FZ recenserar Mass Effect: Andromeda

I och med lanseringen av Mass Effect: Andromeda publicerar FZ sin recension av spelet, vilket beskrivs som en positiv upplevelse trots vissa tekniska och spelmekaniska tillkortakommanden.

Mass Effect-serien är omtyckt bland spelfans och efter att sagan om Commander Shepard avslutades för fem år sedan i och med Mass Effect 3 har många väntat på nästa del. Denna heter Mass Effect: Andromeda och utspelar sig i en helt ny galax, med nya karaktärer och nya platser att utforska.

Läs recensionen av Mass Effect: Andromeda på FZ

I och med lanseringen av Mass Effect: Andromeda publicerar nu SweClockers systersajt FZ sin recension av spelet. FZ:s recensent Marcus Grönskog beskriver spelupplevelsen som lik tidigare delar i serien, med den stora skillnaden att världen numera är öppen. Ett problem som nämns i samband med detta är de många sidouppdragen som introduceras, vilka till stor del är enkla och lättförglömliga.

För är det något som Mass Effect-serien konstant lyckats med så har det varit att leverera intressanta karaktärer. Andromeda är inget undantag, och redan från start gillar jag Cora och Liam långt mer än exempelvis Jacob och Kaidan från de tidigare spelen, även om de båda människorna än en gång låter sig överglänsas av de mer intressanta utomjordingar.

Sett till de positiva aspekterna lyfts spelets karaktärer fram som en av de största, med intressanta bekantskaper både i form av människor och utomjordingar. De på förhand omdiskuterade ansiktsanimationerna beskrivs som ett mindre störningsmoment vilket drar ned upplevelsen något men inget som stör i det stora hela.

Överlag är dock intrycket positivt och trots mindre skavanker såsom onödigt komplicerade menyer och tidsödande spelmekaniker är Mass Effect: Andromeda en spelupplevelse värd tidsinvesteringen.