Uppdatera gammal MacBook Pro - går det och är det värt det?

Permalänk

Uppdatera gammal MacBook Pro - går det och är det värt det?

Jag har en gammal MBP 13" från sent 2011 som legat oanvänd många år. Startade igång den igår och installerade om OS. Enligt Apple själva, så är det sista operativsystemet som ska funka på den High Sierra.

Kan man försöka sig på senare utgåvor, tex Mojave eller Catalina, eller kommer det inte funka eller göra datorn seg/svårarbetad? Skulle man t.o.m. våga sig på att köra OS 11? Ska jag bara nöja mig med att det är sista uppdateringen jag kan göra och köra på?

Det var lite meckigt att få den att acceptera uppdateringar eftersom den startade med Lion efter att jag formaterat den, så jag vill helst inte göra något som leder till problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gallimattias76:

Jag har en gammal MBP 13" från sent 2011 som legat oanvänd många år. Startade igång den igår och installerade om OS. Enligt Apple själva, så är det sista operativsystemet som ska funka på den High Sierra.

Kan man försöka sig på senare utgåvor, tex Mojave eller Catalina, eller kommer det inte funka eller göra datorn seg/svårarbetad? Skulle man t.o.m. våga sig på att köra OS 11? Ska jag bara nöja mig med att det är sista uppdateringen jag kan göra och köra på?

Det var lite meckigt att få den att acceptera uppdateringar eftersom den startade med Lion efter att jag formaterat den, så jag vill helst inte göra något som leder till problem...

OpenCore Legacy Patcher finns ju, men har inte testat själv:

OpenCore Legacy Patcher
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

En Macbook från 2012 får ingen uppdatering längre
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701929-en-macbook-fra...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

OPCL funkar faktiskt skapligt. Finns Mojavepatcher från Dosdude också som kräver minst handpåläggning.
Varför inte prova något schysst linuxdistro? Perfekt maskin för det ändåmålet

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk

2011? Då kan du väl öppna upp och slänga ur din HDD och slänga in en SSD? Gör enorm skillnad (gjorde så med min MBP mid-2012 15"). Eller var !3" redan svåröppnade på den tiden? Sen vet jag inte om man "bör" köra nyare, kan ju finnas saker i dessa som behöver en viss hårdvara. Sen kan de ju vara segkörda med den gpu och cpu du har med. Vad är det som inte funkar i senaste OS du kan köra? (annars är ju MBP M1 13" rätt bra pris på ofta).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

OpenCore Legacy Patcher finns ju, men har inte testat själv:

OpenCore Legacy Patcher
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

En Macbook från 2012 får ingen uppdatering längre
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701929-en-macbook-fra...

Detta hade jag ingen koll på! Ska kolla närmare om man åtminstone kan gå upp till Big Sur eller Monterey.

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

2011? Då kan du väl öppna upp och slänga ur din HDD och slänga in en SSD? Gör enorm skillnad (gjorde så med min MBP mid-2012 15"). Eller var !3" redan svåröppnade på den tiden? Sen vet jag inte om man "bör" köra nyare, kan ju finnas saker i dessa som behöver en viss hårdvara. Sen kan de ju vara segkörda med den gpu och cpu du har med. Vad är det som inte funkar i senaste OS du kan köra? (annars är ju MBP M1 13" rätt bra pris på ofta).

Det sitter redan SSD i den. Var en påkostad maskin som företaget jag jobbade på då stod för...

Allting funkar egentligen, funderar bara kring säkerhet och kanske funktioner (?) på ett 6 år gammalt OS... Men det kanske man ska strunta i och köra så länge det håller.

Permalänk
Medlem

Jag har en Mac mini 2014(2,6 , 8GB, SSD) som fick uppdatering av Apple fram till Monterey, vilket är det jag kör.

Den känns otroligt trött till och från, Youtube tex är på gränsen för vad den mäktar med. Den är förvisso brukbar men den känns alltid något ledsen. Hårdvaran i den är inte super men den var ett ganska stort lyft från 2011s Macbook Pro, jag kan inte tänka mig att din dator kombinerat med de senaste MacOS versionerna är en njutbar upplevelse.

Men man får ganska mycket mer mjukvarustöd i Catalina jämfört med High Sierra, på mina gamla burkar tycker jag inte Catalina är mycket mer prestandakrävande heller än HS. Så jag hade testat DOSdude1s Catalina Patch verktyg och tagit upp den till den versionen.

