"En nätverkskabel är inte ansluten" < Trams!

Permalänk

"En nätverkskabel är inte ansluten" < Trams!

Sedan jag bytte moderkort till Asus M3A får jag detta snabba meddelande ett par gånger i minuten:

"Anslutning till lokalt nätverk
En nätverkskabel är inte ansluten
"

Kabeln är ansluten och internetanslutningen fungerar utmärkt. Kontakterna är rena, utan glapp. (Med förra moderkortet, som jag hade så sent som i förrgår, var det inga problem - så det är inte kabeln det är fel på) Jag har installerat de senaste drivrutinerna till nätverkskortet, utan resultat. I inställningarna för nätverkskortet bockade jag av rutan "Visa meddelande vid fel på anslutningen", men inte ens det hjälpte.

Hur löser man detta enerverande problem?

Permalänk
Vila i frid

Det är skillnad på 100 Mbit/sek och 1000 MBit/sek. Har du CAT5e kablar? Om det var på håret redan tidigare kanske näthårdvaran på M3A ligger lite skakigt till - fast inom toleranserna. Byt definitivt lan-kabeln.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det är skillnad på 100 Mbit/sek och 1000 MBit/sek. Har du CAT5e kablar? Om det var på håret redan tidigare kanske näthårdvaran på M3A ligger lite skakigt till - fast inom toleranserna. Byt definitivt lan-kabeln.

Ja, det är en Cat.5e. Bör jag byta till en Cat.6?

Permalänk

Cat 5e och cat6 är skit samma bägge klarar 1000mbit hastighet

jag hade testat en annan kabel alt gör om inställningarna i ditt modem/router..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Följdfrågan är då om den skall vara rak eller korskopplad? Den går direkt från datorn till bredbandsuttaget.

Nätverk är inte min starka sida. Jag vill dock lösa problemet snabbt, innan jag får nätvärk i huvudet.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk

Efter vidare undersökningar visade det sig att det är ett vanligt problem med Atheros nätverkschip på M3A. Några har löst det genom att skaffa ett nytt nätverkskort. Det borde ju inte behövas när man har betalt för moderkortet och dess funktioner, men det kan ta flera månader innan en fungerande drivrutin kommer.

Jag hade tyvärr redan hunnit beställa en ny kabel, tillsammans med en del andra komponenter, men den kan vara bra att ha i framtiden. Hungern välsignar plånboken!

Uppdaterat: Köpte och installerade ett separat nätverkskort och inaktiverade det inbyggda. Nu fungerar det som det skall.