EU vill att Spotify betalar artister mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det vet inte jag heller. Jag menade att om någon sätter dig på repeat 24/7 så kommer inte streams intäkterna att räknas på samma sätt som om någon lyssnade på dig 200 gånger fördelat på samma månad.

PS... Byt till distrokid.

Det de pratar om är ju att Artisterna inte får betalt direkt av Spotify, Utan det beror ju på hur ens acvtal ser ut.

I mitt fall får jag 91% av den delen av "potten" som Spotify skickar till CD-baby, och består den då av att en användare bara spelat min musik en hel månad så får jag 91% av den del av användarens pengar som Spotify skickar till CD-Baby.

De har inte fel i sak, men hakar upp sig på fel sak.

Nej, Spotify betalar inte artister direkt, men man får ändå betalt på det sätt jag beskrev ovan. Jag har förklarat detta på säkert 4-5 olik sätt i tråden men samma andemening. Vad är det som är oklart?

Om jag minns rätt så funkar Distrokid så att du får 100% av intäkterna, men måste å andra sidan betala en summa per album du publicerar via dem per år, plus att man får betala extra för extra tjänster utöver ett basutbud. Jag gillar att inte ha årliga avgifter och att musiken automatiskt publiceras på nya tjänster, givetvis med opt-out om man inte vill ha sin musik på en viss tjänst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det de pratar om är ju att Artisterna inte får betalt direkt av Spotify, Utan det beror ju på hur ens acvtal ser ut.

I mitt fall får jag 91% av den delen av "potten" som Spotify skickar till CD-baby, och består den då av att en användare bara spelat min musik en hel månad så får jag 91% av den del av användarens pengar som Spotify skickar till CD-Baby.

De har inte fel i sak, men hakar upp sig på fel sak.

Nej, Spotify betalar inte artister direkt, men man får ändå betalt på det sätt jag beskrev ovan. Jag har förklarat detta på säkert 4-5 olik sätt i tråden men samma andemening. Vad är det som är oklart?

Om jag minns rätt så funkar Distrokid så att du får 100% av intäkterna, men måste å andra sidan betala en summa per album du publicerar via dem per år, plus att man får betala extra för extra tjänster utöver ett basutbud. Jag gillar att inte ha årliga avgifter och att musiken automatiskt publiceras på nya tjänster, givetvis med opt-out om man inte vill ha sin musik på en viss tjänst.

Det är ingenting som är oklart. Jag vet att Spotify inte betalar ut till artisterna direkt.
Såklart, har vi få streams kan det löna sig att distributören tar X procent, annars tar Distrokid $ / år för en artist oavsett antal låtar eller album. Förr var det dyrare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det är ingenting som är oklart. Jag vet att Spotify inte betalar ut till artisterna direkt.
Såklart, har vi få streams kan det löna sig att distributören tar X procent, annars tar Distrokid $ / år för en artist oavsett antal låtar eller album. Förr var det dyrare.

Nice, verkar som att det blir billigare överallt. CDBaby tar också mindre för en singel eller et album. Men 22 dollar är fan inte farligt när man har hyffsat många låtar alltså. Jag får räkna på detta. Man vill ju inte hamna i sunk cost fallacy. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att jag får in mer än 22 dollar om året så jag tror det skulle löna sig bättre.

Sist jag kollade så hade de en avgift på $49 per album per år men det verkar ju ha rört sig rejält åt rätt håll

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förut o jag säger det igen; om Spotify fixar ett abb som kostar säg 100kr mer än nu o dom 100 kronorna garanterat hamnar i fickorna på artisterna jag lyssnar på så skulle jag hoppa på det DIREKT.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nice, verkar som att det blir billigare överallt. CDBaby tar också mindre för en singel eller et album. Men 22 dollar är fan inte farligt när man har hyffsat många låtar alltså. Jag får räkna på detta. Man vill ju inte hamna i sunk cost fallacy. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att jag får in mer än 22 dollar om året så jag tror det skulle löna sig bättre.

Sist jag kollade så hade de en avgift på $49 per album per år men det verkar ju ha rört sig rejält åt rätt håll

22 årligen är bra. Håller med och du har helt rätt, de tog betalt mycket mer tidigare för singlar och album m.m.

Skrivet av Gurrrra:

Jag har sagt det förut o jag säger det igen; om Spotify fixar ett abb som kostar säg 100kr mer än nu o dom 100 kronorna garanterat hamnar i fickorna på artisterna jag lyssnar på så skulle jag hoppa på det DIREKT.

