Absolut bästa digitalkameran för max 2kkr?

Permalänk
Medlem

Absolut bästa digitalkameran för max 2kkr?

ända kravet är att den ska va bättre än Sony DSC-V1 som är min uråldrade kamera

att den är kompakt är också väldigt viktigt, det är dels varför jag vill ha en ny

Tack för hjälp och god jul!

Permalänk
Medlem

Är du missnöjd med något på Sonyn, utom just storleken?

Permalänk
Medlem

ja, liten skärm har den också,

Permalänk
Medlem

Praktiskt taget alla kameror idag har ju större skärm...
Något som tar bra bilder i den prisklassen, som är något kompaktare och har större skärm är Fuji F40fd.
Ytterligare lite mindre, om än inte riktigt lika kompetent gällande bildkvalitet, IMO, är IXUS 70 eller 75.

Permalänk
Medlem

ja skulle säga ixus 70 eller 75. har själv en 75:a o ä riktigt nöjd

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Satsa på en Canon, dem brukar vara bra.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Nostalgi nästan, har också en DSC-V1. Har även jag funderat på att uppgradera mig men är hyfsat nöjd med bilderna Sonyn tar. Hur är den jämfört med dagens kameror? Tex nyare/bättre Ixus

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Bildkvalitets-mässigt kommer det inte bli någon större skillnad med nyare kameror. Dagens kameror har högre upplösning, men det gör att bristerna i optiken kommer synas tidligare och det behövs användas aggresivare brusredusering vilket gör att detaljerna i bilderna smetas ut. Vid inomhusfotografering kommer förmodligen en nyare kamera ge sämre resultat.

Den största skillnaden mellan gamla och nya kameror är att priset nu är lägre och att kamerorna blivit snabbare.

Permalänk
Medlem

f40fd kan jag rekommendera, det är en av dom bättre kamerorna, skulle själv köpa en ixus 860 först men sen titta jag på 70/75 och f40fd och det blev f40fd och är helnöjd, den känns bra och ser bra ut samt att jag läst en del bra om fujis f30/f31, denna är dock snäppet sämre men iallafall bättre än dom andra konkurenterna

allt handlar dock om smak o tycke men jag skulle hellre köpa denna än canon