Permalänk
Medlem

vilka lådor passa dessa krav?

Det är ett helt träsk med lådor men jag har svårt att hitta något som fyller dessa krav.

Helt skruvlös.
Dammfilter
Många 120mm fläktplatser för bra luftflöde.
Anpassad för vattenkylning.

Kan tänka mig att lägga runt 2-3000 på en bra låda.

Tacksam för tips!

Permalänk
Hedersmedlem

Kort sagt verkar du vara ute efter ett kvalitetschassi, och kvalitetschassin är inte skruvlösa. Skruvlöst är ingen fördel, det är värdelöst. Inget sitter lika bra som med skruvar i ett sånt chassi.

Permalänk
Medlem

Struntar du i översta punkten så finns det ju en hel del lådor o välja på. Annars vet jag inte vad det finns o kolla på.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Har du råd med ett chassi för 2-3k så har du råd med en skruvmejsel (eller 2, eller 3, eller 15) också. Skruvar är som sagt bättre på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Tummskruvar är helt ok.
Jag antar att en och annan "vanlig" skruv inte skadar.

Vad jag kollat på är...
I P182 hänger diskarna på gummidynor... verkar inte så bra.
HAF 932 har inget dammfilter
Cosmos S har en touch powerknapp, inte så enkel att byta om den pajar och är rätt smal.
Stacker 832 verkar inte så bra om man vill gå över till vatten.

Permalänk
Medlem

Coolermaster 590

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubbe
Tummskruvar är helt ok.
Jag antar att en och annan "vanlig" skruv inte skadar.

Vad jag kollat på är...
I P182 hänger diskarna på gummidynor... verkar inte så bra.
HAF 932 har inget dammfilter
Cosmos S har en touch powerknapp, inte så enkel att byta om den pajar och är rätt smal.
Stacker 832 verkar inte så bra om man vill gå över till vatten.

P182s silicondynor är väldigt bra men det är inget chassi om du ska gå över till vatten, krävs ganska ofattande modifikationer.
HAFlådan är perfekt men som sagt inga dammfilter men det går ju att göra själv med nylonstrumpa eller något annat finurligt.
Cosmoslådorna är trevliga speciellt om man vill bygga in vatten då det finns bra med plats.

En gammal stacker som Kujtim skriver eller kolla på Thermaltakes lådor, dom brukar alltid ha bra vattenkylningslösningar då många av deras fulltowers säljs med färdiga vattensystem om man inte orkar bygga själv.

Permalänk
Medlem

Mmm, ett gammalt stacker har ju dammfilter både i front och i sidan. Du har även en del plats för 2 nätagg, vattenkylning etc. Kör själv ett sånt här och har ju plats så det räcker och blir över för mina saker:

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6901103

dock är mitt svart och ser ut såhär med allt i:

http://pici.se/330337/

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Antec 1200 kanske?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha burken till?
Behöver du mycket diskplatser?
Ska den vara snygg, eller är det en server som ska stå i en skrubb?
Lätt eller kan den väga som en mindre motorcykel?
Storlek? Fulltower? Midi?

Du verkar efter ett mycket högkvalitativt chassi.

Då kan jag bara föreslå att du tittar på chassin från
Lian Li
Silverstone

Kvalité rakt genom. Inget plastigt bjäffs utan tjock aluminium. Överlägset snygga lådor som inte ser ut som futuristiska dammsugare med blinkande julgranar och annat lull-lull.

Vi pratar kvalité (som visst kostar några kronor extra, men det är det värt).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubbe
I P182 hänger diskarna på gummidynor... verkar inte så bra.

Fyfan, finns inget bättre ^_^ tystare och säkrare diskar ftw

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Cooler master 690 och den funkar bra. Den är billig. För det mesta skruvlös och väldigt enkel. Ventilationen är utmärkt med. 3 fläktar följer med!.

Kostar runt 800kr har jag för mig. Finns även i Nvidia version

Permalänk
Medlem

Cooler Master HAF, ta en titt på denna video http://www.youtube.com/watch?v=BvsG7AH-9c0

Dammfilter saknas med som någon ovan har sagt så är det lätt o fixa.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Cooler Master HAF, ta en titt på denna video http://www.youtube.com/watch?v=BvsG7AH-9c0

Dammfilter saknas med som någon ovan har sagt så är det lätt o fixa.

/K

mmm... 3dgameman~~~
"I got this shit for free, it kicks ass!"

Tack för alla infallsvinklar. Jag kommer titta lite närmare på Silverstone TJ-09 & TJ-10 och troligen köra på någon av dom.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Silverstone TJ7 också, den är populär för vatten kylning då det enkelt går att montera radiatorer i botten delen av lådan utan allt för stora modifikationer.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem

Kollade själv på det chassit (tj10) men bestämde mig för lian li a71. Trevligt chassi med gott om plats för diskar (10 interna 3,5"). Enda nackdelen med mitt var att dörren skrapade emot fronten men har reklamerat den delen samt kanske att fläktarna inte var helt knäpptysta (bytte ut dem till noctuafläktar; kan byta till nexus om man vill spara nån krona)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Kollade själv på det chassit (tj10) men bestämde mig för lian li a71. Trevligt chassi med gott om plats för diskar (10 interna 3,5"). Enda nackdelen med mitt var att dörren skrapade emot fronten men har reklamerat den delen samt kanske att fläktarna inte var helt knäpptysta (bytte ut dem till noctuafläktar; kan byta till nexus om man vill spara nån krona)

TJ10 och A71 ser nästan identiska ut. Men det verkar som TJ10 skulle vara bättre eftersom den har ventilation i taket om man skulle sätta en radiator där.

Permalänk
Hedersmedlem

du kan köpa till en ny top med två 120mm platser till lian li (för inte så mycket https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-t-71...)... finns en massa roliga saker/tillbehör till chassit... om du ska ha många diskar så skulle jag ta lian li helt klart (den är lite billigare dessutom).