Creative-ljudkort hittas inte av Windows.

Permalänk
Avstängd

Creative-ljudkort hittas inte av Windows.

Kan nästan direkt se tråden flöda om att Creative inte är bra, och det vet jag om. Tänkte byta till ett Asus Xonar när jag kan. Men just nu går det inte då jag inte har pengar att spendera på det.

Men till problemet. Mitt moderkort lade av häromdagen, ett Asus P5B. Då åkte jag och köpte ett nytt, ett Asus P5Q SE2 tillsammans med nya minnen som funkar hur bra som helst.

Men efter bytet så fungerar inte mitt ljudkort längre, körde driversweeper så fort jag bootade in i windows.
Efter ett par omstarter så hittar windows kortet som "Creative X-Fi Audio Processor (WDM)"

Oavsett vilka drivrutiner jag installerar så fungerar det inte, har även provat byta PCI-plats men får samma svar av enhetshanteraren: This device cannot start. (Code 10)

Jag har helt slut på alternativ nu och vänder mig hit!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Står på kortet exakt vilket kort du har och vilka drivrutiner du behöver typ SB0460 eller liknande. Vet att creatives drivrutiner kan vara skit men när de väl sitter funkar det utmärkt ifall du inte har för höga krav/extremt bra hörlurar/högtalare.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sinned89:

Står på kortet exakt vilket kort du har och vilka drivrutiner du behöver typ SB0460 eller liknande.

Det skumma är att jag sparade drivrutinen jag använde för att installera det innan på det nu söndriga moderkortet. Den drivrutinen fungerar inte iheller nu.
(Låg på extern hårddisk)

Ska leta reda på numret och ser om jag får bättre resultat.

Edit: Lade till att kortet är inköpt 2006, så stödet är nog inte så bra

X-Fi Fatal1ty XtremeGamer

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ja samma med mig oxå problem men jag tror att windows har kvar program av realtek som störa hela tiden men lika bra formatera o göra om igen kanske fungerar .. nu jag håller på redan .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kan nästan direkt se tråden flöda om att Creative inte är bra, och det vet jag om. Tänkte byta till ett Asus Xonar när jag kan. Men just nu går det inte då jag inte har pengar att spendera på det.

Men till problemet. Mitt moderkort lade av häromdagen, ett Asus P5B. Då åkte jag och köpte ett nytt, ett Asus P5Q SE2 tillsammans med nya minnen som funkar hur bra som helst.

Men efter bytet så fungerar inte mitt ljudkort längre, körde driversweeper så fort jag bootade in i windows.
Efter ett par omstarter så hittar windows kortet som "Creative X-Fi Audio Processor (WDM)"

Oavsett vilka drivrutiner jag installerar så fungerar det inte, har även provat byta PCI-plats men får samma svar av enhetshanteraren: This device cannot start. (Code 10)

Jag har helt slut på alternativ nu och vänder mig hit!

Det enda vettiga att göra då man byter moderkort är att formatera och installera om då windows har en tendens att i 9 fall av 10 ogilla sådant hårdvarubyte utan ominstallation. Gör man inte det kan det börja bete sig på olika skumma sätt. Även om båda korten har samma chipset vilket jag erfarit själv några gånger. Kan garantera att det löser sig då för dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jycken:

Det enda vettiga att göra då man byter moderkort är att formatera och installera om då windows har en tendens att i 9 fall av 10 ogilla sådant hårdvarubyte utan ominstallation. Gör man inte det kan det börja bete sig på olika skumma sätt. Även om båda korten har samma chipset vilket jag erfarit själv några gånger. Kan garantera att det löser sig då för dig.

Det var det jag trodde, var ren lathet att man hoppades på lite tur och att det skulle fungera..

En ominstallation gjorde så det fungerande

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB