1080p/1920x1080 pixlar ger inte automatisk pixelmappad eller perfekt skalning på 4K/UHD 3840x2160-matris. Gissar att denna seglivade missuppfattning hänger ihop med att många tänker hur det kan (och många gånger borde fungera) i teorin. Praktiken är dessvärre något helt annat. Produkterna fungerar inte som man hoppas att de ska göra.
Av de 4K-skärmar jag kört igenom är det närmast Dell och Philips som nästan kör 1:4-skalning och pixelmappar 1080p på UHD. Det går att med testbilder se spår av interpolering men det är nästintill obefintligt. I praktiken obetydligt. Övriga skärmar har tydliga artefakter från olika typer av bi-linjär eller nearest neighbour med eller utan olika typer av kantförstärkningar, inklusive vita kanter runt svart text på går bakgrund. Panasonics TV-apparater har en 1:4-skalning och de är undantaget på marknaden.
Skalar man 1920x1080 via GPU:n (både AMD och Nvidia) till 3840x2160 blir det mjukt och luddigt. Och det finns inga alternativ, något som borde finnas. Där om någonstans skulle det fungera att få till skalning efter smak och behov med moderna GPU:er.
2560x1440 skalat på 3840x2160 blir ändå hyfsat. Helt klart mjukare och diffusare, särskilt via GPU-skalning. Beroende på skalningsförmågan i skärmen varierar det från skärm till skärm. Men det kan ändå fungera vettigt för spel. Det blir dock ofta samma känsla i spelgrafiken som det blir med förra generationens konsoler som Xbox360 och PS3. Intern rendering i lägre upplösning som sedan skalas. Mjukt men ändå pixligt. Å andra sidan kanske man till en spelbar bildfrekvens.
Är spel högsta prioritet? 2560x1440 på en 2560x1440-skärm alla dagar i veckan.