Permalänk
Medlem

MTB Cykel

Nu när våren börjat komma så kliar det i benen, så funderar på att skaffa en cykel att ralla runt med i skogen.

Innan så har jag kört med en 5 år gammal crescent hoj, billig grej som använts mest till att pendla till och från skolan/jobb. Dock är den på tippen nu, knäckt framgaffel och allmänt rostig hade den blivit med åren

Har nada kunskaper ang cyklarna mer än att använda dom så därför frågar jag efter tips på en instegscykel.

Kollade lite snabbt och fastna för:
http://www2.merida-bikes.com/se_SE/Bikes.Detail.25
Då det är i min prisklass, men ingen aning ifall det är något att ha.

Så, någon som vet och har några förslag?
Är mest för att slösa bort dagarna i skogen, alternativt transport under sommaren istället för bilen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Re: MTB Cykel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Nu när våren börjat komma så kliar det i benen, så funderar på att skaffa en cykel att ralla runt med i skogen.

Innan så har jag kört med en 5 år gammal crescent hoj, billig grej som använts mest till att pendla till och från skolan/jobb. Dock är den på tippen nu, knäckt framgaffel och allmänt rostig hade den blivit med åren

Har nada kunskaper ang cyklarna mer än att använda dom så därför frågar jag efter tips på en instegscykel.

Kollade lite snabbt och fastna för:
http://www2.merida-bikes.com/se_SE/Bikes.Detail.25
Då det är i min prisklass, men ingen aning ifall det är något att ha.

Så, någon som vet och har några förslag?
Är mest för att slösa bort dagarna i skogen, alternativt transport under sommaren istället för bilen.

Hmm, skall du köra i skogen kan jag påstå att det är skönare med heldämpat. Då kan du även börja med lite roligare cykling som downhill Men då går priserna upp en del, över 10.000 bör man räkna med att man måste lägga ut då.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Mjo, har testat en heldämpad förra sommaren men gilla det icke. Tycker man förlorar för mycket kontroll med sån
Fast det är en vane sak antar jag.

Är knappt jag vill ha dämpad framgaffel

Ang downhill så är det inget för mig, eller rättare sagt vi har inga lämpliga områden här nere i söder för det som inte inkluderar en lång bilfärd.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Mjo, har testat en heldämpad förra sommaren men gilla det icke. Tycker man förlorar för mycket kontroll med sån
Fast det är en vane sak antar jag.

Är knappt jag vill ha dämpad framgaffel

Ang downhill så är det inget för mig, eller rättare sagt vi har inga lämpliga områden här nere i söder för det som inte inkluderar en lång bilfärd.

Okej, med skogen antog jag åka mycket över rötter och sådant Och då kan jag som körde dirt där ett tag säga att det är väldigt irriterande efter ett tag med bara framdämpare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nu har han ju sagt vad han vill ha cykeln till, vilket verkar vara lättare skogscykling och som transport medel...då är inte DH det första jag tänker på En DH cykel värd namnet i min värld börjar någonstans över 15K, dubblaprsiet mot Meridan.
Ska man ha en cykel i den prisklassen så är det HT (hardtail) som gäller punkt. Finns inga vettiga fulldämpade för det priset.

Cykeln har en bra spec. tycker jag på allt utom dämparen, Merida envisas med Sun tour dämpare som är billiga skit dämpare enligt mig.

Jag kan rekomendera:
Nishiki team prisvärda grejor rek pris 9000kr så lite mer än Meridan.
Focus Fatboy ungefär samma som Nishikin
Kolla in Canyon, sjukt billiga tyska cyklar som man köper direkt från fabrik. Inga mellanhänder.
tex:
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/equipment.html?b=120#...
"bara" 80mm slag, men det har ju iofs Meridan med. 100 mm tycker jag man kan kosta på sig på en XC (Cross Country) cykel. men Tora dämparen är sjukt mycket bättre än Sun Tour dyngan

Är själv en cykelnörd, om det inte märks
Kolla in http://happymtb.org finns mycket matnyttigt där.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Är själv på jakt efter en MTB nu till våren/sommaren, happymtb.org vill jag inte sätta foten på igen då det måste vara det sämsta forumet världen har skådat.

