1. Jag skulle säga att generellt sett så är standarden ungefär lika som för dryga tio år sen. Ja, det finns otroliga mängder skräp, men också väldigt många fler bra spel. Utbudet har helt enkelt växt och det finns fler spel på båda ändar av spektrat. Jag anser också att AAA-titlar brukar hålla sig i de yttre ändarna av "bra-skalan", antingen är de fenomenala eller så är de katastrofala.
2. Spel är ett media som fortfarande är i sin barndom, om man jämför med film eller litteratur. Det gör att det inte finns ett lika etablerat 'rätt' sätt att berätta en historia. Vi ser därför mycket mer innovation i hur spelet interagerar med användaren än i andra medium. Dock är det inte de stora studiorna som experimenterar med detta, utan man får gräva lite. Spel som till exempel "Brothers - A Tale Of Two Sons" visar detta på ett fantastiskt sätt.
3. Två saker:
Dels hela Early Access-modellen. Det är oerhört vanligt numera att spel "släpps" i Early Access, dvs i ett ofärdigt stadie. Konceptets grundtanke är det inget fel på - involvera spelare i utvecklingen så att spelet blir bättre. Det har nu dock övergått i att utvecklare använder det som ursäkt för att inte göra klart sina spel, men ändå tjäna pengar på dem. Ofta får de aldrig ens en full release, antingen för att intresset för spelet snabbt försvinner, eller för att utvecklarna vill kunna peka på Early Access-lappen för att ursäkta buggar och dåliga/saknade features. Som exempel: H1Z1. "Släpptes" i Early Access i januari 2015 och har haft en aktiv spelarbas ända sen dess, men räknas ändå fortfarande som ett "upcoming game".
Och sen dels att allting numera ska utvecklas till konsol i första hand och sedan portas till PC. För personer som mig, som inte äger en konsol och är en helhjärtad PC-gamer, är detta extremt frustrerande. Portarna till PC görs väldigt sällan på ett bra sätt, det är många saker man som PC-spelare vill ha och ibland behöver, men som ytterst sällan finns. Ordentliga grafikinställningar framförallt, att kunna justera upplösning och FOV anser jag är ett måste för ett PC-spel, men det är ovanligt att det går att justera efter behov. Sen också att ha ett UI som är gjort för att funka med mus och tangentbord, inte med en kontroller är mer eller mindre icke-existerande för AAA-titlar.