Hjälp mig att värdera MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att värdera MacBook Pro

Hej!

Som tråden lyder skulle jag behöva hjälp med att värdera min MacBook Pro som är mycket sparsamt använd. MacBooken inhandlades hösten 2017 (tror till och med att jag kan fiska fram ett kvitto) och har under en kort period använts till studier. Efter studierna det har den bara legat oanvänd och orörd.

Jag gärna att den får en ny ägare och att den kommer till användning än att den ligger bortglömd här hemma.

Hur skulle ni värdera nedan? Är i mina okunniga ögon omöjligt att sätta ett pris på, så tänker att det finns någon här som besitter den expertisen. Bara så att jag får ett hum.

Lite detaljer:

MacBook Pro (13 tum 2560x1600 Retina, Late 2016, fyra Thunderbolt 3-portar) med Touchbar

Processor: 2.9 GHz Core i5 (I5-6267U)
Lagring: 256GB SSD
Internminne: 8GB 2133 MHz LPDDR3
Grafik: Intel Iris Graphics 550 1536 MB

Cykelantal på batteri: 210

Space Grey

Är det några andra frågor eller detaljer som känns aktuella, säg till!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det här är en lite jobbig modell att prissätta. Det är ju "den minst älskade" generationen av Macbook Pro.

Det går inte att uppgradera varken lagring eller minne. De har butterfly tangentbordet som är benägna att börja strula med tiden. De har även stor risk att drabbas av "Flexgate". De har även inga portar utom USB-C men du har iaf modellen med fyra portar vilket är en fördel.

Väldigt snygga datorer annars och fungerar skärmen så ser den ju kanon ut fortfarande.

Värdet borde vara uselt men de går för i mina ögon orimliga priser på tradera så jag hade testat lägga ut den där och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

exakt denna modell har sålts på eBay för 1500-2500kr.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Även om Macs har ett hyfsat andrahandsvärde börjar denna bli gammal och snart obsolete.
Den är fast på macOS Monterey 12.x (Senaste är Sonoma vilket är 14.x) även om det finns inofficiella vägar att få upp den till senaste OS-versionen.

Apples Intel Macs har generellt tappat mycket i värde sedan introduktionen av ARM och M-Chippen.

2000-3000kr max skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Jag tror Tradera är rätt väg. Finns mycket som talar emot den som tidigare talar tagit upp, men är samtidigt en någorlunda modern mac som funkar för det mesta - för många räcker det långt och kan vara bereda att betala för det. Fel dator att sälja här på Sweclockers helt enkelt - rätt för någon som vill köpa en billig mac.

Permalänk
Medlem

Många betalar premium för riktigt snygga Macbookar. Många betalar iofs märkligt mycket även för osnygga.

Jag hade helt klart chansat på Tradera. Inte otänkbart att Space gray ger extra pengar.

Är batteri och övrigt skick bra (verkar ju sparsamt använd) är det fortfarande en utmärkt dator till exempelvis studier eller slösurfande.

Vi köpte en 15" 2015-modell på Tradera för ett tag sedan, kring 4000kr med ganska nytt batteri, visst har den någon liten repa på utsidan men när man använder den ser den i det närmaste 100% ny och helfräsch ut på ett sätt som de flesta andra laptopar med lika många år på nacken inte gör. Den datorn hade 500GB SSD, 16GB RAM och Radeon-grafikkort så inte riktigt jämförbar kanske.

Vi har 4 Macbook/Pro av olika modell, de känns fortfarande väldigt trevliga att använda. Samtidigt har jag några PC-laptopar (de flesta billiga modeller, men någon har kostat kring 20k ny) som ser vääldigt mycket mer slitna ut än Macbookarna. Å andra sidan kan de köra Windows 10 som fortfarande uppdateras ett tag till, Apple har ju dragit ner på supporten av äldre hårdvara på senare tid.

Tillägg: Tradera har sina fördelar när det gäller populära objekt, säljer man en Macbook eller liknande kan man i praktiken alltid räkna med att få ungefärligt marknadsvärde, kan sälja saken och gå vidare utan ånger antar jag. Marknadsvärdet kan såklart vara mindre än man hoppas, menmen.
Säljer man en mer udda produkt, som få bjuder på, är det lite mer tur och träff vad man får, kan bli både dåligt eller jättebra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tack för er feedback!

Jag startade en annons på Tradera och det har redan blivit en helt ok budgivning.

Återstår att se vad slutpriset blir.