Permalänk
Medlem

Kolla stugans webbkamera hemifrån

Hej, på mitt landställe har jag mobilt bredband från Comviq/Tele2, som är det enda med bra täckning. Är det tekniskt möjligt att få kontakt med routern för att kolla webbkameran hemifrån, eller är det omöjligt eftersom WAN IP addressen inte är publikt? Routern är TP- Link Archer MR600, kameran TP-Link Tapo C200. Jag har satt fast LAN IP på kameran, kopplat den med NAT till port 554, och aktiverat tplinkdns. Får dock ingen kontakt hemifrån. Är det bara att glömma att få det att fungera med mobilt bredband?

Tacksam för tips/P4j45

Permalänk
Medlem

Jag har samma kamera och jag har inte haft några problem, jag har dock inte mobilt bredband men det ska fungera ändå med Tapo appen. Jag kan köra appen när jag befinner mig på andra platser, WiFi samt även över 4G har jag fått kontakt med kameran. Då kör jag inte med TP-Link DNS eller något sådant. Endast Tapo appen och sedan min uppkoppling som är via Bredband2, funkar utmärkt. Att man sitter bakom brandvägg, NAT osv ska inte vara ett hinder eftersom kameran kommunicerar med TP-Link servrar på Internet.

Din kameran håller "tunneln" öppen ut mot Internet och det är därför man kan få kontakt med den, många liknande prylar (IoT) fungerar på liknanden sätt. Du måste ha ett fungerande Tapo konto och din kamera måste kopplas till kontot så att du ser den i appen annars kommer det inte funka.

Jag tycker du ska ta hem prylarna och få det att fungera hemma först, då kan du säkert hitta vad som är fel. Därefter ska det bara vara att ta med grejerna till landstället, koppla ihop allt och det ska fungera. Då ska du kunna förflytta dig bort från huset till någon mataffär eller liknande i närheten, koppla upp din mobil mot 4G och komma åt kameran.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svar. Behöver man ett Tapo Care abonnemang för det upplägget?

Permalänk
Medlem

@P4j45 nej det tror jag inte, jag skapade bara ett konto för att kunna använda tapo appen sedan har det fungerat.

Dom erbjuder funktion där inspelningar kan sparas i molnet om man vill men det men jag använder bara ett SD-kort i kameran och där sparas inspelningarna. I appen kan man välja att spara inspelningar, då laddas dessa ner som .mp4 fil i din telefon. Jag har inte orkar klaga på detta ännu på TP-links forum men jag tycker att kvaliten är lite för dålig. Det hade varit önskvärt om det fanns lite olika nivåer av val på kvaliten. Som det är nu duger det men det är lite i underkant faktiskt.

En annan sak man behöver tänka på med övervakningskameror är att man tjänar på övervaka ett upplyst område nattetid. Jag har själv monterat belysning som lyser upp ute på tomten där jag övervakar. Då ser man mycket längre bort på den ytan som övervakas och det underlättar för kameran att fånga objekt längre bort som rör på sig i mörkret. Finns det t.ex. gatubelysning om man övervakar ett sådant område så är detta inte ett problem.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/utomhu...

Annars kan man alltid sätta upp någon form av strålkastare på fasade som komplement till utomhusbelysning som lyser upp längre bort från fastigheten nattetid. Man kan också testa själv med en skarvsladd och någon lampa om man är osäker på om det blir bättre innan man sätter igång arbetet att fixa någon mer permanent belysning.

Tänk också på placering av kameran, jag hade en i ett fönster mot söder och kameran blev galet varm när solen lyser som mest. Det är nog inte bra för elektroniken så jag har flyttat den till en annan plats där det är mer skugga och mycket mer skydd från solen och även regn. Tänk på att om man använder 4G så kommer det äta upp en del datatrafik men det är bara när du ska komma åt kameran, annars lever den sitt eget liv och kör bara normal trafik mot Internet som alla andra IoT prylar vilket ofta är mycket lite data, alltså obefintlig datatrafik.

Det ska inte behövas någon fast IP, NAT eller tplinkdns, det ska fungera som det är vad jag vet. Så det är något som är ordentligt fel om det inte fungerar för dig. Det kameran gör är att den tar sig ut på Internet och håller en "tunnel" öppen mot servrar på Internet via simpel keep-alive teknik, på de sättet kan man komma åt prylar utan problem. Många IoT prylar fungerar så numera och det är för att ta sig runt NAT, brandväggar, CGNAT och andra problem. Du kan säkert få fart på det, kolla på YouTube där finns det videos över dessa kameror och hur man installerar dem etc.

Har du även en 4G router som håller koll på trafiken som förbrukas kan du titta där efter någon månad hur mycket som förbrukats, bra att veta ifall man vill använda kontantkort som har en del begräsningar så att man har tillräckligt 4G data. Lite snopet om det tar slut men jag tror inte det är någon större mängd som förbrukas.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Och vill man inte förlita sig på TP-Links kines-styrda servrar, så kan man enkelt åtgärda detta genom att exempel köpa en 1-diskars Synology NAS och konfigurera upp kameran i Surveillance Station på denna, samt konfigurera upp en OpenVPN-tunnel från Synology NAS:en hem till din router i fasta bostaden för att runda CGNAT:en, om det nu inte är så illa att du saknar publik IP-adress även där, men jag misstänker att du har fiber där och åtminstone har möjlighet till publik IP-adress.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Hej på er,

Tack för era utförliga svar. Beklagar sent svar från min sida, men nu är jag varit på landet och fått igång allt, utan att konfigurera DNS och NAT i routern, det bara fungerar precis som @DennisOlof beskrev. Emellertid hag jag även skaffat en utomhus kamera (Tapo C310) som också fungerar fint och övervakar uppfarten. För att förtydliga: jag har inte fiber, kör mobilt bredband från Comviq, och har en TP-Link Archer M600 router, med 2 extenders i Mesh uppsättning.

Glad Påsk!