Stensamling - min familj hittade en Bergslagssten för 40 år sedan (slaggprodukt), vem i samhället kan hjälpa mig testa att den inte är giftig?

Permalänk
Medlem

Stensamling - min familj hittade en Bergslagssten för 40 år sedan (slaggprodukt), vem i samhället kan hjälpa mig testa att den inte är giftig?

Jag har en slaggsten som hittades i jorden i Spånga, förmodligen för att en kalkbränningsplats eller järnmalmssmältning hade hållits där på 1800-talet eller tidiga 1900-talet (tills man slutade med kalktraditionen helt). Bild: https://i.imgur.com/t11ULNQ.jpg

En person rådde mig att testa stenen för industrigifter innan jag hanterade den mera, då arsenik, vitriol, kvicksilver, kobolt, krom, blåsyra och annat skit kanske kan hamnat i den. Vart skulle ni vända er för att få en industriprodukt med starka sentimentala band testad för giftspår?

Jag fick ett tips om att be vårdcentralen och min husdoktor om remiss till nåt labb, men har ni kanske nån bättre idé?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Geologer brukar veta sånt här och hur man hanterar dem. Men jag har ingen aning alls om detta. Fin sten var det iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Uppväxt i Dalarna som jag är så låg dem där överallt och ingen funderade nånsin på om dem var giftiga eller inte. Sen blev man ju som man blev också 🤪

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Geologer brukar veta sånt här och hur man hanterar dem. Men jag har ingen aning alls om detta. Fin sten var det iaf.

Tack! Jag mejlade https://www.sgu.se/

De kanske har nån idé.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Uppväxt i Dalarna som jag är så låg dem där överallt och ingen funderade nånsin på om dem var giftiga eller inte. Sen blev man ju som man blev också 🤪

Vi lekte med dessa på skolgården som liten, även det i Dalarna

Överlevt hittills iallafall!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det ser ju tvivellöst ut som en bergslagssten, och om så är fallet, så har i alla fall inte jag hört talas om att de någonsin skulle innehålla något giftigt.

Den enda eventuella haken jag kan se är väl om det skulle vara något helt annat som bara råkar se väldigt mycket ut som bergslagssten.

Rent sådär så är annars förglasade silikater allmänt inerta eller vad man ska kalla det. De är kemiskt stabila, och "läcker" inte ev. föroreningar till omgivningen. Det är ju t ex inga som helst problem att dricka surt vin ur kristallglas, som innehåller ansenliga mängder bly och andra otrevligheter, utan att något av det går i lösning.

Med det som referens hade jag inte oroat mig för egen del i alla fall. Vill man kan man ju kosta på sig att vaska av den ordentligt med vanligt handdiskmedel först, med tanke på att den hittats i mark som säkert i sig är giftigare än stenen. Man kanske inte behöver låta barnen eller hunden ha den som tuggleksak heller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det ser ju tvivellöst ut som en bergslagssten, och om så är fallet, så har i alla fall inte jag hört talas om att de någonsin skulle innehålla något giftigt.

Tack för jättefina genomgången. Jag hade heller ingen gut feeling om att nåt skulle vara fel, men jag kommer låta mina brorsöner hålla stenen och med tanke på alla tokerier man hade i dagvaruhandel på 17-1800-talet (vitriol, kreosot, blåsyra, blymönja etc) är jag glad att jag frågade.

Och denna korta resa har gjort att vad som för mig bara var en märklig pinal hittad under barndomshuset förvandlades till en dörr tillbaka i tiden. Kommer bli en fantastisk påsk! Ska berätta för killarna hur den fina svenska järnmalmen skapade såpass tät slagg att klimpen känns som metall, och det gjorde oss populära i hela världen för metall och verktyg.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G