Permalänk
Medlem

Kör på en 2012 MBP retina med open core patcher till Montarey - tycker det fungerar bra. 15” kanske har en hel del mer kraft dock? Gissar 4 core 8 trådar gör det betydligt trevligare än om man har 2c/4t.

Permalänk
Skrivet av Gallimattias76:

Det sitter redan SSD i den. Var en påkostad maskin som företaget jag jobbade på då stod för...

Allting funkar egentligen, funderar bara kring säkerhet och kanske funktioner (?) på ett 6 år gammalt OS... Men det kanske man ska strunta i och köra så länge det håller.

Mest att det kan bli en del meck, tänker jag. Sen om mödan är värt det? Tja, det vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag kör Mojave på en 2 år äldre 15" Macbook Pro, med SSD och 6GB minne. Den har svårt med tunga websidor, men har å andra sidan ganska mycket sämre CPU (Core2duo) än den i5 eller i7-Sandy Bridge som sitter i TS dator. Jag har även kört Catalina på den, det gick inte sämre i sig men jag ville ha kvar stöd för Iphoto och Aperture - det försvinner efter Mojave. Funderar på att gå upp till 8GB RAM, steget från 4 till 6 gjorde stor skillnad och nu är nog 8GB det minsta man kan ha vid slösurfning på en så gammal burk.

Enklast är nog att lägga in Catalina med dosdudes Catalina Patcher. OCLP och Big Sur kan vara en annan väg. Möjligen kan Monterey också fungera bra, men det är fler saker i Monterey som kräver Metal-grafik (kartor har jag för mig, något mer kanske) och kanske blir det lite mer issues. Ventura och Sonoma hade jag hoppat över. (Jag ligger på Monterey på min Sandy Bridge-PC-burk i signaturen, det funkar kanonbra).

Vill man köra uppdaterad webläsare krävs 10.15 Catalina i dagsläget (Chrome, Firefox), men man kan köra Firefox ESR till hösten 2024 på äldre Macar (Sierra+). Sedan kanske det krävs minst Catalina/Big Sur/nånting även för Firefox ESR. Safari uppdateras väl bara från Big Sur och framåt nu gissar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

OpenCore Legacy Patcher finns ju, men har inte testat själv:

OpenCore Legacy Patcher
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

En Macbook från 2012 får ingen uppdatering längre
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701929-en-macbook-fra...

Min erfaring med Opencore på min early MBP 2013 är att den är ostabil till tider, samt att batteriet tar slut snabbt i standby. Det är med senaste version av OS X. Tidigare fungerade det bara toppen för mig.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Jag lade in Catalina från Dosdude1 igår kväll. Första försöket misslyckades helt och installationen kraschade vid ett flertal tillfällen. När jag väl fick igång det så var datorn otroligt seg. Så jag började om med High Sierra med hjälp av Time Machine. Andra försöket fastnade den vid sista omstarten. Fick tvångsavsluta den, men sedan gick den faktiskt igång. Såg lite lurigt ut med en en helt annan bakgrund än Catalina hade från start, men hittills verkar det funka bra.

Man minns ju inte över åren, men det är stor skillnad mellan HS och Catalina... Ska jobba på ikväll och se om allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Hej,

Vill bara flagga att just 2011 Macbook Pros har en känd defekt på den inbyggda Nvidia GPU-kretsen som i princip är en tickande bomb. Inte en fråga om den kommer sluta fungera utan när. Har själv haft två exemplar som lämnat in.

Det kan finnas "fix" och script där ute (Länk) där man inaktiverar Nvidia-GPU:n och bara använder den interna grafikkretsen men orkade aldrig testa detta själv.

Det har funnits officiella reparationsprogram men dessa är givetvis utgångna sedan länge:
https://www.macrumors.com/2017/05/20/apple-ends-2011-macbook-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edson:

Det har funnits officiella reparationsprogram men dessa är givetvis utgångna sedan länge

Man kan låta någon kunnig löda om GPUn med moderna metoder, finns företag som pysslar med sånt - närmaste jag känner till är den där firman i tyskland som DerBauer använder sig av, men känns ju tveksamt om det skulle vara värt att lägga sådana pengar på en uråldrig relik som denna.

