Permalänk

8800GT "blackscreen".

Jag, liksom flera andra, drabbas slumpmässigt av att skärmen plötsligt blir svart. Muspekaren syns, och musik och annat fortsätter i bakgrunden. Det enda man kan göra är att starta om datorn. Jag spelar inte, så det har inget med spel att göra.

Det verkar inte finnas någon lösning på problemet? Temperaturen är normal, för mig kring 46 grader. Många har testat att ändra diverse inställningarna för minnena, frekvenserna för grafikprocessorn, ändrat i BIOS och något som kallas "PEG". Inget hjälper.

Jag har ett separat nätverkskort, som lägger av titt som tätt. Det verkar som att det finns ett samband med svartskärmen, då allt fungerade perfekt under senaste veckan. Igår fick jag dock svartskärm igen, och strax därefter började uppkopplingen strula igen.

Kan det handla om någon resurskonflikt? Hur bär jag mig åt för att testa det? Det står dock inget om konflikter i kontrollpanelen.

Permalänk
Hedersmedlem

Flytta på nätverkskortet till en annan pci-plats om du kan, det kan vara resurskonflikt, mellan ditt graffe och NIC-et

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det går inte, då nätverkskortet är ett PCIe, och det finns ingen annan möjlig plats.

Permalänk
Avstängd

kör med det interna å testa det.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Har själv precis samma problem med mitt 8800 gts 640mb. Kör på det interna nätverkskortet. Efter en sökning på google verkar det inte som att vi är ensamma. Hittar dock ingen lösning på problemet.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
kör med det interna å testa det.

Jag har ett Asus M3A-moderkort, med det urusla Atheros-nätverkschippet. Även med detta har många problem, utan att det finns en lösning. 0,01 Mbit/s kändes lite för långsamt för mig med 100 Mbit bredband...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av majsalle
Har själv precis samma problem med mitt 8800 gts 640mb. Kör på det interna nätverkskortet. Efter en sökning på google verkar det inte som att vi är ensamma. Hittar dock ingen lösning på problemet.

Det är tragiskt, och förtar en stor del av nöjet med att ha ett snabbt grafikkort.

Permalänk
Avstängd

hm, köp ett PCI nätverkskort då för 99:- å testa

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Spajdermän, hittade lite tips som kanske funkar för dig (hjälpte dock inte mig ett dugg):

-Sänk refreshraten till skärmen
-Om du har två DVI/VGA uttag så testa att koppla in skärmen i det andra
-Om du kör dvi så testa att koppla skärmen till grafikkortet via en VGA-adapter

Tycker själv det låter som ett par väldigt långsökta lösningar, så jag tvivlar på att det skulle funka för någon. Nåja, kanske funkar för dig?

EDIT:
Efter att ha försökt lösa problemet efter konstens alla regler så gav jag upp (har bytt sladdar, klockat ner kortet till löjligt låga hastigheter, monterat ner kylare och bytt kylpasta, testat med olika skärmar med både vga och dvi, olika nätagg etc)

Har nu skaffat mig ett Saphire Radeon 4850 istället då jag inte har någon möjlighet till garanti på mitt 8800 och allting fungerar nu som det ska.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk

Uppdaterat:

Några uppstarter efter att grafikkortet jävlats och man startat om, så dyker det upp ett meddelande på skärmen: "Datorn har återställts efter ett allvarligt fel".

Enligt Microsofts felrapport:

Error Message: STOP 0x000000EA THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER (Q293078)

Follow these steps to solve the problem with a video device driver

You received this message because a device driver installed on your computer caused Windows to stop unexpectedly. This type of error is referred to as a "stop error." A stop error requires you to restart your computer.

Solution:
There are two options you can use to try to fix the problem. If the first option doesn't work, then try the second.

Option 1: Install the most current device driver for your video card

Option 2: Manually decrease Hardware Acceleration for your video adapter"

Det är ju sådant som redan testats av de flesta med problemet. Jag misstänker att allt beror på de fel som nu nVidia har erkänt finns hos flera av deras grafikkort. Snart dags att byta...