Kan ej komma åter skrivarna längre

Permalänk

Kan ej komma åter skrivarna längre

Tappade kontakten med båda mina skrivare igår.
Startat om dator, nätverk och skrivare utan resultat.
Uppdaterat MacOs till senaste SW, uppdaterat skrivarna till senaste SW utan resultat.
Har nu tagit bort båda skrivarna för att installera dem på nytt, men då kör jag fast och får följande felmeddelande:

Kan inte kommunicera med skrivaren just nu.
Kan inte ansluta till HP Laser Jet Pro.ipp._tcp.local. på grund av ett fel.
Vill du skapa skrivaren ändå?

Båda skrivarna dyker upp "Lägg till skrivare" fönstret, men får samma meddelande på båda.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

En fråga, kan du skriva ut/komma åt skrivaren från telefon och/eller en annan dator?.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk

Ja, jag kommer åt från mobiler och iPad trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorResandeMac:

Ja, jag kommer åt från mobiler och iPad trådlöst.

Då fungerar ju skrivarna. Det är bra.
En konstig fråga kanske, men du har inte någon brandvägg/anti-virus på datorn som skulle kunna blockerar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk

Har Norton, men har provat att stänga av det utan resultat. Och skrivarna kommer ju upp i listan, så det verkar ju som att datorn hittar dem, men inte kan installera dem...

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag googlade faktiskt lite på problemet.
Så hittade jag att man kunde testa det här.

"1.) Click the Apple menu, click System Preferences, and then click Print & Scan or Printers & Scanners.
2.) Check if your printer name displays in the Printers list, If your printer is listed, click the printer name, click the minus sign to delete the printer.

3.) If you see multiple printer queues for the same printer, remove all extra printers by selecting them one at a time, and then clicking the minus button at the bottom of the list.

4.) Click the plus sign , click Add Printer or Scanner, click the printer name.

5.) Click the Use or Print Using menu, select AirPrint or Secure AirPrint in the pop-up menu. Then click Add.

Select AirPrint from the Use menu

6.) Try to print"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk

Har inte valen AirPrint eller Secure AirPrint. Endast Skrivarens namn, Automatiskt val, välj programvara eller annan.
Har provat att välja programvara, men där finns inte skrivarna med...

Permalänk
Medlem

Då är jag också tyvärr lite lost. Har inte själv varit med om något liknande haha xD.
Men en sak till som kan kollas det är om du har tex. En repeater eller något liknade som skapar ett till nätverk så kan det vara problemet. att du är uppkopplad mot ett och skrivarna mot ett annat. Men då borde du inte ens kunna hitta skrivarna, tänker jag, så är nog inte det.

Sista sak att kolla är om vilket band skrivarna är uppkopplade mot 2,4ghz eller 5ghz och att datorn är uppkopplad på samma. Det ska man inte behöva göra tycker jag, men man kan ju testa. Vet inte hur viktigt det är, men det är smart att inte ha samma namn på 2,4ghz bandet och 5ghz bandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk

Nej, detta är sjukt konstigt
Samma nätverk. Samma bandbredd vad jag kan se.
Och de dyker ju upp i listan, så datorn hittar ju dem, men det går ju inte att installera dem..

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ansluts skrivarna och till vad ? Du skriver som att du fått dem att fungera ad hoc över wifi men är de inte anslutna till lanet ?
Vad har du för router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

De är anslutna till nätverket på wifi. Är Telias Sagemcom router.
Det har fungerat u.a i 3år och helt plötsligt slutade båda.
Men om jag använder telefonen, så dyker de upp direkt och går att skriva ut ifrån. Så det verkar vara något i datorn som felar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FarbrorResandeMac:

De är anslutna till nätverket på wifi. Är Telias Sagemcom router.
Det har fungerat u.a i 3år och helt plötsligt slutade båda.
Men om jag använder telefonen, så dyker de upp direkt och går att skriva ut ifrån. Så det verkar vara något i datorn som felar.

Telefoner ansluter ofta ad hoc (direkt, inte wia lan) till skrivare så prova om du kan pinga skrivarna från dator och telefon eller om det är något grundläggande nätverksproblem i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det går fint att komma åt skrivarna, och som sagt, de kommer också upp i listan över skrivare att installera i inställningar. Men går inte att installera...

Permalänk
Medlem

Prova att återställa CUPS.
Kör i terminalen:

sudo launchctl stop org.cups.cupsd sudo mv /etc/cups/cupsd.conf /etc/cups/cupsd.conf.backup sudo mv /etc/cups/printers.conf /etc/cups/printers.conf.backup sudo cp /etc/cups/cupsd.conf.default /etc/cups/cupsd.conf sudo launchctl start org.cups.cupsd