Permalänk
Medlem

Uppleva "tidsacceleration"

Någon som fått en konstig känsla av att tiden går extremt mycket snabbare/ segare? Det hände mig igår (har hänt ett par gånger förut också). Jag får en känsla av att allt går extremt mycket snabbare, människors rörelser går snabbare, tankarna flyger runt om i huvudet, ljud upplevs snabbare osv. Riktigt svårt att förklara. Hade det förut också men helt plötsligt vänder det och allt känns riktigt segt. Låter som en tripp eller nåt. Någon som vet vad det är eller är det någon som har haft något liknande? Kanske ska säga att jag aldrig tagit droger eller liknande (förutom alkohol då).

Permalänk
Medlem

Svininfluensa?

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet fanns det inte för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Nja inte riktigt så men har man ont om tid så upplever iaf jag att tiden går fortare och vill man tiden ska gå så känns det som att den går saktare.. men det är väl allmänt känt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR
Ungefär som: http://sv.wikipedia.org/wiki/Depersonalisering

Låter exakt som det!

Permalänk

Något liknande kände jag när jag gick min påbyggnadsutbildning efter gymnasiet. Som att man mest betraktade världen utifrån.
Behöver jag säga att visa läxor inte blev gjorda när man kände så?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Har du varit med om något traumatiskt på senaste?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte riktigt. Men idag känns det mycket bättre, jag känner fortfarande mig inte som "vanligt" dock. Har haft väldigt konstiga sömnrutinerna de senaste veckorna, så det kan bero på det.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Nej det har jag inte riktigt. Men idag känns det mycket bättre, jag känner fortfarande mig inte som "vanligt" dock. Har haft väldigt konstiga sömnrutinerna de senaste veckorna, så det kan bero på det.

Hände mig då jag fick en reaktion på vaccin.

Jag sov c:a 18timmar första dygnet, uslagen.

De resterande timmarna jag var uppe, var sporadiska t.ex en timme här och en där.

Men de timmarna jag var vaken, de kändes som.... dagar nästan.

Helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Nej det har jag inte riktigt. Men idag känns det mycket bättre, jag känner fortfarande mig inte som "vanligt" dock. Har haft väldigt konstiga sömnrutinerna de senaste veckorna, så det kan bero på det.

Ah, det var fint att höra. Hoppas det blir bättre snart!

Efter en traumatisk upplevelse kan man få PTSD (Post traumatic stress disorder) som i sin tur kan leda till depersonalisering.

Jag själv hade det i ungefär en månad... det var väldigt obehagligt och jag var på gränsen till deprimerad och apatisk gentemot allt. Träffade en psykolog som hjälpte mig så gick det över.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft något liknande som jag beskrivit i en annan tråd. Då har jag precis som dig haft känslan av att allt går fort. Även mina tankar. Man jag tyckte inte att det passade på depersonalisation. Det har hänt mig väldigt sällan och gått över efter ett litet tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Jag har haft något liknande som jag beskrivit i en annan tråd. Då har jag precis som dig haft känslan av att allt går fort. Även mina tankar. Man jag tyckte inte att det passade på depersonalisation. Det har hänt mig väldigt sällan och gått över efter ett litet tag.

Även det har jag upplevt ganska ofta förut, (oftast när jag ska sova).

Läste om det här också som är likt depersonalisation http://en.wikipedia.org/wiki/Derealization

Permalänk
Hedersmedlem

Men ingen av "åkommorna" beskriver ju att man upplever "tidsacceleration" som vi nu använder för att beskriva det.

Allting går fort och visst kan det vara lite så att man känner sig lite bortkopplad men jag vet mycket väl att det bara sitter i huvudet och beter mig så normalt jag kan när det händer. För mig känns det som varje blick man får är för att man skulle bete sig annorlunda men det är det ju inte.

Permalänk
Medlem

Känns lite skrämmande att läsa det där..

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Re: Uppleva "tidsacceleration"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Någon som fått en konstig känsla av att tiden går extremt mycket snabbare/ segare? Det hände mig igår (har hänt ett par gånger förut också). Jag får en känsla av att allt går extremt mycket snabbare, människors rörelser går snabbare, tankarna flyger runt om i huvudet, ljud upplevs snabbare osv. Riktigt svårt att förklara. Hade det förut också men helt plötsligt vänder det och allt känns riktigt segt. Låter som en tripp eller nåt. Någon som vet vad det är eller är det någon som har haft något liknande? Kanske ska säga att jag aldrig tagit droger eller liknande (förutom alkohol då).

