Moneual Moncaso 972

Permalänk
Melding Plague

Moneual Moncaso 972

Moneual Moncaso 972 är en imponerande datorlåda i aluminium som är fylld med godis för HTPC-entusiasten. Följ med när SweClockers kontrollerar om chassiet är lika bra i praktiken som på pappret.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uj vilken läckerbit, skulle man inte tacka nej till. Är dock nöjd med min popcorn hour

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt fin dock alldeles för dyr för mig :/

Permalänk
Medlem

bra att ni äntligen skaffat en ljudnivåmätare

Permalänk

Hmm.. inte heter det väl lång?

'Det är viktigt att inte välja en för lång optisk enhet. Moneual rekommenderar att inte använda en enhet som är längre än 17,5 cm eftersom man annars hamnar väldigt nära kanten på moderkortet vilket gör det mycket svårt att koppla in ström och datakablar till den.'

Det heter Djup!...

Sen tycker jag mig se att vga kablen är lång inne i lådan men kanske luras?
Finlåda något dyr men iaf

Sen 120fläktar går inte in där bak på U4a som lådan har i ca höjd. dock går 92mm fläktar in utan problem.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt meningen med att sätta en liten skärm i fronten på en HTPC, jag skulle iaf bli störd av det när man tittar på film.

Permalänk

Comic Sans ser snyggt ut

Permalänk

"Den tryckkänsliga 7”-skärmen kanske inte är livsnödvändig på en HTPC men fungerar ändå väldigt bra, särskilt med mjukvaran Frontview. "

Dom flesta som använder sin HTPC till att lira musik på uppskattar nog om dom inte är tvingade att sätta på en skärm/projje, speciellt projektor. En display är gött så noga ganska ofta. Dock kunde det vara en trådlös display som man kan placera på annat ställe än på chassit då chassit blir otympligt högt pga skärmen.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Är det bara jag som tycker att den är alldeles för dyr? : p

Ofta man slösar lika mycket på lådan som på komponenterna ^_^, fast har man pengar att bränna så ;o

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk

ingen dämpning för HD??? med ett pris på 4k+?
lian-li har det typ som standard, även deras c30a för 1,4k har det!

ang skärm: vanligast har man sin htpc under tv:n, dvs ganska lågt (nära golvet)
vad är poängen att gå fram dit och luta sig ner när man har en fjärr?
ok, kan vara nyttigt resa sig och röra på sig lite då och då, som när man flyger länge

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Är det bara jag som tycker att den är alldeles för dyr? : p

Ofta man slösar lika mycket på lådan som på komponenterna ^_^, fast har man pengar att bränna så ;o

Mjae. Snygg låda men jag håller med, alldeles för dyr. Det mesta jag lagt på en datorlåda har varit 1700kr och det tycker jag är mycket. Lägg till komponenter och det hela blir dyrt som f-n. Tur att man nöjer sig med en arbetsstation/hemmabio kompromiss.
Fixade en htpc till farsan, ett asfult apevia X Qpack (700 spänn). She's ugly, but gets the things done!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Är det bara jag som tycker att den är alldeles för dyr? : p

Ofta man slösar lika mycket på lådan som på komponenterna ^_^, fast har man pengar att bränna så ;o

Hela den diskutionen är lite konstig. Själv tycker jag att en Ferrari är för dyr för att min egna kassa är ganska begränsad, men det finns helt klart en kundkrets som tycker det är värt det. Jag får bara acceptera att bilen är över min standard.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Fin men Antec Fusion får räcka för mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KES0
Jag förstår inte riktigt meningen med att sätta en liten skärm i fronten på en HTPC, jag skulle iaf bli störd av det när man tittar på film.

Ja det är väl inte så bra för de som har koncentrationsproblem... men ifall man vill använda sin HTPC som stereo är det ju kanon. Eftersom man inte behöver ha tv:n på.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Jo det är mycket pengar för lite kaka. Jag tycker det är roligt att de här blivit såpass populära hos folk.

Jämförelsen med en ferrari suger då en ferrari faktiskt har en aning bättre prestanda än en fiat panda. Den här har högljudda fläktar och en oanvändbar pekskärm, men den är ok att titta på. Lite iPod faktor över det hela.

Vet flera som sitter på dyr htpc låda för att sedan köra ut ljudet genom ett sunkigt surroundsystem så det låter skit. Många börjar i fel ände. Men har man redan allt så.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Sluta använd Zalman cpu kylare. 66g är för mycket och i en htpc. Man vill att de skall låta så lite som möjligt bör man tänka på hur den varma luften rör sig där inne. t ex få ut CPUn varmluft ur lådan, inte trycka ut den åt alla håll som en Zalman gör.

