AMD Radeon RX 470 från Sapphire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

To be fair så klarar Pci-ex 3.0 av mer än de 75w som den är specad för o de enda datorerna som faktiskt gick sönder var gamla miners med Pci-ex 1.0.

+12v från Pciex och 6pin är dessutom bredvid varandra, vet inte om det glömts ett motstånd där i slutproduktion eller dom kom fram till att det inte behöves.

Eftersom Pci-e watt förbrukningen har kommit upp på tapeterna så skulle jag vilja se test på alla senaste gpu och se hur mycket de belastar pci-e portern egentligen oklockade och klockade. Eftersom 480 kommer ju att hamna över gränsen så fort man drar igång och börjar klocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hellmix:

Eftersom Pci-e watt förbrukningen har kommit upp på tapeterna så skulle jag vilja se test på alla senaste gpu och se hur mycket de belastar pci-e portern egentligen oklockade och klockade. Eftersom 480 kommer ju att hamna över gränsen så fort man drar igång och börjar klocka.

Nej, den börjar ta mer från den externa strömförsörjningen i stället.
PCI e kontakten från moderkortet tar numera alltid mindre än 75 Watt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Eftersom Pci-e watt förbrukningen har kommit upp på tapeterna så skulle jag vilja se test på alla senaste gpu och se hur mycket de belastar pci-e portern egentligen oklockade och klockade. Eftersom 480 kommer ju att hamna över gränsen så fort man drar igång och börjar klocka.

Om du överklockar och övervoltar minnena extremt så kan du mycket väl se pcie över 100watt skulle ja gissa på men kör du stock volt o överklockar minnen till en stabil nivå så kan ja inte se kortet dra stora mängder watt genom pcie..

Att övervolta/överklocka gpu kärnan gjorde mkt mindre skillnad i pcie wattage. Nu pratar jag om ref designen.

Själv skulle jag vilja se detta test på ALLA gpuer som testas, för detta är knappast första eller sista kortet som visar detta beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej, den börjar ta mer från den externa strömförsörjningen i stället.
PCI e kontakten från moderkortet tar numera alltid mindre än 75 Watt.

Helt hundra på detta??

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av criscros:

Helt hundra på detta??

Helt 95% på det.

edit
Det går att programmera varje VRM så att de bara tar ut en viss maxeffekt, på så sätt kunde man styra bort förbrukningen från PCI-porten.
Däremot kan den sladd man kopplar in, ta mer än 75W men det är inget problem den är oftast specad för mer än det dubbla, 6 pinnarn är ju ofta en kombinerad 6 och 8 pin, där de sista två bara är signal pinnar och till för att nätagget skall veta att kortet har en 8 pin, du kan få samma effekt genom att bygla de sista två, kablar och kontakter klarar betydligt mer än så..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Helt 95% på det.

XD hoppas du har rätt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Så med andra ord risker alla ref-kort från amd att bränna moderkortet. Jösses att sånt tillåts att komma ut på marknaden när de inte har åtgärdat problemet till 100%.

Skulle det här vara någon annan del av marknaden så skulle ju varenda kort återkallas eftersom de utgör en risk för själva datorn.

Gamer Nexus har gjort ett test med ref 480 med ett väldigt billigt moderkort och med drivers som inte hade fixen för PCI-e. De hade typ firestrike rullande i 1 vecka och just nu har inget brunit upp. Så det var ett icke-problem.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Helt 95% på det.

edit
Det går att programmera varje VRM så att de bara tar ut en viss maxeffekt, på så sätt kunde man styra bort förbrukningen från PCI-porten.
Däremot kan den sladd man kopplar in, ta mer än 75W men det är inget problem den är oftast specad för mer än det dubbla, 6 pinnarn är ju ofta en kombinerad 6 och 8 pin, där de sista två bara är signal pinnar och till för att nätagget skall veta att kortet har en 8 pin, du kan få samma effekt genom att bygla de sista två, kablar och kontakter klarar betydligt mer än så..

det som är viktigast nu är nog att få veta ifall de har dirigerat om strömmen med överklock lr inte .. vi vet nu att den drar mindre från pcie o mer från 6pin.. men hur ser det ut under överklock? vågar man tro att den fortfarande drar helt "ok" watt från pcie?

Permalänk
Medlem

Detta kort verkar ju prestera bra sett till vart det ligger.
RX 470 presterar ca: 48% bättre änn gtx 960 enligt Swec prestanda index 1080p, prestera 20% bättre änn 380X, detta då utan Vulkan och DX12 som ger ännu lite extra boost till RX 470.
Billigaste gtx 960 4GB ligger på 1990 kr enligt prisjakt och billigaste 380X ligger på 2161 kr och RX 470 för 2090 kr.