Det har hänt mig ett antal gånger, oftast när man är på väg att bli sjuk eller har varit sjuk. Men i övrigt så har det hänt någon gång ändå. Jag minns att jag pratade om det en gång med några jag kände och de hade upplevt samma sak.

För mig har det alltid funkat om någon pratar med mig så jag måste koncentrera mig, men det bästa brukar vara att titta sig själv i spegeln för att få allt att synka igen.

Men tycker inte jag känner igen mycket från depersonalisationsgrejjen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Uppleva "tidsacceleration"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Det har hänt mig ett antal gånger, oftast när man är på väg att bli sjuk eller har varit sjuk. Men i övrigt så har det hänt någon gång ändå. Jag minns att jag pratade om det en gång med några jag kände och de hade upplevt samma sak.

För mig har det alltid funkat om någon pratar med mig så jag måste koncentrera mig, men det bästa brukar vara att titta sig själv i spegeln för att få allt att synka igen.

Men tycker inte jag känner igen mycket från depersonalisationsgrejjen.

Det är något som jag brukar få. Men det jag hade innan och nån enstaka gång förut stämde mer in på depersonalisation, eller derealisition. Stora skillnader mot vad det du kanske menar och det jag menade. Det jag menade är att _allt_ känns förvrängt. Man uppfattar inte tiden som vanligt heller (kan vara eftermiddag men känns som kväll osv). Hursomhelst har jag upplevt både det och det andra med att det går snabbare, fast jag "känner" fortfarande igen mig då. Det andra (som jag bara upplevt någon enstaka gång, och det tråden hanldade om) är på ett liknande sätt fast man inte riktigt känner igen sig eller omvärlden på det sättet man brukar. Äh det här blev svårt

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för att allt känns långsamt efter att ha spelat CoD4 och haft den där slowmotion-grejen nästan hela tiden. Mådde inte så bra, men vart bättre. Sen dess har jag hållt mig borta från det. Konstigt men sant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Händer då och då, fast pågår bara i nån minut eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Har råkat ut för att allt känns långsamt efter att ha spelat CoD4 och haft den där slowmotion-grejen nästan hela tiden. Mådde inte så bra, men vart bättre. Sen dess har jag hållt mig borta från det. Konstigt men sant.

Jo fast nu vet jag inte om det är samma sak.

Permalänk

Väcker en riktigt gammal tråd här.
Fick lov att skapa ett konto så att jag kan svara..

Jag upplever också dessa "tidsaccelerationer" emellanåt. Vissa perioder är det mer frekvent, nästan varje dag. Ibland tar det lång tid mellan gångerna.
Det verkar vara kopplat till stress, sömnbrist och den aktivitet jag håller på med för stunden. Och det sker nästan alltid när jag sitter framför en datorskärm.

Jag har aldrig träffat någon som känner igen detta, men jag har inte heller berättat om det för så många...
Vissa tror att det är någon slags panikångest, men jag upplever inte några andra ångestkänslor i samband med episoderna.
Och jag känner inte igen mig i beskrivningen av depersonalisation.

För mig känns allting bara superspeedat; tankar, rörelser, hörsel, syn, allt! Som att det går tre-fyra gånger snabbare än vanligt.
Om jag inte stannar upp med det jag håller på med och blundar eller bara slappnar av när det händer så ökar takten tills det känns som att hjärnan skriker av alla intryck.
Oftast går det över efter ett par minuter, och nästan alltid direkt om någon börjar prata med mig eller att jag pratar med någon. Som att det får mig att klicka ur det.

När jag var yngre blev jag överrumplad av det, nu för tiden kan jag känna när det är på väg en bra bit innan. Trots det så är det oundvikligt när det väl smyger sig på. Det är bara att genomlida skiten.
Idag är jag 33 år. Första gången det hände var jag ett litet barn.

Märkligt hur det verkar finnas fler som upplever liknande saker men att fenomenet verkar okänt i övrigt.
Detta är första gången som jag hittat någon annan som beskriver samma upplevelse.

Vad kan detta bero på och kan det möjligtvis finnas något att göra åt det??

Permalänk
Medlem

För mig handlade det förmodligen om obehandlad ADHD. Har hållt på så för mig till och från sedan barnsben men efter diagnos och medicinering 2019 så har det försvunnit. Jag sökte alltså hjälp för ADHD, inte det tråden handlar om, men jag blev av med min "tidsacceleration" när min ADHD behandlades.

Permalänk