Permalänk
Medlem

Öh. Är lika dyr som en budget dator, men i hemma bio värden så är det kanske okej.
Då man kan köpa förstarkare för 50 000.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

När ska tillverkarna inse att det ska vara 120mm där bak?? Hade det inte varit för att antec inte gömt kontakterna på fronten bakom en lucka hade den varit det givna valet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ganska onödigt att mäta ljudnivån vid flera avstånd eftersom det är känt att ljudtrycket halveras vid dubbla avstånd i fritt fält. Det innebär att avvikelserna i dina tester endast beror på rumsmiljö som du har mätt i vilket är oväsentligt.

En fin recension anars

Permalänk
Medlem

Jag ha en Zalman HD160XT. Inuti och även utanpå påminner den en hel del (även om de inte har samma layout på framsidan), men jag kan ju säga att iallafall på den kan man stänga av skärmen med en knapptryckning så det är inget störande moment, eller onödigt strömslukande, när man ser på film

(Dessutom kan man ju som mig ha apparater vid väggen bak stolarna - speciellt om man har projektor - men det är ju irrelevant i sammanhanget om den nu har skärm-on/off).

Visa signatur

g++

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep

Jämförelsen med en ferrari suger då en ferrari faktiskt har en aning bättre prestanda än en fiat panda. Den här har högljudda fläktar och en oanvändbar pekskärm, men den är ok att titta på. Lite iPod faktor över det hela.

Håller inte helt med, en ferrari har usel komfort mm mm mm, men det är ändå en exklusiv bil. För övrigt ser jag inte att pekskärmen skulle vara oanvändbar. Vilka andra chassin i samma klass är betydligt billigare?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Håller inte helt med, en ferrari har usel komfort mm mm mm, men det är ändå en exklusiv bil. För övrigt ser jag inte att pekskärmen skulle vara oanvändbar. Vilka andra chassin i samma klass är betydligt billigare?

Cooltek 3000 kostar ganska precis 3000kr. Iaf drygt 25% billigare.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Acid
Fin men Antec Fusion får räcka för mig.

Samma här, den duger gott för mig med. Lyxig nog!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

haha Wtf! 28 graders rumstemperatur ?
hur många datorer brummar egentligen på sweclockers ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd

Och vem vill ha en jobbig lampa till hdd:n som blinkar som fan när man kollar på film i mörkret?

Fast man behöver ju inte koppla in den.

Finns den i silver?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ja det är väl inte så bra för de som har koncentrationsproblem... men ifall man vill använda sin HTPC som stereo är det ju kanon. Eftersom man inte behöver ha tv:n på.

Går lika bra med fjärrkontroll och "vanlig" diodskärm som visar vilken låt som spelas. Overkill med en sån touchscreen, och särskilt till ett sånt pris.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Går lika bra med fjärrkontroll och "vanlig" diodskärm som visar vilken låt som spelas. Overkill med en sån touchscreen, och särskilt till ett sånt pris.

Skulle vilja se dig välja låtar med en LCD display. Lycka till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Cooltek 3000 kostar ganska precis 3000kr. Iaf drygt 25% billigare.

Ja, det finns dom som är dyrare också, man kan nog ganska generellt säga att lådorna ligger på 3-5 papp så denna är inte onormalt dyr.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Cooltek 3000 kostar ganska precis 3000kr. Iaf drygt 25% billigare.

Dessutom så har Cooltek 3000 / Fractal Design Sphere (som den bytte namn till) utgått, p.g.a. problem med TFT-displayen. Uppenbarligen så kostar det lite pengar att ha en vettig TFT-display. I jämförelse med Zalman m.fl. tycker jag den här verkar rätt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Skulle vilja se dig välja låtar med en LCD display. Lycka till.

Ofta på fjärrkontrollen har du en knapp som ser ut som en >>| tryck på den och nästa låt i listan spelas.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ofta på fjärrkontrollen har du en knapp som ser ut som en >>| tryck på den och nästa låt i listan spelas.

Skillnaden är att på HTPC lirar du inte en CD utan ifrån en katalogstruktur. Hur väljer du vilka låtar som skall komma när du trycker >>|?

En snabbfråga innan vi fortsätter. Har du själv en HTPC eller uttalar du dig utifrån gissningar?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta