Låta far komma åt min NAS från annan plats för bl.a streaming av media

Permalänk
Medlem

Låta far komma åt min NAS från annan plats för bl.a streaming av media

Har inte uppdaterad kunskap inom detta känner jag. Frågeställningen är enkel, jag vill att min far ska kunna komma åt material på min NAS över internet. Det gäller främst streaming av media som jag har lagrad på NASen. Vad är det optimala sättet att göra detta på?

Jag är bakom CGNAT (försöker få publik-ip men Bahnhof lyckas inte aktivera det då dom ej ser min router tydligen).
Min far är troligtvis också CGNATad (samma stadsnät).

NASen är en lastgammal HP microserver N54L som kör Xpenology. Denna kör så gammal mjukvara att den inte kan exponeras öppet mot internet. All uppspelning skall skötas av hans hårdvara, med minimal belastning på min NAS.

Jag antar att vi behöver köra någon form av VLAN mellan varandra? Typ WireGuard som jag har sett några nämna. Idén är att han ska kunna köra en app på sin CCWGTV och komma åt media på min NAS och sedan streama denna. Ren filöverföring är inte vad vi är ute efter.

Jag kan absolut ingenting om VLAN eller liknande tjänster, så snälla hjälp mig!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ordet du är ute efter är VPN, inte VLAN.
Dock tror jag inte att det kan fungera så länge ni båda sitter bakom CGNAT; med CGNAT behöver ni någon mellanhand som kan förmedla kontakten.

Bahnhof behöver veta MAC-adressen på din routers WLAN-port, den du ansluter till internetkabeln.
I bästa fall står den på etiketten på routern. I annat fall får man leta efter den i routerns inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Ordet du är ute efter är VPN, inte VLAN.
Dock tror jag inte att det kan fungera så länge ni båda sitter bakom CGNAT; med CGNAT behöver ni någon mellanhand som kan förmedla kontakten.

Bahnhof behöver veta MAC-adressen på din routers WLAN-port, den du ansluter till internetkabeln.
I bästa fall står den på etiketten på routern. I annat fall får man leta efter den i routerns inställningar.

Tack för svar! VPN ja precis Jag har gett dom MAC-adressen på WLAN-porten, tog en bild på routerns undersida där MAC framgår och skickade till dom. De kan fortfarande inte hitta den säger dom. Eventuellt är det för att jag har 2 routrar inkopplade då jag har 2 separata nätverk i huset. Dock tycker jag att det är just det man har MAC till, att identifiera just den enhet jag vill ha publikt IP till.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tack för svar! VPN ja precis Jag har gett dom MAC-adressen på WLAN-porten, tog en bild på routerns undersida där MAC framgår och skickade till dom. De kan fortfarande inte hitta den säger dom. Eventuellt är det för att jag har 2 routrar inkopplade då jag har 2 separata nätverk i huset. Dock tycker jag att det är just det man har MAC till, att identifiera just den enhet jag vill ha publikt IP till.

Dom kommer bara kunna se den yttersta routern, dvs den inkommande internetanslutning är kopplad till. Resten är ditt privata LAN, där har de ingen insikt. Att ha två routers brukar inte vara en hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Dom kommer bara kunna se den yttersta routern, dvs den inkommande internetanslutning är kopplad till. Resten är ditt privata LAN, där har de ingen insikt. Att ha två routers brukar inte vara en hit.

Båda är anslutna direkt till CPEn och inte anslutna till varandra. Så det borde inte vara så svårt tycker jag

Vi kan anta att jag blir befriad från CGnat i vilket fall, då jag kommer byta ISP om de inte lyckas.
Hur skulle man sätta upp det? Är det fortfarande VPN som är lösningen?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

VPN är den enda vettiga lösningen om du inte vill att det ska vara tillgängligt för kreti och pleti.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tailscale kan vara ett alternativ, det klarar cgnat i båda ändar då deras server agerar mellanhand för handskakningen. Det är gratis att testa i mindre skala.