Macbook Air 2020 Svart Skärm

Permalänk
Medlem

Macbook Air 2020 Svart Skärm

Hej!

Jag hittade ett gäng Macbooks som någon kastat bort varav en är en Macbook Air 2020. Den ser inte mycket använd ut och då jag är arbetslös och hade haft nytta av en bättre bärbar dator så har jag försökt laga den. Innan har jag gjort enklare grejer som byta batterier, hårddiskar och minnen på Macbooks men inget djupare än det.

Datorn går att ladda men jag insåg snart att det är något fel på skärmen. Jag kunde se att backlighten var igång men ingen bild. Jag kopplade in en extern display och efter mycket om och men lyckades jag tömma datorn i Recovery mode då den var låst. Efter det har jag inte lyckats boota in i recovery igen, vet inte om det är för att datorn inte kan använda den externa skärmen förrän man kommit förbi ett visst steg i boot processen eller något annat fel.

Det jag försökt göra:

  • VRAM Reset

  • PRAM Reset

  • Safe mode

  • Kopplat ur och in display modulskablarna(flex)

  • Startat datorn med och utan extern skärm inkopplad

Finns det någon som har något förslag på vad man kan testa mer? Hade varit synd att inte få liv i den, men tror inte jag vill köpa en ny skärm om det är det som är problemet. Hade jag bara kunna komma in i recovery hade det varit så mycket lättare att utvärdera vad felet kan vara.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova att boota den från ett USB-minne och se om det går att ominstallera den därigenom.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till en till hyffsat modern Mac kan du testa försätta din Air i DFU läge och återställa den med Apple Configurator. Se vad det ger för resultat.

https://support.apple.com/sv-se/guide/apple-configurator-mac/...

Du behöver en vettig USB-C kabel med men det borde förhoppningsvis vara det lättaste att lösa.

Permalänk
Medlem

Testa starta den i clamshell mode (intern skärm stängd, laddare inkopplad, extern tangentbord/mus inkopplad)

99 fall av 100 så är dessa dock låsta till förra ägarens iCloud, och då är den ändå oanvändbar för dig tyvärr.

Permalänk
Medlem

Håll in CMD ALT R på det externa tangentbordet precis när du hör startljudet, så ska du få bild på den externa skärmen
OBS: Såklart måste du även ha extern skärm inkopplad, glömde nämna den i tidigare kommentar men tänkte att det var en självklarhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Testa starta den i clamshell mode (intern skärm stängd, laddare inkopplad, extern tangentbord/mus inkopplad)

99 fall av 100 så är dessa dock låsta till förra ägarens iCloud, och då är den ändå oanvändbar för dig tyvärr.

Tack! Det precis detta jag behövde. Har inte lyckats få någon bild på externa skärmen förrän nu. Jag kommer till installationsläget nu.

Problemet nu är att den inte verkar vilja logga in på nätverket och fläktarna snurrar onödigt mycket. Jag skall se om jag kan lösa det med att starta upp i safe mode eller liknande nu när jag äntligen kan få lite insyn i vad som händer.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Update: som jag skrev kunde jag inte logga in på mitt wifi för att köra Internet Recovery samt att fläktarna snurrade väldigt. Jag hittade en video där de hade samma problem pga en skadad batterikoppling. Jag testade därför att öppna och koppla om batteriet och nu kunde jag logga in på nätverket. Nu återstår att se om jag kan installera om den, vet att Apple gärna vill låsa produkter på olika sätt men kanske kan jag lägga in Linux på den istället eller sälja delarna.

Update: Fick ett felmeddelande så kunde inte köra recovery från nätet. Kommer inte åt den lokala delen men skall prova att laddade ned ett OS och lägga in på ett USB, måste bara få tag i en annan Mac att göra det på.

Update: Lyckades installera om den med internet recovery. Det är dessvärre ingen värstingmodell, det är en i3-a med 8Gb ram men gratis dator är ju alltid välkommet. Skärmen är fortfarande död och en ny ligger runt 2000kr så det lutar nog att jag gör mig av med den om jag inte kommer på något mer jag kan testa.

Stort tack för alla förslag! Hade jag inte fått tipset att bara kort öppna locket så hade jag suttit fast helt.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,