Hursomhelst, denna cykel är jag intresserad av: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=14968

Strax över 7000kr inkl frakt blir det att få hem den, canyon-cykeln verkar rätt intressant också.

Har även kikat lite på denna: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=23672 men måste säga att jag är mer intresserad av Beone-cykeln.

Någon som vill kommentera? Bra eller anus?

Permalänk

Spana även in Scott Scale serien. Bra cyklar. Finnes förmodligen hos din lokala handlare

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Kona FireMountain tycker jag ser ut att vara en hyffsad modell.
http://www.konaworld.com/bikes/2k7/FIREMOUNTAIN/index.html

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Ang. Scott Scale så är min uppfattning (som borde vara rätt bra då jag äger en) är att man betalar en del för märket. Scale 50 kostar ju strax över 10k men är utrustad ungefär som dessa 7-8k cyklar. Lite bättre vevparti möjligen och en ram i världsklass. Men inget man direkt har nytta av som nybörjare.

BeOne cykeln som HMB länkade till verkar grymt prisvärd. Den eller Canyonen är ju ypperliga alternativ om man kan leva med att cykeln inte går att provcykla innan och att det blir svårare med garntiärenden och service. Många handlare hjälper ju gärna till första året med cykeln, kan var bra att få råd och tips då en MTB oavsett prisklass kräver en hel del mer service än en gathoj. Iaf om man cyklar någon gång i veckan eller mer.

Happymtb är lite speciellt, ja. Mer som en stor IRC kanal i forum format. Men vill man ha folk att cykla med eller goda råd så är det sveriges bästa möteplats för MTB. Personligen älskar jag stuket på happy, Sveriges roligaste forum, no offense Swecc. Ungefär som ÖÄ var innan det stängdes ner här första gången

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Tackar för infon
Canyon ser rätt intressant ut faktiskt.

Ska ta och läsa igenom allt sen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Börja med att bege dig till ett par cykelaffärer och testa ett par cyklar i din tänkta prisklass och lite över. Har du inte cyklat på något liknande tidigare så kan det vara stor skillnad och mycket att tänka på. Personalen kan nog också ge dig bra tips.

Sedan kan du välja att köpa cykeln via nätet eller i en av de besökta butikerna. För cyklar under 10 000 kanske man inte sparar så mycket på att köpa via nätet från tyskland eller storbrittannien så då kan det vara skönt att få gratis service om man inte är van vid att meka med cyklar.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde satsa på någon av Konas hojar. Deras billigare XC-modeller brukar vara rätt prisvärda. De kan du köpa lokalt och köper du på ett vettigt ställe ställer de in växlar och sånt gratis, vilket kan vara jobbigt i början om man inte kan.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är som datorer köper man skit får man skit.

Kona som ElDiablo föreslår är tex ett kvalitè märke. Efter att ha jobbat med cyklar (MTB) i 5år som grabb så vet man vad för skit det finns där ute

Köp ett märke det lönar sig!

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Jag älskar Dirt och MTB, har varit ute och kört två timmar idag till exempel... =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Det är som datorer köper man skit får man skit.

Köp ett märke det lönar sig!

Kan du utveckla detta lite?
Menar du skit som i Biltema (Yosemite) och Peak cyklar så är jag helt med. Men att kalla Focus,Cube eller Canyon för skitmärken är lite att ta i tycker jag. Dom är klart billigare än tex. Scott, men det enda som skiljer är ofta ramen. Och den krånglar sällan. Visst Scott har säkert testat sin ram mer nogrant, men antalet ramar som har systematiska konstruktionsfel måste ändå vara försvinnande litet.

Jag tycker inte man nödvändigtvis behöver köpa ett mäkre för den sakens skull, då är jag mer inne på, som andra i tråden, att köpa det för servicens skull om man är nybörjare. Kända märken finns ofta hos din lokala cykelhandlare.
Men bor man i en större stad så är det inga problem att hitta tex. Nishiki, Focus eller Cube som är väldigt prisvärda IMHO.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Hedersmedlem

Har knäckt ett antal ramar...

