ATX kort med inbyggt stöd för 802.11/n?

Permalänk
Medlem

ATX kort med inbyggt stöd för 802.11/n?

-Är på jakt efter ett ATX moderkort som ska ha fungerande stöd för den nya/bättre trådlösa standarden 802.11/n. Jag behöver använda 5 Mhz då jag har annan utrustning som störs av 2,4 Mhz.

Ett bra inbyggt ljudkort är också uppskattat!

För övrigt så räcker det att kortet stödjer dom processorer som har ett
bra pris/prestanda förhållande idag samt att DDR2 räcker fint.

Lennart

Permalänk
Medlem

Är det helt nödvändigt att ha det inbyggt i moderkortet? Det är ganska ovanligt.

Däremot finns det diskreta nätverkskort för PCI eller PCI-express som har stöd för 802.11 draft n 2.0. n-standarden är inte färdigställd än, men utrustning som stöder draft 2.0 garanteras vara uppgraderingsbara med ny firmware.

Dessa går ju att använda med vilket moderkort som helst.

Här är ett exempel som fått goda omdömen, men det finns också billigare alternativ.
D-link DWA-556 http://prisjakt.nu/produkt.php?p=212416 (PCI-express)

Det finns ju också usb-anslutna trådlösa nätverksadaptrar, men de har oftast lägre prestanda.

Ska du bygga en helt ny dator eller vill du bara uppgradera din gamla så att den klarar 802.11n?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

aniron

Tack för svar och tips, det kan verkligen vara ett alternativ. Jag ska byta moderkort i min g:a Siemens Scaleo X fulltower. Jag kommer att få fiber till sommaren med 100 Mbit in i villan. Och jag funderar då att gå över till trådlöst.

Lennart

Permalänk
Medlem

Ska du byta moderkort av andra skäl? Du kanske kommer undan med enbart ett nytt nätverkskort ifall du har lediga platser kvar.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Önskemålet är också att kliva upp ett par snäpp i allmänna prestanda.

Lennart

Permalänk
Medlem

Okej.
Stirra dig inte blind efter integrerat trådlöst nätverk i varje fall, i de få fall det finns så brukar det inte vara speciellt hög prestanda på dom.

Se bara till att det finns en PCIe-plats över för nätverkskortet när du satt in grafikkortet så blir det nog prima.

Bara att fråga om det är mer du undrar över.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.