Köpte NAS ICY BOX 4220, behöver lite hjälp

Permalänk

Köpte NAS ICY BOX 4220, behöver lite hjälp

Har köpt en "NAS" ICY BOX 4220.

Första intrycket är bra. Den är snygg, gedigen och har gummiupphängningar för HD.

Jag har satt in två stycken HD. En 500Gb och en 750Gb. Det låter faktiskt inte så mycket från enheten.

Allt gick smärtfritt när jag installerade den. Vista (Inkl SP1) hittade den i nätverket och via deras webbgränssnitt så formaterade jag diskarna med EXT3. Jag kör INTE raid.

So far so good.

Nu till problemen:

1. Prestandan när man kopierar filer! Det tar nästan 10min att kopiera 10Gb! Vet inte hur bra Vista (ink SP1) är på att mäta hastigheten. Men den säger ca 10Mb/sek. Det är ju sanslöst dåligt?

Jag har ett gigabyte nätverkskort. (hmm säger man så ) Först trodde jag det var min Netgear router som var seg. Så jag försökte lösa problemet genom att köpa en 3Com Gigabyte Switch och köra allt via den. Men ingen större skillnad! Nu har jag iofs cat 5 kablar. Så jag ska hämta några Cat 6 kablar och se om det gör någon skillnad. Vad tror ni? Några tips? =/

2. Webbgränssnittet är inte så himla genomtänkt tycker jag. Jag lyckades faktiskt göra en RIKTIGT jobbig tabbe.

Jag skapade en utdelning som jag kallade ”filmer” och laddade sedan upp ca 100Gb filmer där. När jag sedan lekte runt lite med utdelningarna råkade jag ta bort den utdelningen via deras gränssnitt. Nu kommer jag inte åt filerna!!! Men jag ser att filerna finns kvar på HDDn då det tar upp ca 100Gb på hddn =(

Någon som har tips på hur man kan hitta tillbaka till filerna?????

Vore taksam för all hjälp! Jag är ny när det gäller NAS/Nätverk.

EDIT: Läste denna sida http://en.nas-4220.org/index.php?title=Ima...B-NAS4220-B.PNG

Det kanske inte är så dåligt resultat att kopiera i ca 10Mb sek??? =/ Men shit.. man är bortskämd när man har HDD kopplat direkt på moderkortet???

EDIT: Löste problemet med den borttappade utdelningen. Kunde koppla upp mig med FTP och se allt. Så nu kunde jag ansluta den igen med samma namn. Jippi!

Hastigheten på 10Mb /sek verkar vara OK. funkar iaf spela upp hd filmer osv. Verkar reagera snabbt oxo när man bläddrar osv.

Så nu känns det iaf bättre.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Små och billiga nätverkshårddiskar har tyvärr ruskigt dålig prestanda om man jämför med USB/FW/eSATA eller interna hårddiskar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

kom upp i ca 18-20Mb /sek när jag bytte till Cat6 kablar! Så jag är nöjd nu

Visa signatur