Jag har en föråldrad Mac - kommer inte åt Appstore

Permalänk
Medlem

Jag har en föråldrad Mac - kommer inte åt Appstore

Hej,
Jag har en Mac Mini late 2012. Den är föråldrad enligt Apple:
https://support.apple.com/sv-se/HT201624

Därför kommer jag inte åt Appstore. När jag klickar på Appstore så står den bara och snurrar.
Det verkar som att iCloud inte syncar heller.

Går detta att lösa på annat sätt än att köpa en nyare dator?

Tack /f

Permalänk

Har du återställt enheten till fabriksinställningar? Annars kan du testa det, funkade iaf på en gammal iPad Mini som hade liknande problem.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Antar att https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/ skulle kunna vara ett alternativ för att få ett nyare operativsystem på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Har du återställt enheten till fabriksinställningar? Annars kan du testa det, funkade iaf på en gammal iPad Mini som hade liknande problem.

Jag testade återställa OS till samma som jag hade tillika senaste min dator kan ha. Det hjälpte inte. Jag ska prova återställa till det OS min dator kom med. Om det går.

Skrivet av Aene:

Antar att https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/ skulle kunna vara ett alternativ för att få ett nyare operativsystem på den?

Är det egentligen så att det är mitt OS som är föråldrat att det inte funkar? Nu kan jag inte uppdatera mitt OS till något nyare på "korrekt" väg. Så om jag skulle kunna uppdatera det så skulle appstore funka?

Permalänk
Medlem

Vilket OS kör den idag?

Står klockan rätt?

Funkar det om du kör wifi-hotspot från telefonen?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Lägg på senaste OS + patchar om du inte gjort detta och testa igen.

https://discussions.apple.com/thread/254871719?sortBy=best

Permalänk
Medlem

Vilken version av macOS kör du på datorn idag, macOS Catalina? Även om det inte är pinfärskt (2019) så borde det fungera då Apple officiellt listar det som kompatibelt:
https://support.apple.com/en-us/102765

Att återställa datorn till orginal OS lär vara ett ännu sämre alternativ, då pratar vi typ 10.8 vilket är totaltdött idag.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det hjälpa att nollställa NVRAM eller PRAM:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Framgår inte vilken version av macOS du har. Om du av någon outgrundlig anledning inte har den senaste med officiellt stöd (vilket enligt ovan verkar vara 10.15/Catalina) bör du installera den omgående. Om det inte är möjligt, pga att uppdateringen distribueras via App Store som du inte kommer åt, hade jag provat göra en internetåterställning genom att hålla in command-alt-R vid uppstart.

Men en maskin från 2012 är verkligen hög tid att pensionera. Byte till godtycklig Mac med M1 eller nyare plattform kommer vara som natt och dag prestandamässigt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vilket OS kör den idag?

Står klockan rätt?

Funkar det om du kör wifi-hotspot från telefonen?

1. Det senaste den kan ha.
2. Ja, kan du förklara vad det har med saken att göra?
3. Det har jag inte provat jag kan göra det. Skulle det göra skillnad?

Skrivet av reverend benny:

Lägg på senaste OS + patchar om du inte gjort detta och testa igen.

https://discussions.apple.com/thread/254871719?sortBy=best

Jag ska läsa på om detta och kanske prova.

Skrivet av edson:

Vilken version av macOS kör du på datorn idag, macOS Catalina? Även om det inte är pinfärskt (2019) så borde det fungera då Apple officiellt listar det som kompatibelt:
https://support.apple.com/en-us/102765

Att återställa datorn till orginal OS lär vara ett ännu sämre alternativ, då pratar vi typ 10.8 vilket är totaltdött idag.

Det senaste datorn kan få på "korrekt" väg.

Skrivet av sp1k3n:

Ibland kan det hjälpa att nollställa NVRAM eller PRAM:

<Uppladdad bildlänk>

Intressant. Ska kika på det.

Skrivet av Mayhem SWE:

Framgår inte vilken version av macOS du har. Om du av någon outgrundlig anledning inte har den senaste med officiellt stöd (vilket enligt ovan verkar vara 10.15/Catalina) bör du installera den omgående. Om det inte är möjligt, pga att uppdateringen distribueras via App Store som du inte kommer åt, hade jag provat göra en internetåterställning genom att hålla in command-alt-R vid uppstart.

