Test: Anno 2070

anno2070.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Anno 2070

Utvecklare

Related Designs

Genre

RTS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-11-17

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2 GHz eller motsvarande

  • Grafikkort (512 MB) med stöd för DirectX 9.0C

  • 2 GB RAM

Med Anno 2070 tar Related Designs sin historiska spelserie in i framtiden. Titeln utspelar sig efter att polarisarna smält och översvämmat stora delar av världen. I vad som närmast kan liknas en kombinerad RTS och stadsbyggarsimulator tar spelaren kontroll över en av tre spelbara fraktioner med målet att dominera de få landsmassor finns kvar. Spelets grafikmotor har putsats upp från föregångarna och har numera DirectX 11-stöd som ger en helt klart vassare visuell upplevelse.

För prestandamätningen används introduktionen till första uppdraget i spelets demoversion, där mängder av realtidsrenderade objekt sätter ordentlig press på systemet. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Fraps.

Den relativt färska RTS-titeln Anno 2070 har visat sig vara extremt grafiktung och ställer väldigt höga krav på systemets hårdvara. Radeon HD 7950 kan hänga på bra i den låga upplösningen och springer om Geforce GTX 580 med en prestandafördel på runt 16 procent. De fabriksöverklockade korten ger återigen en skjuts på 10 procent vilket gör att de nästan jagar ikapp Geforce GTX 590.

Crossfire-skalningen är dessvärre medioker i Anno 2070, där en prestandavinst på cirka 75 procent kan utvinnas om ytterligare ett Radeon HD 7950-kort installeras.

Ännu en gång ger den höga upplösningen Radeon HD 7950 chansen att dra ifrån ordentligt. Det nya korten presterar nu nästan 30 procent bättre än Nvidias Geforce GTX 580. Samtidigt förbättras Crossfire-skalningen något där vi nu kan plocka ut en prestandavinst på cirka 82 procent när ytterligare ett Radeon HD 7950 ansluts.