Billigaste laptopen? Acer AS4315-051G08Mi

Permalänk
Medlem

Tjena dudes..

Jag köpte ju min i April 08 men nu har usb porten på ena sidan börjat glappa.. Annars har min funkat helt kanon, lite hög temp. då och då, men annars riktigt bra.. Kan jag fortfarande skicka in den på service eller? Det har ju gått mer än ett år.

Permalänk

Du kan fortfarande skicka den på service men du lär få betala själv. Antagligen byts hela moderkortet då USB-portarna sitter fastlödda på det. Lär kosta mer än det smakar. Dessutom stor risk att Anovo förstör mer än de lagar.

Permalänk
Medlem

Köpte idag en värdig ersättare! (acer) Emachine 525 3595kr på onoff.
Kommer att vara en bra ersättare till 4315an.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=426014

/R

Permalänk

Ja det lutar nog åt att jag köper mig en ny dator och den där var ju prisvärd.

Skrev lite på www.fairshopping.se precis. Hoppas det publiceras snart och att det förhoppningsvis skyndar på mitt ärende.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirKnasen
Ja det lutar nog åt att jag köper mig en ny dator och den där var ju prisvärd.

Skrev lite på www.fairshopping.se precis. Hoppas det publiceras snart och att det förhoppningsvis skyndar på mitt ärende.

Hoppas allt löser sig för dig!

Jo denna känns riktigt bra hittils. Sitter och avinstallerar allt junk som medföljde. Letar Xp drivisar också då jag får utlsag av vista. Dock har datorn en utav de dummaste funktionerna jag varit med om. Den har en hårdvariknapp för att stänga av touchpaden. Gäckade mig länge innan jag lyckads f¨igång touchpaden

/Rob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Hoppas allt löser sig för dig!

Jo denna känns riktigt bra hittils. Sitter och avinstallerar allt junk som medföljde. Letar Xp drivisar också då jag får utlsag av vista. Dock har datorn en utav de dummaste funktionerna jag varit med om. Den har en hårdvariknapp för att stänga av touchpaden. Gäckade mig länge innan jag lyckads f¨igång touchpaden

/Rob

Prova W7, du kommer inte ogilla det

Permalänk
Medlem

att stänga av touchpaden tycker jag faktiskt kan vara användbart, tex om man skriver längre stycken och touchpaden trcyker lite här och där när man nuddar den finns ju på 4315:an också och jag satt säkert en timmer när jag råkade komma åt den och trodde något gått snett vid senaste uppdateringen

Permalänk
Medlem

CSM101> Jo ska testa igen, fick blåskärm när jag försökte installera det dock Kan säkert ha något men ANCI? inställningen i bios.

ri> Så sant, skriver man mycket så ja, satt dock i en timme och gjorde massa återställningar precis för jag trodde musen kajkat

/R

Permalänk
Medlem

been there done that

är också sugen på att testa W7 nu när man har massa tid.. vågar dock inte riktiga partitionera upp min hårdisk, inte så sugen på att installera om hela linuxsystemet om nått skulle gå fel

Permalänk
Permalänk

Hej
Jag köpte en sån här datorn förra året och den har fungerat bra. Jag kör det Vista som följde med och jag har satt i 2 gb internminne till, men nu har den blivit väldigt seg, det mesta på datorn går långsamt.

Jag vill återställa datorn som den var från början, men hur ska jag göra??? Jag brände ut en recoveryskiva när jag startade datorn första gången. Men jag har läst att det finns en dold partition, kan jag använda den för att återställa datorn??

En annan fråga, om jag återställer datorn kommer den att behöva hämta hem alla uppdateringar igen?

Vore tacksam för hjälp hur jag ska gå till väga!!

MVH
Ingalill

Permalänk
Medlem

När man startar datorn då står det att om man ska göra en recovery då skall man man trycka på en knapp tex. F8 eller sätter du i din vistaskiva och startar om datorn då kan du formatera den.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingalillo
Hej
Jag köpte en sån här datorn förra året och den har fungerat bra. Jag kör det Vista som följde med och jag har satt i 2 gb internminne till, men nu har den blivit väldigt seg, det mesta på datorn går långsamt.

