Problem med dubbla nätverk/nätverkskort

Permalänk

Problem med dubbla nätverk/nätverkskort

Hej
Jag har kopplat in ett extra nätverkskort i datorn för att slippa att koppla upp mig via routern, jag har bara en dator och mitt nätverk är kopplat såhär:

Modem-------Dator--------Router/Switch------Mediaspelare

anledningen till det är att jag inte kan stänga brandväggen i min router/swich och jag använder datorn som mediaserver som jag kommer åt via nätet (bor på två ställen och orkar inte flytta min dator mellan dem).
Jag trodde det skulle gå hur bra som häelst tills jag märkte att när nätverkskort 2 är aktiverat vägrar datorn få kontakt med internet. Trots att det står att nätverkskort 1 har Internetlkontakt

Använder Vista

Tacksam för hjälp, vill kunna använda min mediaspelare sammtidigt som jag kommer åt internet på datorn.

Permalänk
Medlem

vad har du för router?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
vad har du för router?

Det är en SIEMENS Gigaset SE-551
men det är irrelevant för min konfiguration. Jag vill att datorn ska vara direktkopplad till modemet.
Problemet är att den inte väljer att connecta till modemet som standard.

Har läst att man ska stänga DNSserver och Default gateway och sedan tvinga datorn att välja internet.

hur gör man det?

Permalänk
Medlem

Jag skulle då ha kopplat in routern som man bör och kört med DMZ eller portforward, varför krångla till det....

EDIT...
Om du kör med DMZ i routern så blir det i princip som om datorn är direktkopplad mot nätet.

Eller är det för att hastigheten blir lidande du inte vill ha routern "i mellan"

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

forwarda portar är nog bättre är dmz då det kan finnas en ide med att låta övrig trafik gå via routern

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Jag skulle då ha kopplat in routern som man bör och kört med DMZ eller portforward, varför krångla till det....

EDIT...
Om du kör med DMZ i routern så blir det i princip som om datorn är direktkopplad mot nätet.

Eller är det för att hastigheten blir lidande du inte vill ha routern "i mellan"

Precis, när jag har routern mellan modemet och datorn sjunker hastigheten VÄLDIGT mycket, trots att jag bara har 24mbit (får ut runt 14) så får jag ut kanske 6-8 med routern inkopplad.