Men köpa en mtb med ett okänt brand bara för att den är billig med en xt växel innebär att de snålat på allt annat. Peak är ett skämt då jag jobbade på Sportex en sommar så kan jag då med all säkerhet säga att det är RENT skit. Yosemite samma sak. Ramen är viktigare än att det sitter en bra växel bak

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Sötast

Förlåt men..... Stick till elgiganten! Du får en cykel på köpet

Permalänk
Medlem

dahl:
Det var precis vad jag sa ju. Peak och BT cyklarna är ex. på budget cyklar. Men dom ligger långt under tex. Focus.
Och Canyon Focus mm. som inte är märkes cyklar är bra mycket mer än en XT växel på en hög med skit.
Jag föreslår att du kollar upp specen på Canyonen jag länkade till och pekar ut en enda del som dom sparat in på som inte håller måttet för en nybörjar cyklist.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Kan du utveckla detta lite?
Menar du skit som i Biltema (Yosemite) och Peak cyklar så är jag helt med. Men att kalla Focus,Cube eller Canyon för skitmärken är lite att ta i tycker jag. Dom är klart billigare än tex. Scott, men det enda som skiljer är ofta ramen. Och den krånglar sällan. Visst Scott har säkert testat sin ram mer nogrant, men antalet ramar som har systematiska konstruktionsfel måste ändå vara försvinnande litet.

Jag tycker inte man nödvändigtvis behöver köpa ett mäkre för den sakens skull, då är jag mer inne på, som andra i tråden, att köpa det för servicens skull om man är nybörjare. Kända märken finns ofta hos din lokala cykelhandlare.
Men bor man i en större stad så är det inga problem att hitta tex. Nishiki, Focus eller Cube som är väldigt prisvärda IMHO.

Det handlar nog inte om konstruktionsfel. Det han antyder är ju att Canyon, Focus etc inte har designat sina ram lika bra som Kona, Scott etc. Dvs att de är dåligt dimensionerade, testade etc. Hurvida detta är sant vet jag inte. Men jag skulle hellre köpa ett riktigt märke.

Permalänk
Avstängd

Nu när det börjar bli vackert väder överväger jag ny MTB. Jag har aldrig cyklat något bättre än någon rea scott för 4k tror jag.
Jag är nybörjare alltså.
Någon som kan tipsa om vettiga cykelaffärer i stockholm?
Jag tänkte inte gå över 8k, ev. lite ifall det lönar sig.
Gärna någon prisvärd cykel.

http://happymtb.org/forum/read.php?1,38230
Haha ganska kul att läsa hur forumet fungerar. En person skrivet något vettigt i en tråd och resten hyllar honom, är van vid att de flesta skriver vettiga saker

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Nu när det börjar bli vackert väder överväger jag ny MTB. Jag har aldrig cyklat något bättre än någon rea scott för 4k tror jag.
Jag är nybörjare alltså.
Någon som kan tipsa om vettiga cykelaffärer i stockholm?
Jag tänkte inte gå över 8k, ev. lite ifall det lönar sig.
Gärna någon prisvärd cykel.

http://happymtb.org/forum/read.php?1,38230
Haha ganska kul att läsa hur forumet fungerar. En person skrivet något vettigt i en tråd och resten hyllar honom, är van vid att de flesta skriver vettiga saker

Vad ska du ha din cykel till?

Permalänk
Medlem

Vad kan ma få för vettig cykel för ca 4-5k?
Är en nybörjare om man säger så, de cyklar jag haft på senare år har båda varit av märket Marvil, en quake och en aspen.
Cykeln ska fungera allround, alltså typ mellan hem - affär, hem - jobb, diverse mindre landsvägs turer (ist. för racer), samt enklare skogscykling (bara för kul).
Vet att detta låter väl omöjligt att få ihop, men har inte så hemskt stora krav, är bara amatör så.
Hur är t.ex. Biltemas cyklar? Hade ev. tänkt och satsa på något relativt etablerat märke som Nishiki, Merida eller nått i den stilen, eller vad säger ni?
Fulldämpad eller bara framdämpad spelar ingen större roll, söker bara det mest prisvärda till mina ändamål..

