Test: Futuremark 3DMark 11

3DMark11Workload2 2010-12-06 19-17-05-01.jpg

Egenskap

Värde

Titel

3DMark 11

Utvecklare

Futuremark

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-12-07

Systemkrav

  • Grafikkort med DirectX 11-stöd

  • 1,8 GHz processor med två kärnor

  • 1 GB RAM

Efter ett antal förseningar har äntligen den senaste inkarnationen av Futuremarks populära testsvit 3DMark nått massorna. 3DMark 11 använder sig inte helt oväntat av riktigt tunga DirectX 11-baserade spelsekvenser och har denna gång slängt ut PhysX till fördel för det mer tillverkarneutrala DirectCompute när det kommer till fysikberäkningar.

Vi kör testsviten i både dess lite lättare Performance-läge (1280x720 pixlar) samt det avsevärt tyngre Extreme-läget (1920x1080 pixlar).

OBS! Till följd av skakig mjukvara och Nvidias GPU Boost-funktion är resultaten för just Futuremark 3DMark 11 kraftigt varierande. Siffrorna för Geforce GTX 600-serien är därför ett snitt av flera körningar avrundat till närmaste hundratal.

De första resultaten representeras i känd stil av Futuremarks populära testsvit 3DMark 11. I det lättare "Performance"-läget lägger sig Geforce GTX 660 precis ovanför Nvidias gamla flaggskepp Geforce GTX 580. Nykomlingen har dock en liten bit kvar till AMD:s Radeon HD 7870 och det är endast Asus fabriksöverklockade TOP-kort som kan ta sig förbi det och även Radeon HD 7950 med en viss marginal.

SLI-skalningen i den låga upplösningen stannar på relativt låga 75 procent när två Geforce GTX 660 sammankopplas.

I det tyngre "Extreme"-läget skyfflas det om i tabellerna. Geforce GTX 660 lägger sig nu ovanför både Geforce GTX 580 samt Radeon HD 7870. Bland de fabriksöverklockade korten utmärker sig ännu en gång Asus TOP-kort som presterar nästan 10 procent bättre än referenskortet och kan ta sig förbi AMD:s Radeon HD 7950.

Skalningen i SLI förbättras avsevärt när de grafiska inställningarna vrids upp. Vi ser här en prestandavinst på 95 procent när ytterligare ett Geforce GTX 660-kort hakas på.