Från PC till Mac på Hästens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Nu har jag själv aldrig jobbat med t.ex. Jamf, men om man jämför MacOS med Windows tycker jag att MacOS är oerhört begränsat i vad själva OS:et erbjuder.

Är det?
På vilket sätt då?

Jag tycker det är väldigt liten skillnad i MacOS och Windows sett till vad själva OS:et erbjuder. Fattar inte riktigt vad folk saknar utöver att Windows (på gott och ont) är väldigt bakåtkompatibilitet med gammal mjukvara och har ett stort spelutbud – det senare spelar ju knappast någon roll i företagssammanhang.

Går att skripta och göra allt möjligt i MaOS med Unix i botten, plus att det finns AppleScript och en del möjlighet till automatisering med appen Shortcuts.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Thex:

Vi som kör SCCM (MCM som det heter nu) för både OSD och app deployment har en väldig frihet i vad som är tekniskt möjligt. Nu är jag såklart bias:ed mot det eftersom jag själv sitter som ansvarig för klientplattformen (Windows), men jag kan t.ex. konfa BIOS, välja exakt version på OS, drivrutiner, applikationer, kryptera disken osv när en dator installeras. Är det något riktigt kladdigt system/installation kan jag skripta ihop något som passar verksamheten.

Är detta möjligt med t.ex. Jamf? Om en installation failar, är det lätt att felsöka osv?

Jag skulle våga gå så långt att säga att Jamf är Apple-världens motsvarighet till SCCM baserat på hur mycket du kan göra med den.

Allt du nämner ovan kan du göra i Jamf med vissa undantag som är baserade på hur Apple hanterar vissa saker (men det är enstaka fall). Kryptering med FileVault funkar utmärkt, drivrutinspaketering behövs inte då väldigt mycket funkar out-of-the-box, och är det så att det inte funkar så kan du skjuta ut ett paket med drivrutinerna. Jamf Self Service är sjuuukt mycket smidigare än att hålla på med Software Center (talar från erfarenhet). Det finns jättemycket bra open-source grejer som du kan använda dig av för att komplettera de enstaka sakerna som inte finns i Jamf också, då det kommer inte gå nöd på dig.

Gällande failade installationer så står det väldigt tydligt i Jamf-portalen om en installation har failat, och den sparar en hel del loggar på klienten också så du kan plocka fram det om behovet finns (lite osäker på hur mycket, men vet att den sparar en del).

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Är det?
På vilket sätt då?

Jag tycker det är väldigt liten skillnad i MacOS och Windows sett till vad själva OS:et erbjuder. Fattar inte riktigt vad folk saknar utöver att Windows (på gott och ont) är väldigt bakåtkompatibilitet med gammal mjukvara och har ett stort spelutbud – det senare spelar ju knappast någon roll i företagssammanhang.

Går att skripta och göra allt möjligt i MaOS med Unix i botten, plus att det finns AppleScript och en del möjlighet till automatisering med appen Shortcuts.

Stort programutbud överlag. Väldigt mycket ny hårdvara så saknar det vettigt alternativ att programmera/konfigurera dem ifrån annat än Microsoft.
Orsaken är superenkel, de senaste 30år har tekniker som arbetar med dessa hårdvaror haft Microsoft windows, tillverkaren lägger minimal tid på att utveckla en enda bra applikation för det populäraste operativsystemet bland deras kunder.

Om Macbooks blir väldigt bra så skulle fler tekniker kunna arbeta med olika lösningar som att ha program på en terminalserver. Och de endast använder macbooken som en terminal och servern skickar datan till en Tosibox eller liknande som pratar med hårdvaran.
Men det blir omständligare och dyrare, klumpigare. Det finns dock grymt många fördelar som att teknikern kan använda vilken dator som helst, dela på verktyg etc, så kanske är detta framtiden.
Men det är inte så vanligt folk jobbar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men det är inte så vanligt folk jobbar idag.

Jag skulle inte kalla dig representativ för "vanligt folk"

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag skulle inte kalla dig representativ för "vanligt folk"

Visst, men det beror mycket på vilka branscher man jobbar emot. Det är inget unikt emot hårdvaror fokuserar deras mjukvaror emot det operativsystem som i princip alla deras användare har. De skulle kunna utveckla för fler, men det ökar utvecklingskostnaden.