Jag vill återställa datorn som den var från början, men hur ska jag göra??? Jag brände ut en recoveryskiva när jag startade datorn första gången. Men jag har läst att det finns en dold partition, kan jag använda den för att återställa datorn??

En annan fråga, om jag återställer datorn kommer den att behöva hämta hem alla uppdateringar igen?

Vore tacksam för hjälp hur jag ska gå till väga!!

MVH
Ingalill

Du får gå in i BIOS först och enabla funktionen som tillåter dig att starta från den dolda partitionen, sen startar du om och trycker alt+f10 för att nå den dolda partitionen. Sen bara tuta och köra.

Det är det jag minns iaf.

Permalänk

Tack för hjälpen!! Nu funkar datorn mycket bättre!!!
Men nu till nästa fråga:

Datorn hittade typ 75 uppdateringar direkt nu vid ominstallationen, många är ju till Vista. Kan jag inte bara installera service pack 1 till vista? Så att jag slipper trycka in alla uppdateringar på typ 600 mb??

Läser på micro softs sida att det finns en fristående uppdatering av SP1, men om man bara ska uppdatera en dator så finns det en annan uppdatering på Windows update.

Men jag kan inte hitta någon SP1 bland de uppdateringar som datorn vill att jag ska installera.

Hur ska jag göra??

MVH
Ingalill

Permalänk
Medlem

Jag köpte en T2250 Core Duo häromdagen, i hopp om att det skulle fungera, men nej. En polare har en 5315 eller vad beteckningen är, och den rullar på fint med hans T7300, varför jag tog för givet att det skulle gå med min snik-processor.

Av allt jag läst ska det inte vara några problem att köra någon processor i T-serien på min Aspire 4315. Jag har uppdaterat bios till 1.15, men datorn vägrar starta med T2250:n, men fungerar utmärkt än med Celeron M 530:n som följde med.

Kass processor, eller vad kan problemet vara?

Hjälp skulle verkligen uppskattas!

/Mvh Fee

EDIT: Celeron M 430, inte 530.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Fuck också, hat spillt redbullvodka i tangentbordet. Har plockat isär hela laptopen, men får inte loss tangentbordet. Är tangentbordet delbart? dvs att man kan lossa själva tangentbordet från ramen (högtalarna, lysdeoderna, musplatta) osv?

Har skruvat loss allting, men kan ej släppa på tangentbordet+ramen. Sitter 2 kablar från modekortet till tangentbordet och en till musen. Vet inte om jag vågar dra loss dom, eftersom jag tvivlar på att jag kommer få tillbaka dem, då det är typ 4cm att jobba på och dom ska in en bra bit..

Hur lossar jag på skiten på bästa sätt?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FeeSpray
Jag köpte en T2250 Core Duo häromdagen, i hopp om att det skulle fungera, men nej. En polare har en 5315 eller vad beteckningen är, och den rullar på fint med hans T7300, varför jag tog för givet att det skulle gå med min snik-processor.

Av allt jag läst ska det inte vara några problem att köra någon processor i T-serien på min Aspire 4315. Jag har uppdaterat bios till 1.15, men datorn vägrar starta med T2250:n, men fungerar utmärkt än med Celeron M 530:n som följde med.

Kass processor, eller vad kan problemet vara?

Hjälp skulle verkligen uppskattas!

/Mvh Fee

EDIT: Celeron M 430, inte 530.

För att den processorn är fel socket, den är socket m medan processorerna som passa i denna laptopen ska vara socket p.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaffish
Fuck också, hat spillt redbullvodka i tangentbordet. Har plockat isär hela laptopen, men får inte loss tangentbordet. Är tangentbordet delbart? dvs att man kan lossa själva tangentbordet från ramen (högtalarna, lysdeoderna, musplatta) osv?

Har skruvat loss allting, men kan ej släppa på tangentbordet+ramen. Sitter 2 kablar från modekortet till tangentbordet och en till musen. Vet inte om jag vågar dra loss dom, eftersom jag tvivlar på att jag kommer få tillbaka dem, då det är typ 4cm att jobba på och dom ska in en bra bit..

Hur lossar jag på skiten på bästa sätt?

Tacksam för svar!