Men en maskin från 2012 är verkligen hög tid att pensionera. Byte till godtycklig Mac med M1 eller nyare plattform kommer vara som natt och dag prestandamässigt.

Jag har det senaste.
Känns bara tråkigt att köpa nytt när det funkar så bra. Det är bytt till en sk. SSD-hårddisk i den.
Jag kanske bara ska vara nöjd att den funkat så bra i 12år och köpa en ny

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte nämnt vilken OS-version du har, senaste säger mig ingenting. Jag har sparat ner ett flertal OS X och mac OS versioner på en HDD, från Lion till BIG Sur. Kan lägga upp på google drive om du vill.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

För en Mac Mini 2012 så är Catalina den senaste versionen som officiellt stöds. Senaste uppdatering 10.15.7 från juli 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flasher:

1. Det senaste den kan ha.
2. Ja, kan du förklara vad det har med saken att göra?
3. Det har jag inte provat jag kan göra det. Skulle det göra skillnad?

Det kan uppstå alla möjliga anslutningsproblem om inte klockan står rätt, relativt vanligt problem så kan vara bra att kolla. Hotspot från telefonen skulle kunna utesluta problem med t.ex DNS-uppslag eller liknande mot App Store. Bra för att isolera felet. Man kan också testa att skapa ett nytt användarkonto på datorn och se om det är samma fel, för att isolera ytterligare.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du har fortfarande inte nämnt vilken OS-version du har, senaste säger mig ingenting. Jag har sparat ner ett flertal OS X och mac OS versioner på en HDD, från Lion till BIG Sur. Kan lägga upp på google drive om du vill.

Skrivet av clnr:

För en Mac Mini 2012 så är Catalina den senaste versionen som officiellt stöds. Senaste uppdatering 10.15.7 från juli 2022.

Om den behövs så har jag den, hämtad från Apple:

Install macOS Catalina.app (7.67 GB)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag har MacOS Catalina 10.15.7

Permalänk
Medlem

En googling gav följande förslag (Reddit)

" App store completely not working for macOS Catalina

Hi,

I recently installed Catalina and the first issue I faced was the App store staying blank and then my cursor turned into the loading animation and the app stops responding, I tried deleting the app store cache, changing the date, restarting and PRAM reset but still nothing is working. Did anyone here experience the same issue?

Edit: The solution to this was to go to Keychain Access -> Preferences -> Reset my default Keychains "

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

En googling gav följande förslag (Reddit)

" App store completely not working for macOS Catalina

Hi,

I recently installed Catalina and the first issue I faced was the App store staying blank and then my cursor turned into the loading animation and the app stops responding, I tried deleting the app store cache, changing the date, restarting and PRAM reset but still nothing is working. Did anyone here experience the same issue?

Edit: The solution to this was to go to Keychain Access -> Preferences -> Reset my default Keychains "

Jag skulle vara lite försiktig med att återställa Keychain som ett första felsökningssteg. Lösenord till Safari ligger där till exempel så viss försiktighet bör iaktas.

Då är ett bättre och enklare felsökningssteg att först skapa en ny användare som föreslagits ovan.
Går lätt och snabbt, samt går lika lätt att ta bort också.

Ett bra steg då det går att utesluta ganska mycket om det fungerar i den nya användaren, till exempel att det skulle vara något fel på själva macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

En googling gav följande förslag (Reddit)

" App store completely not working for macOS Catalina

Hi,

I recently installed Catalina and the first issue I faced was the App store staying blank and then my cursor turned into the loading animation and the app stops responding, I tried deleting the app store cache, changing the date, restarting and PRAM reset but still nothing is working. Did anyone here experience the same issue?

Edit: The solution to this was to go to Keychain Access -> Preferences -> Reset my default Keychains "

Tack så jättemycket!!! Nu funkar det som vanligt igen!
Tusen tack!

Permalänk
Skrivet av Flasher:

Hej,
Jag har en Mac Mini late 2012. Den är föråldrad enligt Apple:
https://support.apple.com/sv-se/HT201624

Därför kommer jag inte åt Appstore. När jag klickar på Appstore så står den bara och snurrar.
Det verkar som att iCloud inte syncar heller.

Går detta att lösa på annat sätt än att köpa en nyare dator?

Tack /f

Om du har MacOS Catalina på den, vilket är det senaste som stöds, så ska app store funka. Försök logga ut från appstore och icloud och logga in igen.

Visa signatur