Visst? Det är fullt rimligt med tanke på att ett album kostade närmare 200 kr för en artist tidigare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Samma sak med andra tjänster, t.ex. google play, appstore där algoritmerna inte gynnar små eller nya utvecklare.
Framsidorna / featured pryds alltid av appar från stora bolag.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Använder mig av Amuse, pro-versionen 59,99$ år. Går förstås back men marknadsför mig inte heller direkt, annat än när jag talar med någon eller när släptt något nytt via sociala medier. Hobbyverksamhet... Vad gäller EUs förslag, bra! Speciellt nu när fler och fler mindre artister skippar skivbolag/förlag och ger ut själva via aggregatorer.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem

Jag hade någon liknande diskussion med en kollega på min förra arbetsplats som också höll på med musik vid sidan om jobbet när denne beklagade sig över den utbetalning spotify gör, och att det inte går att leva på som artist.
Det jag då undrade över var om det har blivit svårare eller lättare att tjäna pengar (inte nödvändigtvis leva) på att göra musik med Spotify jämfört med innan det fanns?

Efter att ha läst igenom tråden så verkar det som att det stora problemet egentligen är "skivbolagen" som tar en stor andel av kakan för sina signade artister. Att, som i Ozzeds fall, få ut 91% av utbetalningen för att "slippa" hantera sig själv på alla plattformar måste väl ses som rimligt?
Det känns i mina ögon konstigt att gå efter Spotify, när de (uppenbarligen) betalar ut en stor del av de inkomna pengarna till de som står för musiken. Att en stor del av artisterna då har valt sämre avtal som gör att de får sämre betalt måste väl ändå läggas på dem, och om inte så på skivbolagen?

EDIT: använder själv Qobuz, så ser gärna att någon av artisterna i tråden gör en sammanställning av hur betalning från de olika tjänsterna ser ut

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Undersökte lite noggrannare uttalandet om Snoop Doggs "$45,000 for 1 billion streams", och hittade två artiklar ganska snabbt, en som skriver om uttalandet och att det skedde i samband med att han skulle promota sin övergång till "the metaverse" och NFTs, och en annan som bara analyserar själva uttalandet/påståendet

Artikel 1 (afrotech)
Artikel 2 (Economic times)

I första artikeln finns citatet med i sin helhet, vad jag kan se

Citat:

“Let me tell you the thing that worked with me, it was simple, it was transparency,” Snoop Dogg said on the podcast. “That’s what the music industry and the film industry doesn’t have, so this was a way to show transparency. Give me a song… I’m taking 60% ’cause I’m putting it out for you, you getting 40%. That may sound like a lot, but you just made $100,000.”

He continued, “In the streaming world, I can show you right now. They just sent me some sh-t from Spotify, where I got a billion streams, right? My publisher hit me. I said, ‘Break that down, how much money is that?’ That sh-t wasn’t even $45,000… You see what I’m saying? So it’s like…when this sh-t came out, I could tell an artist that same song that you put out traditionally that didn’t make no money, give it to me. Every time you sell it if somebody else sells it you get 10% of it.”

Som andra artikeln nämner så framgår det inte riktigt vad han menar med $45,000 för 1 miljard, då spotify vad jag vet inte betalar baserat på när du når vissa milstolpar; är det totalt intjänat på dessa spelningar? Var checken som kom samma månad som 1 miljard $45,000?

Vidare kommer vi till hans uttalande om att klassisk publicering ger artisten 10%, om det är den deal han har med sin utgivare så har spotify alltså betalat 450,000$ för spelningarna, och vi är tillbaka på att det är utgivarna som tar en stor del som är det egentliga problemet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Räknade snabbt ut att på ca 37400 streams har jag fått i genomsnitt 3,6 öre per stream från Spotify med Amuse som mellanhand.
Det blir ca 1300 bagis sedan 2017. Inget man lever på, lite strängar och annat kul så hur mycket back som helst per år även om man räknar in ett gig eller tre per år. 36500 streams från Spotify och ca 1000 från Apple Music, Deezer, Youtube, Tidal med flera. I Stockholm är det inte mycket betalt heller för att spela ute om någon nu trodde det om man inte är väldigt väl etablerad som band.

Vad Amuse lever på är inte mig i alla fall antar jag

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)