Var även problem med southbridge i 2011-generationen som fick SATA-funktionaliteten att lägga av med tiden. Apple sa de återkallat de påverkade maskinerna, men min 2011 MBP uppvisade problem med korrupta filer och mycket fel i filsystemet (HPFS+ eller vaddetnuhette var ju iofs ren skit) och allmänt extremt dålig diskprestanda, så jag är tveksam till om det verkligen var en universell sanning.

Hur är det med skydd mot CPU-exploits exempelvis i dessa hackintosh-versioner? Finns sånt? Man vill ju inte vara med om en situation där man blir osynligt infekterad och det finns inget sätt att vare sig upptäcka det eller åtgärda.

Personligen skulle jag skickat Gamle Spatten till elektronikskroten med en gång. Lika bra som. En budget ipad har ju långt högre prestanda, nyare wifi, bättre skärm osv osv. Tystare inte minst. De där turbinfläktarna som satt i den generationen var ju inte att leka med - 11000 max RPM typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Man kan låta någon kunnig löda om GPUn med moderna metoder, finns företag som pysslar med sånt - närmaste jag känner till är den där firman i tyskland som DerBauer använder sig av, men känns ju tveksamt om det skulle vara värt att lägga sådana pengar på en uråldrig relik som denna.

Var även problem med southbridge i 2011-generationen som fick SATA-funktionaliteten att lägga av med tiden. Apple sa de återkallat de påverkade maskinerna, men min 2011 MBP uppvisade problem med korrupta filer och mycket fel i filsystemet (HPFS+ eller vaddetnuhette var ju iofs ren skit) och allmänt extremt dålig diskprestanda, så jag är tveksam till om det verkligen var en universell sanning.

Hur är det med skydd mot CPU-exploits exempelvis i dessa hackintosh-versioner? Finns sånt? Man vill ju inte vara med om en situation där man blir osynligt infekterad och det finns inget sätt att vare sig upptäcka det eller åtgärda.

Personligen skulle jag skickat Gamle Spatten till elektronikskroten med en gång. Lika bra som. En budget ipad har ju långt högre prestanda, nyare wifi, bättre skärm osv osv. Tystare inte minst. De där turbinfläktarna som satt i den generationen var ju inte att leka med - 11000 max RPM typ.

Kan man säkert men tid och kostnad överväger verkligen inte att göra en sådan investering i en snart 13 år gammal dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Personligen skulle jag skickat Gamle Spatten till elektronikskroten med en gång. Lika bra som. En budget ipad har ju långt högre prestanda, nyare wifi, bättre skärm osv osv. Tystare inte minst. De där turbinfläktarna som satt i den generationen var ju inte att leka med - 11000 max RPM typ.

En iPad är inte direkt jämförbar även om dens prestanda är långt bättre. Att ha ett riktigt desktop OS låter en göra så mycket mer. Bättre på programmering, köra massa gamla program, installera vad man vill mm.
iPads är bra men att försöka ersätta laptops med dom ledar nog mest till frustration - så länge man gör mer än att bara surfa.

Permalänk
Medlem

Ja, allt beror ju på, vi har en Ipad här men även om den i ren datorkraft hjular runt våra äldre Macbook Pro så är det ju ändå ingen dator...mycket sämre att skriva på exempelvis.

13" Macbook Pro hade länge lite svag prestanda (det blev bättre när de kom med 4-kärniga CPU), men med 8GB RAM och SSD är de ändå rätt rimliga om man råkar ha en över. Nvidia-GPU-problemet gäller inte TS, den datorn kör på Intels inbyggda grafik.

Lite trist att Apple pensionerar datorer i förtid tycker jag, vi har även en Macbook Pro 15" (2015 års modell, men såldes länge), den har 4-kärnig Core i7, 16GB RAM, och AMD Radeon R9 M370X-GPU. Den är i högsta grad fortfarande stark nog för det mesta vi kastar på den.
Men senaste MacOS kan den inte köra, utan att ta till OCLP, tror Apple stannade den på Monterey (2021).

Så, kul och bra att TS och andra går förbi detta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Datorn tråden handlar om är en 13 tums 2011, den har inte ati kretsarna som gjort årsmodellen så ökänd. Den har Intel hd 3000 grafikkretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Datorn tråden handlar om är en 13 tums 2011, den har inte ati kretsarna som gjort årsmodellen så ökänd. Den har Intel hd 3000 grafikkretsen.