EDIT: Visst är det så att hybrider är nått mellanting mellan racer och MTB? Har varit sugen på en Racer, men då ska man väl ha en hyffsad MTB som komplement, så en hybrid kanske är något att satsa på?

/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Vad kan ma få för vettig cykel för ca 4-5k?
Är en nybörjare om man säger så, de cyklar jag haft på senare år har båda varit av märket Marvil, en quake och en aspen.
Cykeln ska fungera allround, alltså typ mellan hem - affär, hem - jobb, diverse mindre landsvägs turer (ist. för racer), samt enklare skogscykling (bara för kul).
Vet att detta låter väl omöjligt att få ihop, men har inte så hemskt stora krav, är bara amatör så.
Hur är t.ex. Biltemas cyklar? Hade ev. tänkt och satsa på något relativt etablerat märke som Nishiki, Merida eller nått i den stilen, eller vad säger ni?
Fulldämpad elelr bara framdämpad spelar ingen större roll, söker bara det mest prisvärda till mina ändamål..

EDIT: Visst är det så att hybrider är nått mellanting mellan racer och MTB?

/Kicken

En odämpad hybrid eller framdämpad XC MTB bör du nog ha. Kolla happymtb.org för begagnat, du lär inte få mycket vettigt nytt för 4-5. Går du upp till 5-6 får du Konas instegstegshoj i XC t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
En odämpad hybrid eller framdämpad XC MTB bör du nog ha. Kolla happymtb.org för begagnat, du lär inte få mycket vettigt nytt för 4-5. Går du upp till 5-6 får du Konas instegstegshoj i XC t.ex.

Vad menar man med "XC" MTB? Fokus ligger inte alls i skog för mej, då föredrar jag nog hellre landsväg, men vill liksom inte att hojjen ska paja för att man genar genom skogen eller nått sånt, ja ni hajjar ;).
Vill helst skaffa något nytt, kan nog sträcka mej mellan 5-6k också.
Har du länk (hittar inte cykeln?)?
Verkar som att den allmänna uppfattningen är att man ska satsa på Deore komponenter på nav, växlar osv. menar har altus nu, så allt lär nog vara bättre än cykeln jag hade.

EDIT: Den här verkar ju vara ett alternativ hitentills: Canyon Yellowstone 3.0
Om än att den känns mer åt skog än landsväg men..

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Vad ska du ha din cykel till?

Eftersom jag funderar på MTB så kommer det bli en del terrängcykling. Jag gillar att åka genom tätare skogar osv. Fast det är klart att det blir en hel del asfalt också. Jag vill dock att upplevelsen i skogen ska vara riktigt rolig

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag köpte en MTB för några år sedan för runt 6000 med Deore växlar/nav. Och jag har haft mycket roligt med min cykel MEN om man cyklar mycket i skogen så skulle jag nog rekomendera bättre växlar än Deore, som tex LX och XT varianten. Det kränger mycket med Deore växlarna och de klarar inte riktigt av trycket i skogen. Jag hoppas att jag kan köpa en bättre cykel i sommar som klarar av belastningen som jag utsätter cycklen för.

Om du inte cyklar mycket i skogen under stor belastning så fungerar en cykel för 5-6k utmärkt för ändamålet. Och glöm inte cykelhandskar ^^

Appråpå Canyon så skall de vara kanonbra cyklar, funderar själv att köpa en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Jag köpte en MTB för några år sedan för runt 6000 med Deore växlar/nav. Och jag har haft mycket roligt med min cykel MEN om man cyklar mycket i skogen så skulle jag nog rekomendera bättre växlar än Deore, som tex LX och XT varianten. Det kränger mycket med Deore växlarna och de klarar inte riktigt av trycket i skogen. Jag hoppas att jag kan köpa en bättre cykel i sommar som klarar av belastningen som jag utsätter cycklen för.

Om du inte cyklar mycket i skogen under stor belastning så fungerar en cykel för 5-6k utmärkt för ändamålet. Och glöm inte cykelhandskar ^^

Appråpå Canyon så skall de vara kanonbra cyklar, funderar själv att köpa en sådan.

