Permalänk

Hjälp med Serverchassi

Hejsan Sweclockers. Jag är ny på forumet men har lurkat ganska länge.

Jag skulle vilja diskutera server chassin, som många säkert har här sitter jag med en liten hemma server som jag experimenterar med och har som media bibliotek.

Just nu är det stort sätt en helt vanlig persondator, men min dröm är att bygga om det till lite mer av ett "hemlabb".
Men usch vad svårt det är att hitta bra chassin till hemma servrar. Just nu kör jag ett Fractal Design Node chassi, en ganska stor fyrkantig burk med 6 hårddisk utrymmen.

Finns det ens något chassi där ute som ser lite proffsigare ut med samma mängd hårddiskutrymmen?

Egentligen hade jag velat börja titta på rackmonterade chassin men tycker detta är extremt svårt då jag vill att den håller sig till ATX standarden, antingen mini atx eller itx.

Vill jättegärna ha tips om ni har Eller är det kanske någon som byggt sitt egna?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett chassieför rackmontering 4U. Det är ganska grunt. Får plats med 8 3,5 hdd. mAtx moderkort, atx nätagg och hyfsat höga cpu kylare. Hittade på någon för mig okänd sida från Storbritannien som sålde massor av liknade chassin. Kostade under 1000 kr vill jag minnas. Tycker det fungerar bra även det inte på något sätt är ett premium chassi.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Permalänk

Åh, grymt ju! Precis det jag letade efter. Har du köpt därifrån innan? Jag ser inte heller priser, och knappen som går till shop verkade inte ha några chassin utan snarare rekondade produkter.

Skrivet av hölmiz:

Jag köpte ett chassieför rackmontering 4U. Det är ganska grunt. Får plats med 8 3,5 hdd. mAtx moderkort, atx nätagg och hyfsat höga cpu kylare. Hittade på någon för mig okänd sida från Storbritannien som sålde massor av liknade chassin. Kostade under 1000 kr vill jag minnas. Tycker det fungerar bra även det inte på något sätt är ett premium chassi.

Det låter ju toppen. Minns du vad sidan hette eller vet du vad du googlade på?

Permalänk
Medlem

Sök på deras modeller på Prisjakt eller liknande: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3162243

Permalänk
Medlem

Varför inte försöka få tag på en riktig server med 3,5" platser? Går att få tag i något äldre generationer med mycket cpu / minne för inga pengar alls

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mycket ifrån https://servercase.co.uk/ men nu när de inte längre är med i EU vetifan om det är värt det

Permalänk

Tack alla ! Jag sökte på modellen och hittade mycket roligt på Dustin och 1k för ett chassi låter faktiskt rimligt! Så pravar ett sådant.

Skrivet av Linus:

Varför inte försöka få tag på en riktig server med 3,5" platser? Går att få tag i något äldre generationer med mycket cpu / minne för inga pengar alls

Jag har faktiskt blivit erbjuden en server tidigare, det var en sån blade server som redan hade moderkort och diskar och allt.
Problemet med den var fläktarna, alderles för små och smala kan inte bo tillsammans med en jetturbin, skulle vilja slänga inte lite sjyssta tysta fläktar då ljudet är viktigt för mig.

Men en annan del varför jag skulle vilja ha ATX formfaktor är för jag inte gjord av pengar och vill använda min befintliga hårdvara som jag endå pungat ut en del för sen vill jag kunna uppgradera den som en vanlig dator utan att behöva oroa mig över kompabilitet då jag inte är så erfaren.

Verkar helt enkelt bara lättare, men jag vill ha sexigheten av ett rack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visceral3D:

Det låter ju toppen. Minns du vad sidan hette eller vet du vad du googlade på?

Jag letade lite förrut utan resultat. 😐

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M