Så sett till prestandan så är väll detta kort bäst i sin prisklass, sen får man också ha i åtanke att detta är lanseringspriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Gamer Nexus har gjort ett test med ref 480 med ett väldigt billigt moderkort och med drivers som inte hade fixen för PCI-e. De hade typ firestrike rullande i 1 vecka och just nu har inget brunit upp. Så det var ett icke-problem.

Fantastiskt att man drar slutsatsen "icke-problem" av det. Givetvis är det ett problem och bara för att ett billigt moderkort rullande en benchmark inte får något problem så betyder det inte andra moderkort inte kan drabbas.

Att ens gå utanför specifikationer så pass mycket är ett problem oavsett vilken skada det kan göra i praktiken. Nu är det ju förvisso fixat så idag är det ett mindre problem men det var ju knappast det innan. Man kan ju dra vilka slutsatser man vill men jag ser det som att AMD har haft bristande rutiner i testning och kvalitetssäkring av sin produkt - något de inte får misslyckas med när de jagar PR.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Angående RX 470 så är det en okej produkt i mellansegmentet även om det ligger lite för högt i pris för mitt tyckte. Ett par hundralappar mindre hade varit att önska i alla fall.

Det är ju ingen tvekan om att AMD:s grafikkortslanseringar under sommaren varit en stor besvikelse för entusiaster. Detta är ju ingen prestanda man lockas av för då hade man köpt GTX 970 de senaste månaderna.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför har man valt att inte visa DX12 prestanda på detta kort. Att ge ett betyg utan att visa DX12 känns märkligt. De som Köper nya kort idag är mer intresserad av DX12 än av DX11.

Är väl DX12 med? Hitman och Tomb Raider?

Övriga DX12 spel är lite so so. Dock tycker jag man bör ha Doom med bara för att det är ett tekniskt välgjort spel.

Annars tycker jag andelen DX12 mot DX11 är ganska fair mot hur det ser ut idag.

EDIT: hmm verkar konstigt med Hitman, andra siter postar att RX470 slår GTX1060/GTX980 där men inte SweC? Lika så i Tomb Raider så slår den GTX970 i andras tester?

Är det så att man kör även dessa i DX11?

Kan SweC förtydliga detta med Hitman? @Kenneth:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Är väl DX12 med? Hitman och Tomb Raider?

Övriga DX12 spel är lite so so. Dock tycker jag man bör ha Doom med bara för att det är ett tekniskt välgjort spel.

Annars tycker jag andelen DX12 mot DX11 är ganska fair mot hur det ser ut idag.

EDIT: hmm verkar konstigt med Hitman, andra siter postar att RX470 slår GTX1060/GTX980 där men inte SweC? Lika så i Tomb Raider så slår den GTX970 i andras tester?

Är det så att man kör även dessa i DX11?

Kan SweC förtydliga detta med Hitman? @Kenneth:

Skickades från m.sweclockers.com

Tror alla tester är DX11, dom brukar ha en separat sida för DX12, iaf har dom gjort så i tidigare tester.

Här är ett test med DOOM.

Permalänk
Inaktiv

@Oaktree: här jämförs dx480 med gtx1060 i titlar med xd12/vulkan
http://wccftech.com/rx-480-gtx-1060-dx12-vulkan-tested/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag tycker bara att de kan skala bort alla kort (och tester) som inte lirar i samma liga.

Det är väl dock just genom att visa testresultat som man tydligt visar vilken liga kortet lirar i? Utan testresultat så lämnar man åt läsaren att gissa hur pass illa det står till i t.ex. 4k.

Skrivet av Oyes:

Kom ihåg att priser i USA listas utan skatt.

Att kortet inte anses prisvärt i Sverige har ju dock att göra med dess prissättning jämfört med andra kort i Sverige. Alla de svenska priserna som jämförs inkluderar moms, oavsett om det gäller ett RX470, ett GTX970 eller något annat.

Skrivet av AMDDDDD:

Lilla sverige är en droppe piss i havet, kolla vad jag skrev i första inlägget. ***bort/mod***

Det må så vara men det är vår droppe piss i vattnet. När vi köper datordelar så är det ju i första hand priserna här som spelar roll för oss.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Nej det kanske den inte är men inte långt ifrån och vi befinner oss i en transition state... sååå... många som kommer med detta argument om att dx11 är idag o blabla.. folk får nog köpa från eget tänk oavsett nvidia lr amd.

Jag har ingen spåkula, men jag skulle gissa att när DirectX 12 är standard (tar nog mer än ett år med takten det har nu) så är dagens high end grafikkort sämre än framtidens mid-tier.

Köp grafikkort för att du behöver det nu, inte för att det "kanske blir bättre med DX 12 i framtiden". Grafikkort har aldrig varit en särskilt bra investering.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag har ingen spåkula, men jag skulle gissa att när DirectX 12 är standard (tar nog mer än ett år med takten det har nu) så är dagens high end grafikkort sämre än framtidens mid-tier.

Köp grafikkort för att du behöver det nu, inte för att det "kanske blir bättre med DX 12 i framtiden". Grafikkort har aldrig varit en särskilt bra investering.

Håller med men det finns mångs som inte kan eller vill byta gpu heller

Permalänk
Medlem

Kanske nått att byta ut grabbens 5870 med?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oaktree:

Detta kort verkar ju prestera bra sett till vart det ligger.
RX 470 presterar ca: 48% bättre änn gtx 960 enligt Swec prestanda index 1080p, prestera 20% bättre änn 380X, detta då utan Vulkan och DX12 som ger ännu lite extra boost till RX 470.
Billigaste gtx 960 4GB ligger på 1990 kr enligt prisjakt och billigaste 380X ligger på 2161 kr och RX 470 för 2090 kr.

Så sett till prestandan så är väll detta kort bäst i sin prisklass, sen får man också ha i åtanke att detta är lanseringspriset.

Skrivet av FredrikMH:

Angående RX 470 så är det en okej produkt i mellansegmentet även om det ligger lite för högt i pris för mitt tyckte. Ett par hundralappar mindre hade varit att önska i alla fall.

Det är ju ingen tvekan om att AMD:s grafikkortslanseringar under sommaren varit en stor besvikelse för entusiaster. Detta är ju ingen prestanda man lockas av för då hade man köpt GTX 970 de senaste månaderna.

Vad skall det kosta för att vara attraktivt då? det ger ju redan mer för pengarna än både 380, 380x och GTX960.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Angående RX 470 så är det en okej produkt i mellansegmentet även om det ligger lite för högt i pris för mitt tyckte. Ett par hundralappar mindre hade varit att önska i alla fall.

Det är ju ingen tvekan om att AMD:s grafikkortslanseringar under sommaren varit en stor besvikelse för entusiaster. Detta är ju ingen prestanda man lockas av för då hade man köpt GTX 970 de senaste månaderna.

De kort de har släppt nu under sommaren riktar sig överhuvudtaget inte mot några entusiaster alls, så jag förstår inte varför den jämförelsen kommer upp hela tiden. AMD har varit tydliga med att deras kort i det övre prestandasegmentet kommer senare detta året eller runt årsskiftet, så jag förstår inte vad man kan vara besviken på?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Jearom: Det tycker jag att du ska göra

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av PalmiNio:

Är väl DX12 med? Hitman och Tomb Raider?

Övriga DX12 spel är lite so so. Dock tycker jag man bör ha Doom med bara för att det är ett tekniskt välgjort spel.

Annars tycker jag andelen DX12 mot DX11 är ganska fair mot hur det ser ut idag.

EDIT: hmm verkar konstigt med Hitman, andra siter postar att RX470 slår GTX1060/GTX980 där men inte SweC? Lika så i Tomb Raider så slår den GTX970 i andras tester?

Är det så att man kör även dessa i DX11?

Kan SweC förtydliga detta med Hitman? @Kenneth:

Skickades från m.sweclockers.com

DX12 är inte med. Vi kör bara det för referenskort, vilket detta inte är och inte gick att klocka ner heller (because AMD Wattman). Vi siktar på att köra igenom ett referenskort någon gång, men om det blir en helt egen artikel får vi se.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Var får man tag på det spelet "benchmarks"?

http://www.sweclockers.com/test/22360-nvidia-geforce-gtx-1060...

Kika även på DigitalFoundry på Youtube där dem jämför 1060 med 480. Sen får man inte glömma att 1060 klockar väsentligt bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=3W7WX6pjL-M

Skrivet av PalmiNio:

Fast nu pratar du inattmössan?

Om du nu inte tycker Minne spelar roll så kan du inte snacka om att det kostar samma?

Ett GTX 1060 kostar i Sverige 10% mer pch presterar enligt SweC 10% sämre, så alltså samma ratio för pengen. Samtidigt är det vid 1080p, går du upp till 1440p är det bara 8% bakom. Detta i ett index som är DX11 tungt och saknar Vulkan samt kör en gammal version av Tomb Raider.

Så trots att det ligger lika bra per krona eller bättre trots konstiga svenska priser på RX480 så tycker du nVidia levererar men inte AMD, logiken brister?

Skickades från m.sweclockers.com

Dem kostar lika mycket, Sapphire 480 8GB ska komma till Misco och ligger på 2883 kr medan Proshop ska få in EVGA 1060 6GB för 2899 kr.

Lägg därtill att 1060 klockar mycket högre än 480. Tvivlar inte på att 480 drar om 1060 i DX12 och Vulkan, men varför är det relevant nu när det knappt har etablerats? Eller sitter du och bara spelar Doom/Tomb Raider på din fritid? Självklart väljer gemene man att lägga ut 16 kr extra på ett 1060 som levererar i snitt 10% mer prestanda.

Skrivet av _Merc_:

Där har du fel. Vulkan/DX12 är en stor anledning till att välja 480. över 1060. Det är samma debbat som med 680 vs 7970 och 8GB ram vinner emot 6 här.

Det förstår jag med, men nu syftar jag på den stora massan som inte är insatta i detta. Man kan inte använda argumenten "Det blir minsann bättre i framtiden" för AMD hela tiden, då kommer man helt enkelt inte sälja lika mycket.

Permalänk
Medlem

Det jag inte riktigt förstår är varför AMD valt den här strategin. Som det är nu lämnar man kunder som vill ha nya prestandakort utan alternativ. Finns bara 1080 eller 1070 att gå på. Trist. För konkurrensen skull hade det varit bra om AMD kunnat släppa åtminstone ngt kort som kan konkurrera med Nvidia i toppen utan att man ska behöva vänta flera månader.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MrM3:

Det jag inte riktigt förstår är varför AMD valt den här strategin. Som det är nu lämnar man kunder som vill ha nya prestandakort utan alternativ. Finns bara 1080 eller 1070 att gå på. Trist. För konkurrensen skull hade det varit bra om AMD kunnat släppa åtminstone ngt kort som kan konkurrera med Nvidia i toppen utan att man ska behöva vänta flera månader.

HBM2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag har ingen spåkula, men jag skulle gissa att när DirectX 12 är standard (tar nog mer än ett år med takten det har nu) så är dagens high end grafikkort sämre än framtidens mid-tier.

Köp grafikkort för att du behöver det nu, inte för att det "kanske blir bättre med DX 12 i framtiden". Grafikkort har aldrig varit en särskilt bra investering.

Fast köper man ett grafikkort så är det trots allt relevant att det presterar även efter ett år. I sweclockers roll som jag ser det ingår att försöka ge en så korrekt bild av en produkt som möjligt och genom att utesluta tester i DX12 och Vulcan blir resultatet snedvridet på ett negativt sätt.

Finns ett flertal möjliga orsaker till varför man inte testat de nya api-erna, tidsbrist är en men skall man vara synisk så skulle man och kunna tänka sig att det handlar om att få möjlighet att dela upp recensionen i två delar (inte otroligt) eller mindre troligt för att favorisera andra produkter (ser det dock som högst otroligt att Sweclockers skulle syssla med sådant).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Ett kort som presterar som ett 970, inte illa..

De har det bra i USA med sina MSRP.

Nu ligger det ju faktiskt en ganska bra bit efter ett 970 Stock, inte ens tal om fabriksöverklockade 970. Men beroende på prissättning så kan det nog bli bra. Håller med Swec redaktionen att 480 blir mer intressant med tanke på prissättningen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Gamer Nexus har gjort ett test med ref 480 med ett väldigt billigt moderkort och med drivers som inte hade fixen för PCI-e. De hade typ firestrike rullande i 1 vecka och just nu har inget brunit upp. Så det var ett icke-problem.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Drygt 10% högre pris och drygt 10% högre prestanda än mitt 7970. Fin utveckling vi haft de senaste åren. Verkligen revolutionerande mycket prestanda för pengarna, precis som utlovat.
Priserna verkar vara ganska stabila, rör sig typ inte alls för RX 480. Finns dessutom inget utrymme för att de ska sjunka om man ser till AMDs prissättning.

Det är AMD som sätter priset. Man kan inte begära att andra ska gå på ren förlust för att rädda deras prissättning.

Nej, men jämfört med ett GTX 1060, ser RX 480 ut som en riktigt dålig deal för pengen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av kotz:

Mitt 7950 som är lite överclockat ger 2 fps lägre än 470 i Dragon age, i 1080p
Det kortet gick på 2500 för 2.5 år sedan....

Personligen känns det inte alls bra det här som hänt på grafikkorts marknaden

DX9 spel ju.. du får ju jämföra med DX11 titlar, vem fan köper ett GTX 970 för att spela 7 år gamla spel?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X