Permalänk

Skolkande ledamöter?

Jag har börjat kolla upp vad de folkvalda egentligen pysslar med.
Det är en förberedelse inför valet som jag brukar försöka göra.
Nu hittade jag en rätt så intressant sida där man kan se hur närvaron ser ut för de olika partierna och kandidaterna:
Ledamöter för Stockholms län

Bor ni utanför Stockholm så kan ni söka via postnummer här:
Min Ledamot

Är det någon som har några andra intressanta länkar i ämnet?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Well, ävenom jag inte själv rösta på någon av dem så har de faktiskt skött sig bra med närvaron. Det är ju trots allt förståeligt att ju mer de arbetar i fronten desto mindre är de närvarande, så över 50% för de allra flesta av dem och många uppe i 99% är helt ok siffror. Endast Mona ligger på fattiga 8% men det är förståeligt då i stort hälften av medietiden tas upp av antingen henne eller Fredrik. Hade det varit 20% hade det varit bra av Mona, men nu fattigt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

När man tittar på närvaron ska man även tänka på att vissa ledarmöter blir utkvittade för att se till att antal röstande alltid ligger i nivå med vad valet sa. TIll exempel så kan de rödgröna inte vinna en votering bara för att det är för många i alliansen som är frånvarande. Vidare är alla partiledare riksdagsledarmöter men de är per tradition utkvittade i riksdagsvoteringar för att de har andra uppdrag (är inte helt hundra på vad som gäller för regeringen, om det är med i riksdagen eller ej) Men åtta procents närvaro på voteringar är fortfarande skärmmande lågt även om man är partiledare, lägst bland alla partiledare så vitt jag vet.
Så det man egentligen ska titta på är inte hur närvaron på voteringarna varit, utan hur mycket de varit uppe i talarstolen och hur närvaron ser ut på riksdagsdebatterna inom deras områden.

Edit, upptäcke ett stort fel i mitt exempel, glömde att skriva "inte"

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.sripakdee:

När man tittar på närvaron ska man även tänka på att vissa ledarmöter blir utkvittade för att se till att antal röstande alltid ligger i nivå med vad valet sa. TIll exempel så kan de rödgröna vinna en votering bara för att det är för många i alliansen som är frånvarande. Vidare är alla partiledare riksdagsledarmöter men de är per tradition utkvittade i riksdagsvoteringar för att de har andra uppdrag (är inte helt hundra på vad som gäller för regeringen, om det är med i riksdagen eller ej) Men åtta procents närvaro på voteringar är fortfarande skärmmande lågt även om man är partiledare, lägst bland alla partiledare så vitt jag vet.
Så det man egentligen ska titta på är inte hur närvaron på voteringarna varit, utan hur mycket de varit uppe i talarstolen och hur närvaron ser ut på riksdagsdebatterna inom deras områden.

Det där vet jag inte om jag håller med om. Systemet med utkvittning i riksdagen är skapt för ett statiskt blocktänkande, där den enskilde är en lätt utbytbar nickedocka. Det är totalt odemokratiskt i grunden och borde inte få finnas.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Det där vet jag inte om jag håller med om. Systemet med utkvittning i riksdagen är skapt för ett statiskt blocktänkande, där den enskilde är en lätt utbytbar nickedocka. Det är totalt odemokratiskt i grunden och borde inte få finnas.

egentligen tycker jag det är demokratiskt. Det gör att den folkvalda majoriteten har majoritet även om de folkvalda invidiverna inte tar sig tiden att komma.

Däremot är jag inte riktigt för de kraftiga blocktänkandet eller vad man kallar partipiskan. I synnerhet när de gäller personvalda, de är ju trots allt valda av folket och inte partiet. Därför borde de egentligen göra det de dom har blivit valda för inte de partiet gaggar om.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q