Guide: Navigera rätt i moderkortsdjungeln

Permalänk
Medlem

Mycket fin artikel, bra jobbat!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

2018/2019 köpte jag ett Asus Maximus Formula till en 9900K för 5500:-, bland det dyraste och bästa man kunde köpa då. Hade allt man kunde önska sig med oled-display och EK-block för vattenkylning.

Kommer aldrig kunna uppgradera denna setup med ett vettigt alternativ, att ge 10k+ för ett moderkort idag känns inte som ett alternativ så får köra på med min gamla cpu ett tag till.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en tabell med både Intel och AMD moderkort så att man kan jämföra features mot varandra istället för att ha 2 tabeller med helt olika specs där i princip ingenting överlappar, Endast USB-portar överlappar.

Edit: Jag skulle även gärna ha med hedervärda utnämningar för bäst Wi-Fi/LAN, Ljud, lagring, fläktstöd osv.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Lustigt,
Förr fanns det en tabell med antal vrmer och kvalitet
och nu verkar det inte betyda någonting längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

2 Kingston KHX3200C16D4/16GX.
Lyckades faktiskt sätta den till 3000 nu med DOCP, inte 3200, då ballar den ur och vill inte boota. Fast den är inte stabil med 3000 märker jag..tebax till 2400

Vilken volt är det med docp? Fick i början sätta mina manuellt till 1.35 tror jag det var för att köra dem i 3600. Det var så klart andra minnen från en annan tillverkare, men det var det som de skulle köra på. Vilket docp inte satte åt mig.

Men nyare version av bios hade rätt volt. Kolla så volten stämmer, står på stickan vad de ska ha.

Kör dock 4x16 GB

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Glömmer inte tiden då man kunde köpa moderkort för runt 1300/1700 kr och fick lagom påkostad moderkort utan dom snålat in för mycket.

Nu verkar mellan klassen starta runt 2000 och mellan klass cpu är inte så billig heller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag tycker artikeln är bra, och ser inget skevt mellan intel/amd.

Det jag sett mycket av, om man ser många år bakåt, är att alltför många tror ett ITX eller mATX är sämre än ett ATX bara för att de är mindre. De tycker det saknas nåt i lådan när de nedersta kortplatserna är borta, som om det är absolut nödvändigt att fylla hela lådbotten med moderkort. Behöver man bara grafikkortsplatsen, eller inte vill dela "lanes" med andra instickskort så klarar man sig gott&väl med ett mATX eller ITX, och det passar i ett fulltower också, bara som exempel. Sålänge kortet har det man behöver.
Så vad jag tycker kan läggas till i artikeln är att storleken inte alltid är viktig, det viktiga är de funktioner man behöver, att de finns där. Det var lite annat på 90-talet då man skulle ha både grafikkort, ljudkort, nätverkskort, scsi-kort, printerkort osv, då gick alla kortplatserna snabbt åt, men idag används oftast bara en, om ens den.

Mja, till viss del håller jag med.

Nedre delen av ett ATX har oftast ingen funktionell bärighet. Möjligen att det estetiskt kan vara trevligt att dra kablarna direkt in i chassiöppningarna längst ned, framförallt i ett vitt chassi med stock kablar.

Däremot, kan vrm kapaciteten skilja sig, t.ex. på Asrock Pro RS i B650 mot B650m versionen (sämre i mATX). Detsamma gäller Gigabyte Aorus Elite AX B650 och B650m.

80-90% lär aldrig behöva det där lilla extra, men skillnaden finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vilken volt är det med docp? Fick i början sätta mina manuellt till 1.35 tror jag det var för att köra dem i 3600. Det var så klart andra minnen från en annan tillverkare, men det var det som de skulle köra på. Vilket docp inte satte åt mig.

Men nyare version av bios hade rätt volt. Kolla så volten stämmer, står på stickan vad de ska ha.

Kör dock 4x16 GB

Kör senaste bios, 4401, volt stämmer, 1.35. https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf... ... Höll på med detta för ett tag sedan fick inte rätt på det. Folk skall förklara flera a4 sidor textväggar istället för att bara föreslå en konkret inställningsändring. Tröttnade ganska snabbt på det förbannade pillet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kör senaste bios, 4401, volt stämmer, 1.35. https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf... ... Höll på med detta för ett tag sedan fick inte rätt på det. Folk skall förklara flera a4 sidor textväggar istället för att bara föreslå en konkret inställningsändring. Tröttnade ganska snabbt på det förbannade pillet...

Jepp. Jag vet. Extremt frustrerande och uttröttande.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?