Men som du tidigare skrev:

Skrivet av walkir:

Jag väljer hellre en MacBook Pro 16 för 2/3-delar av priset med Mini-LED och 120Hz-skärm.

Lenovon såg bra ut tills skärmen visade sig vara 60Hz. Läser du betygen, så ser du även att Lenovo raderar negativa omdömen.

Jag instämmer helt. Jag är långtifrån ensam att klaga på dessa jobbdatorer.

Jag själv är en person som köper de absolut billigaste verktygen till riktigt dyra. Mina krav återspeglar direkt efter priset och jag blir faktisk oftast mest nöjd med de billiga. Man kan köpa en hammare för 99kr och känna vilken skönhet, hur bra balanserad den är. Sedan tar man fram hammaren som kostar över 1000kr och man känner att visst är den bättre men är den 10gånger bättre?

Och jag känner mig inte alls nöjd med de jobblaptops som jag har använt idag. De är framförallt svindyra, så dyra så jag knappt vill använda dem. Bortsett från det, så för mycket brister. Ej fulldhd, släng på någon mer usb c port etc.
Något stort är att de offrar kylning för att göra så kompakta.
Jag ser det lite som att offra kylning på ett vanligt fordon för att göra den mer kompakt vid motorhuven, det fungerar inte så bra alltid för de som kör taxi, större husvagnar eller annat.
Men för söndagsbilköraren kanske det fungerar.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av sparkar_boll:

Inget fan av Jamf Pro?

Milt sagt nej haha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

De profilerar sig inte mot klientel som konsumerar reklam via tv eller streamingtjänster, dvs. privatkunder som har en ganska begränsad budged på hur mycket pengar de kan spendera på lyxkonsumption.

Eller det skulle i vart fall vara min teori.

Har nog inte så mycket med budget att göra (jag ser faktiskt reklam för dom i bland), snarare är att tv är ganska osäker plattform om du har en produkt som har en nisch och ett pris som väsentligt börjar överstiga en månadslön / årslön. Undantagen som bekräftar regeln är bilreklam, bostad, resor och pengar. Den övriga reklamen är snabbkonsumtion, dvs sådant som får plats i en kategori i din månadslön och kan handlas till och från jobbet.

En chokladbit köper du kanske ändå när du köper din mat. Funderar du på att köpa nya möbler, bil, resa eller dator/TV så är du antagligen ganska säker på vad du vill ha och letar antagligen ändå inom en begränsad kategori. Här har Google och YouTube "bättre" (för säljaren, antagligen) reklam då den är mer anpassad efter din sökning.

Jag får mängder med reklam för serversystem, jobb, programvara etc som har med Linux, programmering och hemsidor att göra då jag tittar mycket på YouTube-klipp som har med sådant att göra. Övrigt får man väldigt lite med reklam av på YouTube. Vissa saker förekommer på båda TV och YouTube, så helt klart säljarens val vilka det sprids till.

När det gäller bilar / resor så tror jag det går ganska hand i hand och antagligen lätt att placera i sin semesterkassa.
Nu när folk blivit snåla på grund av inflationen så går exempelvis sparkonto och omplaceringar av lån varma på TV.

Tittar man på datorutrustning / mobiltelefoni så gör Elgiganten reklam, men aldrig Inet eller Webhallen på TV. Samma sak när det gäller CPU / Grafikkort. Just antagligen för att det är nischat. På sweclockers är det däremot tvärtom (ok, har sett reklam för Elgiganten på Sweclockers, men väldigt lite).

Tesla ser man reklam för i bland. Rolls Rolls däremot har jag nästan aldrig set reklam för. Även om dom rör sig i samma prisklass.

Bilar som kostar över 300k är inte speciellt budget heller, skulle jag säga.

Tror även att man ska se skillnad på budget (som lågt värde) och budget (som planerad ekonomi) lika väl som man ska se skillnad på lyx, rik och överklass.

