4850 1 GB eller 4870 512 MB?

Permalänk
Medlem

4850 1 GB eller 4870 512 MB?

Priset är ju praktiskt taget identiskt, iaf på komplett där jag brukar handla. Jag spelar endast i 1440*900 och gärna med så mycket ögongodis som orkas med på en X2 6000+.

Såg att den "officiella" tråden var uppe i 63 sidor så jag skäms inte ett dugg för att starta denna tråden ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Ja skämmas ska du.

4870 512 MB

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

4870

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

bra svar han får.

ja det är väll inte dåligt med mkt minne! spec om priset är samma. men det är ju i väldigt höga upplösningar du märker av det mäst.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
bra svar han får.

ja det är väll inte dåligt med mkt minne! spec om priset är samma. men det är ju i väldigt höga upplösningar du märker av det mäst.

Som du ser om du läser topic lite tydligare så är det 2 olika kort med olika mängd minne, inte samma kort med olika mängd minne.

OT: hade kört på ett 4870

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sedan finns ju (snart) 4870 1gb om du vill vara extra framtidssäker...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=331142

Även om du bestämmer dig för 512MB-versionen så kan det vara smart att invänta lanseringen av denna och eventuella medföljande prisras på sämre versioner.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Sedan finns ju (snart) 4870 1gb om du vill vara extra framtidssäker...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=331142

Även om du bestämmer dig för 512MB-versionen så kan det vara smart att invänta lanseringen av denna och eventuella medföljande prisras på sämre versioner.

Framtidssäker är ett ord som borde strykas ur alla datanördars vokabulär därför att något sådant inte existerar i dagens IT-värld. Allt går så fruktansvärt fort att det inte går att försäkra sig om att saker som är moderna idag ska hålla sin fina prestanda även om ett år.

Jag skulle säga att det kvittar vilket kort du tar då de få fall där minnet begränsar är så pass sällsynta att det inte rättfärdigar det höga priset. Minnesbegränsningar på ATi:s kort ser i inte förän man kör i de allra högsta uplösningarna med mycket AA+AF och då är GPU:erna redan så tungt belastad att kortet går från kanske 15FPS till 5FPS pga. att kortet får slut på minne, alltså är 1GB på ett HD4870 fullständigt meningslöst.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ska du köra i upplösningen 1440 x 900 räcker HD4870 512mb mer än väl. 512mb versionen ska även klara en hel del mer har jag läst.

Sen angående "framtidssäkert" så blir inte ett kort det bara för att det har mycket minne. Men kör på 2 x HD4850 1GB så borde du få ditt framtidssäkra resultat

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Framtidssäker är ett ord som borde strykas ur alla datanördars vokabulär därför att något sådant inte existerar i dagens IT-värld. Allt går så fruktansvärt fort att det inte går att försäkra sig om att saker som är moderna idag ska hålla sin fina prestanda även om ett år.

Jag skulle säga att det kvittar vilket kort du tar då de få fall där minnet begränsar är så pass sällsynta att det inte rättfärdigar det höga priset. Minnesbegränsningar på ATi:s kort ser i inte förän man kör i de allra högsta uplösningarna med mycket AA+AF och då är GPU:erna redan så tungt belastad att kortet går från kanske 15FPS till 5FPS pga. att kortet får slut på minne, alltså är 1GB på ett HD4870 fullständigt meningslöst.

När nån säger framtids säker när det gäller grafikkort, då säger jag 2 år sen måste man allt sänka grafiken för mycket! men kör du 4870+4870 x2 i CF med 1 gb så har du väl gpu kraft?!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Som en skiva som hakat upp sej varje dag efter dag efter dag..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
När nån säger framtids säker när det gäller grafikkort, då säger jag 2 år sen måste man allt sänka grafiken för mycket! men kör du 4870+4870 x2 i CF med 1 gb så har du väl gpu kraft?!

Kanske, men då får du ändå tänka på att antalet fall där det faktiskt spelar någon roll om man har 512MB eller 1GB vram är ytterst få och även om man har tre såpass kraftfulla kort är det tveksamt om de skulle kunna driva spelet tillfredsställande. Såvida du inte sitter på den absolut fetaste skärmen som du kan få tag i är det inte värt det om du frågar mig.

Ang. framtidssäkerhet går det ju diskutera även begreppet framtidssäkerhet. En mans framtidssäkerhet är inte en annan mans framtidssäkerhet om du förstår vad jag menar. För en person kan det bli aktuellt med nytt grafikkort varje generationsbyte medan en annan sitter med samma hårdvara år ut och år in tills dess att denne köper helt nytt system. Jag satt t.ex. själv med ett X800XT i ca. två år innan jag köpte nytt system. Med tanke på hur fort utvecklingen går på andra fronter (t.ex. CPU) så är det inte alltid det är värt att uppgradera grafikkortet. Men om man ser till generellt hur utvecklingen ser ut blir nya kort "gamla" ca. ett år efter release då en ny generation kommit ut som ofta utklassar den förra generationen (se bara från R420-R520).

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'