sedan, där är ju RX 480 överlag snabbare.
Men jag håller i stort med. Jag som nog anses vara lite AMD-förespråkare skulle utan tvekan köpa ett EVGA 1060 om jag skulle tvingas köpa nytt idag.

Mnja; AMD har dessutom mycket bättre strömförsörjning med ett antal feta VRMr på kortet, AMD:s kretskort verkar bra mycket mer rejält.
Dessutom har ju RX4850 2GB mer minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Saknar DX12 benchmarks, där lär ju kortet ta 970...

Dock är det väl ingen som bryr sig om dx12 längre, verkar bara vara buggigt och allmänt skräp om man läser om det. Och det verkar då inte finnas något större intresse av det heller. Så frågan är om inte det bara slutar med fiasko?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Dock är det väl ingen som bryr sig om dx12 längre, verkar bara vara buggigt och allmänt skräp om man läser om det. Och det verkar då inte finnas något större intresse av det heller. Så frågan är om inte det bara slutar med fiasko?

Kommer nog slå igenom så småningom men än så länge lyser titlarna med sin frånvaro. Var drygt ett år sedan Windows 10 släpptes och vi har en handfull spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jink:

Saknar DX12 benchmarks, där lär ju kortet ta 970...

En grej som man lätt missar är Nvidias enklare kort faktiskt tenderar att prestera bättre i DX11 jämfört med DX12 (däremot så verkar 1070 och uppåt rätt konsekvent presterar bättre i DX12 jämfört med DX11).

Vissa webbplatser verkar ha uppmärksammat detta och jämför numera titlar som har stöd för både DX11 och DX12 i det API som respektive kort presterar bäst i, t.ex. detta, notera att referens 1060 då faktiskt är snabbare än referens 480 (har för mig att 480 brukar vara lite snabbare i denna titel om båda kör DX12)

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av igelkotte:

Dock är det väl ingen som bryr sig om dx12 längre, verkar bara vara buggigt och allmänt skräp om man läser om det. Och det verkar då inte finnas något större intresse av det heller. Så frågan är om inte det bara slutar med fiasko?

Tycker att många stora titlar är på gång med DX12 nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att många stora titlar är på gång med DX12 nu.

BF1 och Watch Dogs 2? Finns det någon lista förutom den där wikipediasidan?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Dock är det väl ingen som bryr sig om dx12 längre, verkar bara vara buggigt och allmänt skräp om man läser om det. Och det verkar då inte finnas något större intresse av det heller. Så frågan är om inte det bara slutar med fiasko?

Tur att vi har Vulkan som verkar funka bra (i alla fall på AMD kort) och inte låst till ett operativsystem. Är dock inte mycket spel än där heller men hoppas att det kommer i de flesta nya titlar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

BF1 och Watch Dogs 2? Finns det någon lista förutom den där wikipediasidan?

Den verkar behöva uppdateras.
Civ 6 skall väl få DX12, likaså saknas många spel tex Warhammar total war.
Deus Ex tycker jag verkar intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tur att vi har Vulkan som verkar funka bra (i alla fall på AMD kort) och inte låst till ett operativsystem. Är dock inte mycket spel än där heller men hoppas att det kommer i de flesta nya titlar

Med tanke på hur få spel som använder OpenGL har jag svårt att tro det. Hittar inte ens moderna test av OpenGL-spel förutom DOOM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av AMDDDDD:

Ett kort som presterar som ett 970, inte illa..

De har det bra i USA med sina MSRP.

Eller inte... i 9 av 11 spel i 1080p så var 970 bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vill vi ha ett test på Rx460 också
Hoppas polaris 11 har bättre verkningsgrad prestanda/ström

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Eller inte... i 9 av 11 spel i 1080p så var 970 bättre.

Känner du skillnad av 2-3 fps? Du inser att detta kort kostar 179 dollar i USA va?