Sony har sålt 50 miljoner Playstation 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Jag vet inte hur det ser ut med nuvarande prisläget men PS5:an har sålts med förlust så att säga att den är dyr känns konstigt. Jag tycker min PS5:a känns klart mer prisvärd än min PC, och ska jag ta ex uppgradera grafikkort så kommer det bli klart dyrare än vad jag köpte konsolen för. PC är för mig plattformen där man kan få högst prestanda men får betala enligt kurvan för "diminishing returns".

Njä, det kunde man säga på Ps3-eran, nu är konsolerna låsta PC's.

3700x och 5700XT/6600XT (PS5)

Sunkig Jaguar prolle och HD5750 (Ps4)

Så de tar ju mellanklass PC-delar och låser dessa och bygger konsoler med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Njä, det kunde man säga på Ps3-eran, nu är konsolerna låsta PC's.

3700x och 5700XT/6600XT (PS5)

Sunkig Jaguar prolle och HD5750 (Ps4)

Så de tar ju mellanklass PC-delar och låser dessa och bygger konsoler med.

Inget du säger förändrar att konsolen sålts med förlust ett tag, vilket gör hårdvaran prisvärd oavsett vilket segment de siktat på.

Vad gäller PS3 så kostade 500 kr mer än PS5 vid respektive release, trots att det var 16 år tidigare, och konkurrerade med en PC-marknad som inte sprungit iväg prismässigt som komponenterna gjort på senare år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Inget du säger förändrar att konsolen sålts med förlust ett tag, vilket gör hårdvaran prisvärd oavsett vilket segment de siktat på.

Vad gäller PS3 så kostade 500 kr mer än PS5 vid respektive release, trots att det var 16 år tidigare, och konkurrerade med en PC-marknad som inte sprungit iväg prismässigt som komponenterna gjort på senare år.

''How much does it cost Sony to make a PS5?
The PlayStation 5 will cost around $450 per unit to manufacture, according to inside''

Hmmmm

https://www.google.com/search?q=does+sony+sell+ps5+at+a+loss&...

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Sunkig Jaguar prolle och HD5750 (Ps4)

Hehe, nu är du t.o.m på fel årtionde och yrar.

PS4 bygger på en skadeskjuten Pitcairn. HD7850 ligger närnast, förhåller sig till PS4 ungefär som PS5 förhåller sig till 6600XT (fler kärnor och mer minne i konsolen, lite högre klockning i PC korten).

Gissar att det kommer gå lite småtrögt att spela tex TLOU P2 och Horizon:FW på ett 7850 dock...

Din egen länk bekräftar ju precis det han sa.
PS5 med BD såldes till förlust i början och PS5 DE har förmodligen sålts till förlust hela tiden.

2021 vände det för BD versionen men sen dess har ju allt skenat (vilket fick Sony att höja priset på en del marknader) så det är inte helt självklart hur det gått sen dess. Sony har grymtat lite om det i sina kvartalsrapporter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Hehe, nu är du t.o.m på fel årtionde och yrar.

PS4 bygger på en skadeskjuten Pitcairn. HD7850 ligger närnast, förhåller sig till PS4 ungefär som PS5 förhåller sig till 6600XT (fler kärnor och mer minne i konsolen, lite högre klockning i PC korten).

Gissar att det kommer gå lite småtrögt att spela tex TLOU P2 och Horizon:FW på ett 7850 dock...

Din egen länk bekräftar ju precis det han sa.
PS5 med BD såldes till förlust i början och PS5 DE har förmodligen sålts till förlust hela tiden.

2021 vände det för BD versionen men sen dess har ju allt skenat (vilket fick Sony att höja priset på en del marknader) så det är inte helt självklart hur det gått sen dess. Sony har grymtat lite om det i sina kvartalsrapporter.

Nej, det var ett exempel..

Ja, det är 2023, och PS5'an ligger väl på 7000:-?

Kan du matte?

Ps5 kostar Sony 4500:- att tillverka.
Sony och ÅF säljer Ps5 för ca 7000:-

''Sony's chief financial officer, Hiroki Totoki, has this week confirmed that the company's $499 PS5 console is no longer selling at a loss. Typically, when a new games console launches its price point is below the actual cost of manufacturing.''

Högst upp på länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

''How much does it cost Sony to make a PS5?
The PlayStation 5 will cost around $450 per unit to manufacture, according to inside''

Hmmmm

https://www.google.com/search?q=does+sony+sell+ps5+at+a+loss&...

Källa

Därav skrev jag att de sålt konsolen med förlust ett tag. De effektiviserade sina tillverkningskostnader och höjde priset en gång. Du verkar gilla att bara hitta en sak och skriva om den istället för att föra hela resonemanget vi diskuterar, vilket får diskussionen att bli annat än konstruktiv.

Vi kan ju bryta ner kostnaden. En dollar är ca 10 kr så kostnaden för tillverkningen blir 4500 kr. En snabb titt på en prisjämförelsesida visar att man kan köpa en PS5 för ca 6000 kr. Drar man av momsen från det priset så hamnar vi på 4800 kr. Då är det alltså 300 kr över som ska gå till vinst, distribution och försäljning. Även med ett försäljningspris på 7000 kr är det bara 1100 kr som ska gå till de olika posterna. Eftersom du tycker detta är så dyrt så vore det intressant att se vad du jämför med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Nej, det var ett exempel..

Ja det var ett exempel på ännu ett av dina felaktiga påståenden/medveten vinkling när det gäller konsoler.

Citat:

Ja, det är 2023, och PS5'an ligger väl på 7000:-?

Kan du matte?

Ps5 kostar Sony 4500:- att tillverka.
Sony och ÅF säljer Ps5 för ca 7000:-

''Sony's chief financial officer, Hiroki Totoki, has this week confirmed that the company's $499 PS5 console is no longer selling at a loss. Typically, when a new games console launches its price point is below the actual cost of manufacturing.''

Högst upp på länken.

Ja högst upp på länken så stod det vi sagt hela tiden, PS5 såldes med förlust i början.

Iövrigt så kan du släppa vad som hände 2021, det är snart 2024. Har du inte levt i en grotta de senaste 2 åren borde du veta att en rad ekonomiska förutsättningar har ändrats sen dess.

Vad PS5 BD har för BOM+Mfg kostnad idag får sägas vara oklart. Vad vi vet är att Sony så sent som i senaste kvartalsrapporten pekar på "increase in losses from hardware" som negativ effekt på operating income. Så det låter iaf som de är tillbaka på minus på hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Imponerande! Måste vara ganska överlägset det bästa året för sony (kanske av alla?) När det kommer till att sälja konsoler.