Permalänk
Medlem

-Är SeaSonic S12 SS-430HB OK?

-Har hittat ett SeaSonic S12 SS-430HB till hyggligt pris och jag undrar om det är ett tyst aggregat samt att kontakterna passar till dom senaste moderkorten?

Gissar att det är från runt 2006?

/Lennart

Permalänk
Medlem

köp bara ett corsair 400W eller 450W(helst 450w, men är dyrare)

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Den ska nog vara bra billig. Det är ett kvalitetsagg, men svårt att säga om den är tyst. Den är säkert i det ljudlösare skiktet, och var säkert bland de tystare när den var ny.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hmm... Men Sensonic tillverkar Corsair samt flera andra "märkesaggregat"

Att Sensonic är ett kvalitetsaggregat vet jag, men jag känner inte till just detta aggregats egenskaper när det gäller ljudnivå - därav min fråga.

/Lennart

Permalänk
Inaktiv

http://www.80plus.org/manu/psu/psu_detail.aspx?id=60&type=2

Verkar ju va certat till 80+ Bronze så det lär va riktigt bra kvalitet, ljudnivån vet jag inget om dock.

Permalänk
Medlem

Har du höga krav på låg ljudnivå rekommenderar jag att du köper ett nytt agg.
Kontakterna skulle dock passa. På ett eller annat sätt.
Agget verkar också finnas i flera varianter med olika specs.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar är det vi talar om? Är det över 350kr så köp hellre nytt typ Corsair 400w även om Seasonics S12 serie är riktigt bra så är den väldigt out of date tex ingen 80+ cert och sen blir det lite slitet med tiden, det passar garanterat en ny dator och är säkert hyfsat tyst också.

compaqoffer du syftar på nyare modellen, ett agg från 2005-06 som det här är är knappt 80certat.

http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html
Här finns ett test om du vill läsa mer om agget, det är skrivet 2005 men då brukar hårdvarusidorna få en försmak innan marknaden + det är USA så det är mycket möjligt att det är från 2006 här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem mitt begagnade SeaSonic S12 SS-420HB, tyvärr så fanns ingen installationsmanual med. Någon som vet var jag finner en sådan, har Gogglat men inte hittat något?

Hur kan man testa ett aggregat enkelt att det fungerar innan man sätter det i en dator? Spänningssatte det utan belastning men fläkten snurrade inte upp? ( EDIT: Har nu förstått att man måste bygla ATX-kontakten, mellan grön och svart-jord) Och då startar det upp, fläkten går tyst och fint.

/LJN

Permalänk
Medlem

Du kan kortsluta två stift på moderkortskontakten för att starta upp nätagget. Jag tror det var grön och svart, men kontrollera detta noggrant först.
Om du vill kontrollera spänningarna så bör du nog se till att belasta nätagget också.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

grön och valfri svart startar det

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Nog ett bra agg. Hoppas det håller några år framöver...