Permalänk

11n + 11g AP = kasst?

Hej,

Jag skulle hjälpa en kompis att installera hans nya burk. Han har köpt en ny bärbar med nya N-tekniken och har en accesspunkt som stödjer upp till 11g. Jag kan connecta till nätverket men internet fungerar endast VÄLDIGT sällan eller inte alls. Max ett par minuter. Fungerar heller inte med tp-kabel. Varken med DHCP eller fasta ip:n. Vet dock inte om han har DHCP och det är möjligt att han har låst lanet på MAC-filtering (varken jag eller han som satt upp nätverket). Alla andra datorer han har fungerade både trådlöst och med kabel.

Testade att koppla in datorn i mitt eget närverk, också det en 11g, fast router. Där gick det mycket bättre. Både trådlöst och med kabel.

Jag tänkte testa uppgradera firmwaren på hans AP men där tar mina ideer slut. Jag vet också att jag råkat på detta problem i jobbet och då löste det sig med en ny accesspunkt....

Är det någon som har några förslag på vad jag ska testa... Innan han går och köper en ny draft-N accesspunkt?

Edit: Tänkte först att det var ett dns-problem men när jag specade samma DNS-servrar som resten av datorerna har på lanet gick det fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

Ifall det är filtrerat på mac-adress så borde du inte fått någon access till accesspunkten överhuvudtaget. Ett tips är väl att fråga den personen som har satt upp det trådlösa ifall de möjligvis stöt på liknande problem.

För övrigt så skall 802.11N vara bakåtkompatibelt med G.

Vart kopplar ni tp-kabeln när ni testade med den ?
Kan också eventuellt vara strul med antalet ip-adresser om hans nätverk nu inte är natat på något sätt.

Permalänk
Vila i frid

Först av allt, nollställ routern så att ni har något känt läge att utgå från.

Permalänk

TP kabeln satte jag givetvis i hans switchar.

Det konstiga är ju att jag fick nät access i ett par minuter och sedan har det inte funkat. Vill undvika att pilla med något i routern (om jag inte måste) då detta är en arbetsplats. Accesspunkten skall jag tanka ned ny firmware tilll tänkte jag...

Kanske är nått konstigt dnsfel ändå :/

Permalänk
Medlem

När du hade nätaccess fungerade allt som det skulle då eller var det bara länk till nätet ?

Permalänk

Jag kunde pinga interna adresser och internet funkade hjälpligt, men slött!

Jag får plita ner några snabba DNSer och testa dom vid tilfälle.