Överklass är att se sig själv finare än andra på ett väldigt tråkigt sätt. Finns inget ekonomiskt värde i det anser jag. "Rik" är du om du klarar av att spara mer än 15% (>4 500 kr) av din lön varje månad (prisbasbeloppet / 12). Lyx är när du får något som du själv känner att du unnar dig utan någon speciell anledning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du förklarade precis det jag avsåg, fast berydligt mycket bättre, bra text!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Apples mdm och policys är lite väl invasiva, man märker verkligen att man som användare inte har all kontroll

Tror verkligen liknande grejer kan driva bort framförallt utvecklare som brukar vilja styra saker mer

Håller med, vi får t.ex. explicit fråga efter att få rättigheter till att köra sudo inom vårt företag vilket är lite underligt när man beställer en utvecklarmaskin.

Gällande ctrl till cmd, satt länge med mac sedan länge med pc så ctrl sitter i ryggmärgen så det första jag gör på en ny mac är att byta plats på ctrl och cmd i tangentbordsinställningarna annars raserar vardagen

Trevligt reportage - gärna fler sådana!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Håller med, vi får t.ex. explicit fråga efter att få rättigheter till att köra sudo inom vårt företag vilket är lite underligt när man beställer en utvecklarmaskin.

Men det har väl inte med verktyget att göra, utan vilka regler ni kör på företaget?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är det?
På vilket sätt då?

Jag tycker det är väldigt liten skillnad i MacOS och Windows sett till vad själva OS:et erbjuder. Fattar inte riktigt vad folk saknar utöver att Windows (på gott och ont) är väldigt bakåtkompatibilitet med gammal mjukvara och har ett stort spelutbud – det senare spelar ju knappast någon roll i företagssammanhang.

Går att skripta och göra allt möjligt i MaOS med Unix i botten, plus att det finns AppleScript och en del möjlighet till automatisering med appen Shortcuts.

Nu är jag inte en flitig användare av MacOS, men har kört det en gång i tiden och frugan har en Macbook hemma. Det känns lite som iOS/Android, det enda är väldigt begränsat. Håller man sig bara inom ramarna och allt fungerar är det frid och fröjd, det är när man behöver gå utanför ramarna eller något inte fungerar och man måste felsöka som det blir problem. Jag vet att MacOS är Unix-baserat, så t.ex. terminalen är kraftfull, men GUI-mässigt tycker jag att det är oerhört avskalat och mycket inställningar och val finns helt enkelt inte. Säkerligen jätteskönt för en "vanlig" användare, men när man själv inte är det så känns (enligt mig) alldeles för simplifierat och svårjobbat.

Det finns mycket mjukvara som bara finns till Windows, så är man låst till sådana har man inte så mycket val. Kör man ren Mac-miljö har man klart inte dessa problemen, men att ett fåtal Macar som vi har i vår organisation, är det mycket tid som går åt att få dessa att fungera skapligt i miljön. Det kan vara allt från åtkomst till file shares till mjukvara som finns till Mac men som inte fungerar på samma sätt eller mycket sämre. Det är helt enkelt mycket mer jobb med dessa än en Windows-maskin, men vissa ska ju envist köra dessa ändå.

Skrivet av sparkar_boll:

Jag skulle våga gå så långt att säga att Jamf är Apple-världens motsvarighet till SCCM baserat på hur mycket du kan göra med den.

Allt du nämner ovan kan du göra i Jamf med vissa undantag som är baserade på hur Apple hanterar vissa saker (men det är enstaka fall). Kryptering med FileVault funkar utmärkt, drivrutinspaketering behövs inte då väldigt mycket funkar out-of-the-box, och är det så att det inte funkar så kan du skjuta ut ett paket med drivrutinerna. Jamf Self Service är sjuuukt mycket smidigare än att hålla på med Software Center (talar från erfarenhet). Det finns jättemycket bra open-source grejer som du kan använda dig av för att komplettera de enstaka sakerna som inte finns i Jamf också, då det kommer inte gå nöd på dig.

Gällande failade installationer så står det väldigt tydligt i Jamf-portalen om en installation har failat, och den sparar en hel del loggar på klienten också så du kan plocka fram det om behovet finns (lite osäker på hur mycket, men vet att den sparar en del).

