Permalänk

Vajande hastighet i ASUS Mesh-nätverk

Hej.
Söker hjälp med ASUS mesh-system. Köpte ASUS CD6R förra året, så använder 1x Mesh-Router samt 3x Noder (köpte till en stycken extra).
Problemet jag har är att hastigheten vajar mycket, allt från 2 Mbps till 250 Mbps.
Har Fiber 250/250 hos Telia. Har två datorer bredvid varandra, den ena med wifi (Laptop) och den andra sladdansluten (Stationär) till en 4-ports Hub. Hastigheten på Laptopen hoppar ofta upp och ner, medan den Stationära ligger oftast exakt på 250 Mbps.
Bägge dessa datorer står i samma rum där även Mesh-routern är placerad.
Totalt i vårt nätverk har vi:
2x Laptop (ibland 3)
2x Stationära PC
5x Chromecast (för TV-tittande)
2x Skrivare
1x Dörr-ringklocka med kamera

Någon som vet vad detta mesh-system ska klara för hastighet?
Vad kan jag ha gjort för fel vid installationen, som gör att hastigheten vajar så pass?

Vore jättetacksam om någon/några kan hjälpa mig!!

Permalänk
Medlem

Om det bara är laptopen som går ner till 2Mb/s så är det nog laptopen som är boven i dramat. Kanske har den någon strömsparfunktion för wifi-chippet som spökar.

Permalänk
Medlem

Hur säkerställer du att laptopen är kopplad mot samma nod som den stationära (som du jämför med)?

Permalänk

dlq84: Även hustruns laptop vajar upp och ner i hastighet. Även när vi streamar TV så börjar den lagga ibland.

KAD: Routern är ca. 0,5 meter från laptopen, samt att jag kan se vilka enheter som är anslutna till de olika noderna (finns något annat bra ord också, som jag inte kommer på nu) i ASUS programvara.

Permalänk
Rekordmedlem

Är noderna kabelanslutna mot routern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Noderna är inte kabelanslutna!

Måste även rätta mig själv. Jag skrev att det vajar mellan 2-250 Mbps, ser nu att de högre hastigheterna mättes med Bredbandskollen på den stationära datorn.
Så får sänka spannet till 2-58 Mbps, då det ser ut som att dessa enheter har 58 Mbps (som jag tror är max).
Behöver hjälp med följande, som jag hittat på Asus sida om denna enhet.
Network Standard:
IEEE 802.11a
IEEE 802.11b
IEEE 802.11g
WiFi 4 (802.11n)
WiFi 5 (802.11ac)
IPv4
IPv6

WiFi Data Rate:
802.11a : upp till 54 Mbps
802.11b : upp till 11 Mbps
802.11g : upp till 54 Mbps
802.11n : upp till 600 Mbit/s
802.11ac : upp till 867 Mbit/s

Verkar ju som det är olika maxhastighet beroende på Nätverksstandard.
- Hur tar man reda på vad man har?
- Är det något man kan ändra?
Som ni säkert märker så är det en riktig nätverks-amatör som håller i pennan.
Så är tacksam för all hjälp som jag kan få!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Torparn61:

Noderna är inte kabelanslutna!

Måste även rätta mig själv. Jag skrev att det vajar mellan 2-250 Mbps, ser nu att de högre hastigheterna mättes med Bredbandskollen på den stationära datorn.
Så får sänka spannet till 2-58 Mbps, då det ser ut som att dessa enheter har 58 Mbps (som jag tror är max).
Behöver hjälp med följande, som jag hittat på Asus sida om denna enhet.
Network Standard:
IEEE 802.11a
IEEE 802.11b
IEEE 802.11g
WiFi 4 (802.11n)
WiFi 5 (802.11ac)
IPv4
IPv6

WiFi Data Rate:
802.11a : upp till 54 Mbps
802.11b : upp till 11 Mbps
802.11g : upp till 54 Mbps
802.11n : upp till 600 Mbit/s
802.11ac : upp till 867 Mbit/s

Verkar ju som det är olika maxhastighet beroende på Nätverksstandard.
- Hur tar man reda på vad man har?
- Är det något man kan ändra?
Som ni säkert märker så är det en riktig nätverks-amatör som håller i pennan.
Så är tacksam för all hjälp som jag kan få!

För att ta reda på vad du har läser du databladen/manualen eller kollar fysiskt på nätverkskortet vad det är för modell, på de enheter som har wifikortet i en sockel (många datorer) går det oftast att byta det men det är svårt om det är fastlött som i en telefon.

Du kan till viss del även se på länkhastigheten vilken wifistandard som används men det är inte nått exakt för den kan ju vara lägre än teoretiskt max exempelvis om du har högre länkhastighet än n tillåter så måste det ju handla om ac eller ax

De som har a i namnet kan använda 5GHz medans b, g och ibland n bara använder 2,4GHz, 2,4GHz ger längre räckvidd och kommer därigenom generellt att vara långsammare för lång räckvidd ökar chansen för störningar.
De som har e i namnet kan även använda 6GHz

Ac och ax är det som de flesta nyare prylar använder medans b i princip aldrig hann komma till Sverige innan den slutade användas, det är en så dålig standard att den snabbt blev utbytt men kan kanske finnas i nån "retromaskin"

När man ändrade namngivningssättet till "wifi nånting" så skapade man även en del förvirring likt hur usb versionerna namnges men generellt är det ofta wifi 4, 6, på moderna prylar som inte är i budgetsegmentet, 6e och 7 är än så länge ganska ovanligt men om några år borde det ha slagit igenom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

mrqaffe: Stort tack för den förklaringen/beskrivningen, då fattar jag den biten.
Ska försöka kolla upp vad jag har för standard i resp. enhet.
Förresten, i Asus inställningsmeny finns något som heter Klientlista. Där står varje enhet som är ansluten, och en ruta med Gränssnitt, där står det 2,4G eller 5G.
Kom på i skrivande stund att det inte beskriver vilken Nätverksstandard vi har, trodde för ett ögonblick att jag var smart! Shit.....

(Maskade IP och MAC-adresserna)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Torparn61:

mrqaffe: Stort tack för den förklaringen/beskrivningen, då fattar jag den biten.
Ska försöka kolla upp vad jag har för standard i resp. enhet.
Förresten, i Asus inställningsmeny finns något som heter Klientlista. Där står varje enhet som är ansluten, och en ruta med Gränssnitt, där står det 2,4G eller 5G.
Kom på i skrivande stund att det inte beskriver vilken Nätverksstandard vi har, trodde för ett ögonblick att jag var smart! Shit.....
<Uppladdad bildlänk>
(Maskade IP och MAC-adresserna)

IP adresserna i lanet är privata och de routas inte ut på internet, de kan inte användas på internet för där har man bara publika ipnummer, vad som är privat och publikt definieras så här https://en.wikipedia.org/wiki/Private_network
Privata ip återanvänds av många samtidigt medans publika vara kan brukas av en enhet.
Macadresser används aldrig på internet utan bara i ett lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

mrqaffe: Stort tack för den utbildningen, du ser, man lär sig vart efter!!
Vad jag förstår så var det helt onödigt att maska IP och MAC-adresser alltså.
Har tagit beslutet att köra kabel till alla datorer & skrivare, wifi måste jag ändå ha till Chromecastarna och när man får besök. Har t.o.m. kamrorna via kabel trots de går att köra trådlöst. Mer arbete och dyrare, men säkrare.
Så jag lägger detta på is ett tag, tills kabeldragningen är klar, så märker jag om wifi blivit bättre/snabbare när datorerna inte använder wifi.

Tack så mycket för den hjälp jag fått!