Chrome automatiserar säkerhetsvarningar

Permalänk
Melding Plague

Chrome automatiserar säkerhetsvarningar

Med en ny uppdatering kan Chrome automatiskt varna för osäkra lösenord, farliga tillägg och annat med säkerhetskontroller i bakgrunden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

’farliga tilllägg’

Det har inget med annonser att göra va?

Kan nog vara bra för många att få en tankeställare på sina kassa lösenord dock

Permalänk
Medlem

Låter bra...

...men jag gissar att förutsättningen för detta är att webbläsaren blir helt medveten om inmatade lösenord, vilka tillägg (läs annonablockerare) och vilka sidor jag besöker?

Ugh...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte att folk använder Chrome när Firefox finns men det är mycket jag inte fattar.

Permalänk
Medlem

Kan de inte bygga in en funktion så man kan se på all data som de samlat in om en och vilka analyser de gjort om en?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Undrar när de börjar varna för att mina personuppgifter "läcker" till ett företag som kartlägger mig in i minsta detalj XD
Skämt osido, använder givetvis inte Chrome. Om andra gör det är det helt ok för mig men jag skulle vilja göra mig av med allt som har med google att göra.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Låter bra...

...men jag gissar att förutsättningen för detta är att webbläsaren blir helt medveten om inmatade lösenord, vilka tillägg (läs annonablockerare) och vilka sidor jag besöker?

Ugh...

Blir? De har de alltid varit. Input-fält renderas och hanteras av webbläsaren liksom.

Vilka tillägg du har och sidor du besöker är självklart att webbläsaren vet om, vet inte hur det skulle funka annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kan de inte bygga in en funktion så man kan se på all data som de samlat in om en och vilka analyser de gjort om en?

...och vilka bolag som köpte denna data, hur mycket de betalade för denna data och vad de ska/gjort med denna data.

Skulle jag lägga till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Chrome kommer även erbjuda sig att stänga av notiser för webbplatser som visar många notiser som du sällan interagerar med.

Varför existerar överhuvudtaget notiser i webbläsaren? Har någon någonsin velat ha det? Det känns som att det enbart är en kanal för spam och ett irritationsmoment att behöva klicka Nej till på webbsidor som använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Blir? De har de alltid varit. Input-fält renderas och hanteras av webbläsaren liksom.

Vilka tillägg du har och sidor du besöker är självklart att webbläsaren vet om, vet inte hur det skulle funka annars...

Ja okej, rättelse - Att denna informationen inte längre behandlas lokalt utan även externt

Visa signatur

Krusidullen är stulen