Deore-växlar funkar utmärkt i skogen... Jag hade Deore på min cross-country hoj och det funkade bra. Gäller bara att ställa in rätt. Har kört med XT på min gamla downhill-hoj och nu kör jag på XTR, visst lite bättre är det men som nybörjare funkar Deore bra. Billigt också. Är de dåligt inställda funkar de kasst också. Inställningarna är nog det viktigaste tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Eftersom jag funderar på MTB så kommer det bli en del terrängcykling. Jag gillar att åka genom tätare skogar osv. Fast det är klart att det blir en hel del asfalt också. Jag vill dock att upplevelsen i skogen ska vara riktigt rolig

Ja då är det en XC-hoj du ska ha. Du frågade tidigare om bra affärer i Stockholm, jag skulle personligen rekommendera Pedalogerna www.pedalogerna.com finns även Cykloteket www.cykloteket.se , men jag skulle hellre gå till Pedalogerna om jag skulle handla cykel i Sthlm. Kolla in deras Kona Cinder Cone den ligger i din prisklass. Annars kan du ju kolla beggat om du känner dig händig och kan fixa lite smått själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Vad menar man med "XC" MTB? Fokus ligger inte alls i skog för mej, då föredrar jag nog hellre landsväg, men vill liksom inte att hojjen ska paja för att man genar genom skogen eller nått sånt, ja ni hajjar ;).
Vill helst skaffa något nytt, kan nog sträcka mej mellan 5-6k också.
Har du länk (hittar inte cykeln?)?
Verkar som att den allmänna uppfattningen är att man ska satsa på Deore komponenter på nav, växlar osv. menar har altus nu, så allt lär nog vara bättre än cykeln jag hade.

EDIT: Den här verkar ju vara ett alternativ hitentills: Canyon Yellowstone 3.0
Om än att den känns mer åt skog än landsväg men..

XC = Cross-country. Även om fokus inte ligger i skogen för dej, så kan det vara svårt att hitta schyssta hybridcyklar mellan 5-6k som har likvärdig utrustningsnivå med en XC-mtb för samma pris.

http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_90_94&pro...

Där är en XC-mtb med lockout på framdämparen. Den har även Deore. Tror den kan vara rätt vettig för dig. Men ska du cykla mycket långt på landsväg kanske en cyclocross vore bättre om du kan hitta någon sådan i din prisklass.

Permalänk
Avstängd

Hur är det med storlekar? Finns det någon lista över längder och vilken storlek man ska ha? Vad rekommenderas om man är 175?
Stänkskärm lär ju vara bra att ha, finns det några lätta och snygga?
Får iofs se det på pedalogerna.

edit: Tubeless verkar vara vettigt, är det standard på cinder cone?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hur är det med storlekar? Finns det någon lista över längder och vilken storlek man ska ha? Vad rekommenderas om man är 175?
Stänkskärm lär ju vara bra att ha, finns det några lätta och snygga?
Får iofs se det på pedalogerna.

edit: Tubeless verkar vara vettigt, är det standard på cinder cone?

Stänkskärm känns rätt overkill om du bara ska cykla lite i skogen. Brukar ju inte bli så lerigt där. Värre om du ska plöja genom dh-spår där 1000-tals folk kört innan i regn, då kan det bli rätt löjligt lerigt.

Tycker du ska prova storlek själv, snacka med dom pedalogerna, men såhär spontant känns det som kanske medium/17" skulle funka.

Tubeless är väl vettigt, men det är väldigt dyrt. Är således knappt standard på några hojar alls. Och speciellt inte hojar under ~30 000. Att man går över till tubeless är vanligare på hojar för över 50 000. T.ex. ett hjulset för Mavic med tubeless kostar runt 5 000 för Deemax och kanske 6 000 för Crossmax. Men det finns kit för att konvertera vanliga hjulset och däck till tubeless, vet ej hur bra det funkar.

Permalänk
Avstängd

Jaha trodde tubeless var lite mer standard.

edit: Har läst att folk ställer in sina växlar. Visste inte att man gör sådant, varför? Varje växel ska väl bara vara något "hårdare" än nästa? Hur vet man hur man vill ha det inställt?
Dessutom så undrar jag hur en riktig cyklist ben rör sig, ska det vara långsamma starka rörelser eller lättare snabbare??

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se