Permalänk
Medlem

Tung kylfläns? Glöm det.

Kommer hem från Nightwish konserten i Lisebergshallen. Startar datorn och hälsas av ambulansljudet. Tänker ok, någon fläkt som inte hann igång, inga problem. Men datorn stänger av sig. Jaha .. ok, provar igen. Samma sak. Provar en tredje gång, samma resultat. Alright, av med sidan på lådan, här ska kollas fläktar och eventuellt nollas BIOS. Men döm om min förvåning när det visar sig att min Arctic Cooling Freezer 64 Pro har visat sig vara såpass tung att den slitit sönder processorsockeln och nu ligger löst på mitt grafikkort. Jag har inga husdjur eller småbarn hemma, dammsuger runt datorn gör jag själv och jag betvivlar å det starkaste att min fru varit här inne och sparkat till lådan så mao, sockeln höll inte för dom här 500g eller vad det kan väga. Så förb****t glad man blir .. så nu sitter man där utan moderkort några veckor innan den dyraste helgen på året. Skitlajbans ... :(. Kunde ju omöjligt kommit vid ett sämre tillfälle - jul och dom nya korten finns knappt i butik ännu.

Så till er som har tunga flänsar - var för helskotta försiktiga!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tillverkare av riktigt tunga flänsar designar dom så de skruvas fast i moderkortet för att undvika dylika missöden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
Tillverkare av riktigt tunga flänsar designar dom så de skruvas fast i moderkortet för att undvika dylika missöden.

Nja inte för socket 775 iaf. Min Scythe infinity har iaf bara de där "plast skruvarna". Tror inte Scythe har nån kylare utan dem faktiskt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag borde skrivit "designar dom ofta"

Själv skulle jag inte köpa en tung kylfläns som inte är designad för att skruvas fast i moderkortet

Permalänk
Medlem

Stämmer bra med en fäst plast/plåt på baksidan. Så det fördelar vikten över hela ytan.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

Jag har precis installerat en arctic freezer 7 pro i min ... hoppas verkligen inte en tar sönder nåt. =P

Permalänk
Medlem

Oj, nu blir jag orolig. Jag har samma kylare och moderkort som trådskaparen..
Man kanske ska knyta lite snören i kylaren och fästa i taket på chassit för att avlasta sockeln eller nåt.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Har för mig att Freezern kom ut en bra bit innan socket am2 samt att fästet är mer anpassat till dom äldre socketsen med tre plastflikar istället för en som på am2 ramen vilket gör det rätt så självklart att det blir mer stress på en ensam

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

fattar inte varför de inte gör en hållare som man kan ställe in som sitter i kylaren ner till chassi golvet. för då bode den hålla uppe den lite bättre tycker man

synd att du bor en bi ifrån o inte kör intel ^^ annars hade du kunnat fått ett billigt moderkort .

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

hehe, jag hör nog om min ultra 120 extreme sliter sig loss med fläkten på. Men den är stenhårt fastskruvad, men håller med dig att plast inte är o lita på.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Musikälskare

Lägg datorn på sidan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?