Hoppas du kommer se detta och om du fortfarande undrar hur man gör så behöver du inte skruva någonting det sitter några spärrar på tangentbordet tror över f1-f12 knapparna och på vid home,end,page up m.m så är det bara lossa på dem med typ en penna så kommer det funka. Jag har också en denna dator men den ligger sönder skruvad i en byrålåda eftersom the phonehouse lurade mig på min reparation så det blev att skruva sönder den istället

Permalänk
Medlem

Köpte kylpasta till datorn häromdagen då jag tänkte byta för att datorn blev för varm (90+ grader) och när jag skruvat bort kylblocket så ser jag att en av de på moderkortet fastlödda distanserna för att skruva fast den på hade lossnat. Var nog därför det var dåligt kyl på den. Drog iaf upp lödkolven och lödde fast skiten igen och nu verkar den må bra igen

Ett annat problem jag märker ibland är att det är glapp i skärmen så att de riktigt svarta partierna blir helröda ibland när man drar lite i skärmen.

Annars så har det här varit en helgrym budgetdator. Tänkte slänga in w7 om veckan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rixard

Ett annat problem jag märker ibland är att det är glapp i skärmen så att de riktigt svarta partierna blir helröda ibland när man drar lite i skärmen.

Annars så har det här varit en helgrym budgetdator. Tänkte slänga in w7 om veckan

Hade ett liknade fel på min. Ibland så blev hela skärmen flimrande och man kunde påverka det genom att bryta i skärmen/datorn.

Fick helt bort det efter ett fix jag såg på Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=cT0h58JACIU&feature=related

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan_89
Hade ett liknade fel på min. Ibland så blev hela skärmen flimrande och man kunde påverka det genom att bryta i skärmen/datorn.

Fick helt bort det efter ett fix jag såg på Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=cT0h58JACIU&feature=related

Tack för tipset, skall lägga det på minne om det blir värre just nu händer det väldigt sällan och lite så det är inget problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan_89
Hade ett liknade fel på min. Ibland så blev hela skärmen flimrande och man kunde påverka det genom att bryta i skärmen/datorn.

Fick helt bort det efter ett fix jag såg på Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=cT0h58JACIU&feature=related

Kan bara intyga att detta funkar! Stäng av strömmen på datorn. Under plastskalet på 4315 sitter det, precis snett till höger ovanför power-knappen, en avlång vit kontakt som går in neråt i ett metallhölje. Sladdarna till den vita kontakten sitter inuti det svarta tyget.

Målet är att trycka ner det svarta tyget med sladdarna. Jag vecklade ihop en sån där avlång böjlig påsförslutare (som finns runt brödpåsar) så att den blev en liten klump. Den satte jag ovanpå tyget. Sedan satte jag på plasthöljet så att påsförslutaren tryckte ner sladdarna genom trycket ovanifrån.

Jag har haft väldiga problem med flimrig skärm och att det var så lätt att fixa gör mig nästan irriterad

Permalänk
Medlem

Hur har ni det med era 4315-datorer?
Tuffar de fortfarande på?

Min glappar något i strömuttaget men är inga större svårigheter.
Dessutom glapparskärmbilden för ett snabbt ögonblick i högläge om inte sladdarna under höljet ligger rätt, men det har hittills gått att fixa.

Den duger fortfarande för det vardagliga surfandet iaf, även om jag just nu sneglar på en kraftfull stationär som huvuddator.

EDIT: Bytte ut processorn (guide: YouTube - How to Upgrade CPU of an Acer Aspire 4315 - Step by Step ) mot en Core 2 Duo T7250.

Kan säga att det var en dunderkur för datorn. Nu går det till och med att se på HD i fullskärm utan att det hackar (förut var ungefär som att se ett stillbilds-kollage). Det är som natt och dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johank82:

Hur har ni det med era 4315-datorer?
Tuffar de fortfarande på?

Jotack. Den glappar lite i skärmen och det är kanske glapp i en USB-port men annars inga problem.

Jag dammade av mitt konto för att meddela att jag bytt processor till en T7500 och prestandamässigt kodar den video med ungefär tre gångers hastighet mot M530:an som satt i innan. Jag har inte använt den tillräckligt mycket ännu för att notera om det blivit någon skillnad i batteritid.