Permalänk
Medlem

knasig DVDskrivare

optiarc ad-7173a labelflash (fabriks firmw 1-01)

Att bränna dvd-rw 4.7GB skivor funkar stabilt, men har börjat bränna dvd-r/+r 4.7GB nu och de är lite underligt.
Det börjar bra men efter ett tag.. ungefär var 3dje minut gör enheten ett klicksnäppljud, och nedersta "Buffertnivå" (3dje lilla stapeln i nero burning rom 7) droppar till ~10% i ~1sek (antagligen ner till 0).
Kör lägsta fart 2 / 2.4x

Nu till den roliga biten!

Första skivorna som pajjade (verifieringen fann fel och frös efter en stund, likaså videouppspelningen) var av kassa märket Traxdata DVD-r. Jag köpte då VERBATIM DVD+r kvalitets skivor(mcc004), bränning hade samma hack symptom MEN verifieringen gick bra och dom de gick att spela upp. (testade iaff i 15 min).
Men med tanke på att kvalitetsskivorna också iaff hackade under bränningen så gissar man ju att de är skrivaren som strular.

Har inte installerat några speciella drivrutiner (finns det ens?) bara Win pro xp sp3. Ny skrivar firmware finns men ska ju inte behövas.

Nån som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Prova kör brännarhastighet ett snäpp under max typ 18x. Finns en gräns på lägsta hastighet också på skivorna. 2x känns förlegat och kanske innebär problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Moderna skivor är inte gjorde för så låga hastigheter som 2x, testa med 8x som första steg, brukar fungera med de flesta skivor. Detta gäller DVD+-R, för RW gäller andra regler och de har begränsad livslängd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tja.. BÅDA funkar, men ungefär samma hack är kvar med kortare intervall. Brände en verbatim i 8x och traxdata 12x (tror dock färre hack i 12x, räknade inte).

Btw lampan blinkar alltså till under hacken.
Men de funkar ju, kanske är normalt så här?
(p4 3.2 ghz 1 cpu (2 i hp) (641) 2GB)

(Sen verkar win/enheten bli störd av frekvent swappning mellan r+-,rw (nog normalt).

=varierande starttider
17s
27s
1min+ gav ja upp, open/close=funkade.

Resulterar oxo i olika ljud ))) "snäpp My name is rrr2 diiii2!" hahahah