Köper du en bättre skärm får du bättre bild oavsett upplösning.
TN-skärmen från 2015 lär inte ha mycket att tala om i färgomfång till exempel. En OLED till exempel kommer att ge vinklar, kontrastförhållanden och HDR – samt mera – på nivåer man kanske inte kunde föreställa sig 2015.
Ifall detta med en bättre skärm är vad man nu värderar. Om allt man kör är samma shooters dagarna i ända kanske man ska sikta på 1440p/360 Hz-skärmen för att få mer av det man redan värderar. Skärmar svarar mot olika behov och det finns ingen guldlösning som är bäst för allt. Fast skärmar diskuteras ofta på det sättet ungefär som att det skulle finnas ett konsensus om vilken storlek på kalsongerna som är bäst.
Men säg att du stannar kvar på 27 tum med 4K/UHD: Ifall vi strikt avgränsar sig till att diskutera upplösning och skalning – ignorerar alla andra aspekter runt skärmar – kommer rendering i 1440p på 4K/UHD resultera i en variation som beror på din GPU och speltitlarna i fråga.
Äldre spel kommer kunna renderas i 1440p och då matematiskt skalas med viss mjukhet jämfört med 1440p native. Samtidigt kommer 4K-native-skärmen ha en nästan osynlig pixelstruktur som med 1440p är synligare. Det är ett rutnät över bilden. Skalningen varierar med om man skalar i GPU eller i skärm där moderna GPU:er ger fler alternativ. Skärmen är ju bokstavligen hårdkodad i hur den skalar.
Moderna spel kan med DLSS och liknande AI/maskintränade tekniker balansera detta bortom det man hade med 1440p native och även balansera för önskad FPS. Då ger 4K-skärmen en bättre bild än 1440p native.
Kanske viktigast är att man får så många fler alternativ. 4K/UHD-skärmen låter dig välja mycket mer och anpassa efter situationen, likt ens GPU och de inviduella spelen. Man kan rendera en del spel i 4K när det fungerar och 1080p eller 1440p när det krävs för att hålla FPS nivåerna. 1440p-skärmen är låst till 1440p.