Ok, ja då låter det som att Jamf är en kompetent produkt. Jag kommer troligtvis inte använda det själv någon gång då jag inte är ett stort fan av MacOS och Apples ibland rätt ruttna affärsstrategier, men det är en helt annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Nu är jag inte en flitig användare av MacOS, men har kört det en gång i tiden och frugan har en Macbook hemma. Det känns lite som iOS/Android, det enda är väldigt begränsat. Håller man sig bara inom ramarna och allt fungerar är det frid och fröjd, det är när man behöver gå utanför ramarna eller något inte fungerar och man måste felsöka som det blir problem. Jag vet att MacOS är Unix-baserat, så t.ex. terminalen är kraftfull, men GUI-mässigt tycker jag att det är oerhört avskalat och mycket inställningar och val finns helt enkelt inte. Säkerligen jätteskönt för en "vanlig" användare, men när man själv inte är det så känns (enligt mig) alldeles för simplifierat och svårjobbat.

Windows är väl i så fall också svårjobbat om något? En jäkla röra på var inställningar finns och framföralt snurrigt med gammalt användargränsnitt blandat med nytt som blivit ännu mer så i Windows 11.

Registret är ju kul att jobba i?

Kan hålla med om att det är några inställningar jag saknar och vissa saker sköts bättre i Windows än i macOS användargränsnittsmässigt, men det finns flera exempel på det omvända. Exempelvis att det i Windows inte går att beräkna alla mappars storlek i en listvy, att det är svårare att skriva många specialtecken, att det inte går att dubbel-trycka på mellanslag i slutet av ett ord för att skriva en punkt, att jag med fönsterväxlaren (alt tab) inte bara kan peka med muspekaren på det fönster jag vill åt (och släppa alt tab) utan måste klicka på det, att jag inte enkelt kan kopiera saker från min iPhone in i macOS och tvärtom (ok, kanske inte ett så rättvist exempel…), osv.

När man har mycket uppe (fönster och appar) tycker jag också det snabbt blir oöverskådligt i Windows där allting är fönsterbaserat, medan macOS kör med med ett ”per app”-tänk – app växlaren (cmd tab) växlar mellan appar som kör, inte mellan alla fönster som är uppe). Så för min del är det mesta klart smidigare att göra i macOS, men har så klart full föståelse om någon har en annan uppfattning – framförallt om det inte är så vana vid att använda macOS.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det finns mycket mjukvara som bara finns till Windows, så är man låst till sådana har man inte så mycket val. Kör man ren Mac-miljö har man klart inte dessa problemen, men att ett fåtal Macar som vi har i vår organisation, är det mycket tid som går åt att få dessa att fungera skapligt i miljön. Det kan vara allt från åtkomst till file shares till mjukvara som finns till Mac men som inte fungerar på samma sätt eller mycket sämre. Det är helt enkelt mycket mer jobb med dessa än en Windows-maskin, men vissa ska ju envist köra dessa ändå.

Kommenterade inte på detta och du har så klart rätt; använder organisationen mjukvara som enbart finns eller funkar bättre i Windows så blir det så klart ett problem att köra MacOS (eller Linux för den delen). Men det behöver verkligen inte vara så i alla lägen. Finns ju massor med olika tjänster och mjukvara som fungerar väl även med MacOS, så generellt inget problem skulle jag säga.

Om åtkomst till ”file shares” i business-sammanhang kräver Windows år 2024 för att fungera väl så tycker jag nog den bör klassas som en dålig lösning.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Märklig artikel, man nämner inget om varför man byter? Generellt byter man inte tillbaka till något bara för att man haft det tidigare, det brukar finnas en anledning.

Man nämner inte heller något av det mer uppenbara, kostnadskalkyl, hur jämför den mot att om de kört vidare med PC?

Normalt ställer man nytta mot utgift och inget av det presenteras här vad jag kan se?

Det enkla svaret på dina funderingar är att ägaren av företaget föredrar Apple produkter före Pc och android.

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welroos:

Det enkla svaret på dina funderingar är att ägaren av företaget föredrar Apple produkter före Pc och android.

Självklart framträder detta som den primära motiveringen, vilket inte bara är uppenbart men även kan betraktas som en högst självcentrerad och otillrådig strategi när det gäller företagsdrift. För det första leder detta beslut sannolikt till betydande ökade kostnader. För det andra innebär det att alla anställda måste anpassa sig till ett helt nytt system, med allt vad det innebär av utmaningar och omställningar. Skulle mitt företag välja att genomföra en sådan förändring, skulle jag omedelbart överväga att lämna organisationen, vilket ytterligare skulle förstärka de negativa ekonomiska konsekvenserna för företaget.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide