Test: Spelprestanda

Mätningar av 3D-prestanda består av två delar. I den första står det syntetiska testet 3DMark i fokus för att ge en mer generell överblick av grafikprestandan.
Del två består av tre spel ur tre olika genrer: Battlefield 3, Civilization V och The Elder Scrolls V: Skyrim som testas i olika inställningar.

3dmark_0004_3dmark-cloud-gate-screenshot-3.jpg
3DMark_Firestrike.jpg

Syntetiskt: 3DMark

Acer Aspire V5-122 med AMD A6-1450 och Radeon HD 8250 är inget fartmonster i spel. Resultatet är i det närmaste identiskt med grafikdelen HD Graphics 3000 från Intels numera åldrande generation processorer Sandy Bridge och något lägre än processorn A4-5000 med Radeon HD 8330.

I det tyngre Fire Strike med stöd för DirectX 11 möts vi av den sanna definitionen av ordet bildspel och Aspire V5-122P lägger sig som väntat längst ner i tabellen.

Battlefield_3.jpg
Civilization_V.jpg
Skyrim.jpg

Speltester: 1 366 x 768 pixlar – Standardupplösning

Efter vår recension av AMD:s referensplattform med A4-5000 visste vi på förhand att prestandan i mer moderna speltitlar inte skulle imponera med den svagare A6-1450. Det handlar uteslutande om bildfrekvenser som inte kan anses vara acceptabla ens för den med låga krav.

Medan grafikdelen är avsedd och bäst lämpad för att konsumera media går det till viss mån att spela med den. I recensionen av A4-5000 testade vi den inbyggda grafikdelen i flera Indie-titlar och kunde konstatera att flera spel gick att driva runt i den högre upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar. Det är även sannolikt att det borde gå att få ut över 30 fps i speltitlar med några år på nacken.