Printa pdf / Skriva ut tlll pdf

Permalänk
Medlem

Printa pdf / Skriva ut tlll pdf

Jag tycker det är smidigt att tex. kunna skriva ut valda sidor i en pdf-fil (eller från annan fill) till pdf på min Windows-jobbdator. Men på min Mac (macOS Monterey 12.7.3) hittar jag inte valet "Skriv ut till pdf".

Hur hittar jag/lägger jag till den funktionen? Eller går det att göra på något annat sätt?

Har varit inne på "Systeminställningar" -> "Skrivare och Scannrar" och försökt lägga till pdf-skrivare men pdf-skrivare finns inte i listan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låter väldigt konstigt.

Du borde ha, både spara som PDF direkt i menyn och under "Skriv ut" borde det finnas att spara som PDF under "mål". Detta är inget man ska behöva lägga till.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av AishaRan:

Jag tycker det är smidigt att tex. kunna skriva ut valda sidor i en pdf-fil (eller från annan fill) till pdf på min Windows-jobbdator. Men på min Mac (macOS Monterey 12.7.3) hittar jag inte valet "Skriv ut till pdf".

Hur hittar jag/lägger jag till den funktionen? Eller går det att göra på något annat sätt?

Har varit inne på "Systeminställningar" -> "Skrivare och Scannrar" och försökt lägga till pdf-skrivare men pdf-skrivare finns inte i listan.

Varför skulle du behöva lägga till en specifik skrivare för PDF när alternativet att spara som PDF redan finns i systems utskriftsdialog oavsett vald skrivare?

(I alla program som använder systemets utskriftsdialog då. Program där de valt att göra sin egna, alltid mycket sämre, utskriftsdialog såsom Chrome och Acrobat kan det variera…)

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Varför skulle du behöva lägga till en specifik skrivare för PDF när alternativet att spara som PDF redan finns i systems utskriftsdialog oavsett vald skrivare?

(I alla program som använder systemets utskriftsdialog då. Program där de valt att göra sin egna, alltid mycket sämre, utskriftsdialog såsom Chrome och Acrobat kan det variera…)

Den inbyggda funktionen i Windows är en skrivare som heter Microsoft Print to PDF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den inbyggda funktionen i Windows är en skrivare som heter Microsoft Print to PDF...

I Windows ja. Denna tråd handlar om macOS. Skulle gissa på att stöd för att spara till PDF via standard utskriftsdialog funnits sedan Mac OS X Public Beta släppt år 2000. Fanns åtminstone definitivt i Mac OS X 10.1 släppt året efter när det blev tillräckligt moget att köra på daglig basis för undertecknad (och jag köpte ny dator som klarade av det prestandamässigt).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

I Windows ja. Denna tråd handlar om macOS. Skulle gissa på att stöd för att spara till PDF via standard utskriftsdialog funnits sedan Mac OS X Public Beta släppt år 2000. Fanns åtminstone definitivt i Mac OS X 10.1 släppt året efter när det blev tillräckligt moget att köra på daglig basis för undertecknad (och jag köpte ny dator som klarade av det prestandamässigt).

"Jag tycker det är smidigt att tex. kunna skriva ut valda sidor i en pdf-fil (eller från annan fill) till pdf på min Windows-jobbdator."

Tror du att det finns ett samband mellan tanken och vad som framgår av startinlägget? Att det sedan inte behövs, är en annan sak.

Tillägg: Sedan har en del program en egen Save to PDF i utskriftsdialogrutan, t ex flera webbläsare, och det är väl det Jumpcut visar i den nedre skärmdumpen, fast på Mac. Så om jag i Firefox på den här Windows-burken väljer utskrift finns det alltså två möjligheter i Firefox egen utskriftsruta att få ut en PDF: Firefox egna och Windows. Byter man till systemets utskriftsdialogruta så försvinner Firefox egen och det blir bara den i Windows inbyggda kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tillägg: Sedan har en del program en egen Save to PDF i utskriftsdialogrutan, t ex flera webbläsare, och det är väl det Jumpcut visar i den nedre skärmdumpen, fast på Mac. Så om jag i Firefox på den här Windows-burken väljer utskrift finns det alltså två möjligheter i Firefox egen utskriftsruta att få ut en PDF: Firefox egna och Windows. Byter man till systemets utskriftsdialogruta så försvinner Firefox egen och det blir bara den i Windows inbyggda kvar.

Det ser lite olika ut beroende på utvecklaren av applikationen man använder. Ibland är det spara som PDF, ibland är det "exportera som PDF". Ibland är det "skriv ut" och så väljer man att skriva ut till PDF, ibland är det "skriv ut" och sen finns det en egen knapp där det står "spara som PDF".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av AishaRan:

Jag tycker det är smidigt att tex. kunna skriva ut valda sidor i en pdf-fil (eller från annan fill) till pdf på min Windows-jobbdator. Men på min Mac (macOS Monterey 12.7.3) hittar jag inte valet "Skriv ut till pdf".

Hur hittar jag/lägger jag till den funktionen? Eller går det att göra på något annat sätt?

Har varit inne på "Systeminställningar" -> "Skrivare och Scannrar" och försökt lägga till pdf-skrivare men pdf-skrivare finns inte i listan.

Tack alla för det generösa utbytet av svar och deltagande i diskussionen av min fråga. Detta är mitt första inlägg här och det är uppmuntrande att se ett sådant engagemang och vilja att bistå!

Jag var kanske otydlig i formuleringen frågan, så jag försöker ytterligare klargöra med ett exempel:

Jag prenumererar på SvD och läser tidningen i pdf-format på min Mac. Ibland händer det att jag hittar en artikel som jag vill spara när jag tycker den är extra intressant. Då vill jag gärna spara artikeln men inte hela pdf-tidningen. Hade jag använt min Windows-dator hade jag valt ”Print to pdf” och valt de sidor som artikeln av intresse upptar. Men på min Mac-dator finns inte detta val när jag väljer att skriva ut.

Jag misstänker att en funktion att endast spara valda sidor finns i betalversionen av Adobe. Men finns det något smart sätt att komma runt detta på min Mac? Jag har ju alltid alternativet att öppna min jobb-HP men det hade ju varit smidigt att slippa.

stavfel
Permalänk
Medlem

Vilken pdfläsare använder du?
Det inbyggda pdf alternativet är inte en skrivare man väljer utan en separat knapp i "skriv ut" meny. Längst ner till vänster.

Permalänk
Medlem

Provade detta:

Öppna magasin i Förhandsvisning
Arkiv->Skriv ut
Välj sidintervall (även om det är den "vanliga" skrivaren som är förvald)
Välj att spara som pdf

Det funkade för mig, men kan ju hända att SvD har något skydd eller nåt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Provade detta:

Öppna magasin i Förhandsvisning
Arkiv->Skriv ut
Välj sidintervall (även om det är den "vanliga" skrivaren som är förvald)
Välj att spara som pdf

Det funkade för mig, men kan ju hända att SvD har något skydd eller nåt.<Uppladdad bildlänk>

Detta tillvägagångssätt löste det hela för mig Hade ju aldrig kommit på detta själv. Jag uppskattar att du tog dig tid att hjälpa till, stort tack Pirum!!