My bad, såg bara 2011 MBP och fick kalla kårar
Tack för rättelse och skarpare syn än vederbörande👍

Permalänk

Testat över helgen. Det mesta funkar bra med Dosedude1's Catalina. Det funkar dock inte med Chrome. Den laddar ner men kan inte starta upp den. Fast det är ju inte hela världen, funkar med Firefox eller Safari. Har även upptäckt att det inte går att ladda ner appen för Spotify, så där får man köra genom webläsaren.

Men som sagt - i stort funkar det bra!

Permalänk

high sierra till senaste sonoma

hej, jag tänkte som du ladda ner OS "catalina" igår, då jag har en mid2010 med high sierra som du hade också.. men jag såg att man kunde få senaste os"sonoma", så jag körde på den.. vill du fixa den senaste så kommer här en länk på det.. jag gjorde exakt som killen i videon, funkade första gången.. tog väl totalt 2.5h för mig hela processen..
https://www.youtube.com/watch?v=D8djeFJ1czU&t=294s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gallimattias76:

Testat över helgen. Det mesta funkar bra med Dosedude1's Catalina. Det funkar dock inte med Chrome. Den laddar ner men kan inte starta upp den. Fast det är ju inte hela världen, funkar med Firefox eller Safari. Har även upptäckt att det inte går att ladda ner appen för Spotify, så där får man köra genom webläsaren.

Men som sagt - i stort funkar det bra!

Chrome brukar vara krångligt, något med sandbox nånting, man får ta hem en äldre version och stänga av autouppdatering på något sätt. Eller starta från kommandoraden med nåt argument som skippar sandbox. Tror jag kör med 114 eller något på barnens datorer, de måste ha Chrome för att kunna ladda över program direkt till deras Microbit-grejer de leker med.

Dock är ju Chrome då alltså inte uppdaterad, så Firefox rekommenderas väl att man använder istället för övrigt websurfande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Man kan låta någon kunnig löda om GPUn med moderna metoder, finns företag som pysslar med sånt - närmaste jag känner till är den där firman i tyskland som DerBauer använder sig av, men känns ju tveksamt om det skulle vara värt att lägga sådana pengar på en uråldrig relik som denna.

Var även problem med southbridge i 2011-generationen som fick SATA-funktionaliteten att lägga av med tiden. Apple sa de återkallat de påverkade maskinerna, men min 2011 MBP uppvisade problem med korrupta filer och mycket fel i filsystemet (HPFS+ eller vaddetnuhette var ju iofs ren skit) och allmänt extremt dålig diskprestanda, så jag är tveksam till om det verkligen var en universell sanning.

Hur är det med skydd mot CPU-exploits exempelvis i dessa hackintosh-versioner? Finns sånt? Man vill ju inte vara med om en situation där man blir osynligt infekterad och det finns inget sätt att vare sig upptäcka det eller åtgärda.

Personligen skulle jag skickat Gamle Spatten till elektronikskroten med en gång. Lika bra som. En budget ipad har ju långt högre prestanda, nyare wifi, bättre skärm osv osv. Tystare inte minst. De där turbinfläktarna som satt i den generationen var ju inte att leka med - 11000 max RPM typ.

Problemet ligger dock inte i lödningarna på chippet, utan själva AMD-chippen som är dåligt tillverkade
6000 serien är dålig på alla datorer, inte bara Mac (iMac/15 MBP/17 MBP och Mac Mini med dedikerad grafik)

Permalänk
Skrivet av Gallimattias76:

Jag har en gammal MBP 13" från sent 2011 som legat oanvänd många år. Startade igång den igår och installerade om OS. Enligt Apple själva, så är det sista operativsystemet som ska funka på den High Sierra.

Kan man försöka sig på senare utgåvor, tex Mojave eller Catalina, eller kommer det inte funka eller göra datorn seg/svårarbetad? Skulle man t.o.m. våga sig på att köra OS 11? Ska jag bara nöja mig med att det är sista uppdateringen jag kan göra och köra på?

Det var lite meckigt att få den att acceptera uppdateringar eftersom den startade med Lion efter att jag formaterat den, så jag vill helst inte göra något som leder till problem...

Har du Lion nu? Du kan behöva stoppa i Sierra först, via apples hemsida:

https://support.apple.com/sv-se/102662

10.12 alltså, därefter High Sierra, jag råder dig att inte mixtra med nyare OS, datorn är alldeles för trött, men om du inte har SSD så är det ett måste att installera först. Så high sierra med chrome eller firefox esr så är det en okey surfdator!

Visa signatur