Qualcomm annonserar Snapdragon 7 Gen 3

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm annonserar Snapdragon 7 Gen 3

Qualcomms nya mellanklassprocessor kommer med bland annat avsevärt förbättrad grafik- och processorprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att Mediatek håller ett brinnande trä under Qualcomms röv tycker jag är väldigt tydligt i den här serien chip, att de tvingades lansera Gen2 som del av serien trots att det egentligen är ett 8-serie chip och därför är bättre än denna Gen2 dock. . . hur tänks det egentligen?

Permalänk

Vi lever i en bloatware värld. Tänk den som för några år sedan sa att den på sin mobiltelefon snart skulle behöva 8 core @ 3,3 GHz, 16GB ram, kanske 2TB lagring?

Men tusan jag upplever mjukvaror och lösningar idag gå segare än för något år sedan, detta för att man förr optimerade saker. Med detta sagt, så har jag tillgång till Webblösningar där t.ex. senaste iPhone 15 är i slöaste laget för all funktionalitet.
Så jag ser det positivt att de släpper snabbare mellanklass cpuer och ironisk nog kommer folk behöva denna prestanda, som för bara för några år sedan var ironisk väl kraftfull för en mobil.

*edit*
Alltså förr var ett interface till ett program ofta kodat i C++ med WinApi. Det gick att köra på det mesta. Samma interface idag i html kräver en helt annan klientdator för att interfacet ska kännas snabbt. Och folk idag har behov att från deras mobiltelefon göra det de förr gjorde på sin dator när de hade en applikation där.

Permalänk
Medlem

Bra, men jämfört med previous generation säger åtminstone inte mig så mycket - hur står kretsen sig jämfört med flaggskeppen? - Som ju ofta är det som testas och som de flesta har liite koll på åtminstone.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bra, men jämfört med previous generation säger åtminstone inte mig så mycket - hur står kretsen sig jämfört med flaggskeppen? - Som ju ofta är det som testas och som de flesta har liite koll på åtminstone.

Tidigare generationen var väl flaggskeppet?

Permalänk
Skrivet av playguu:

Tidigare generationen var väl flaggskeppet?

Nej snapdragon 8 gen 2 heter deras bästa.
Jag håller med att sådan här upp till en viss procent snabbare och sedan någon otydlig referens ej är bra.
Så vi vet ej hur snabb den är.
Det jag tycker är tråkigt är att de flesta surfplattor kör med äldre cpuer och då inkluderat iPad 2022, som visserligen är riktigt bra emot androidmodellerna. När budgetmodellerna blir bättre, så kommer de som köper dyrare surfplattor också få bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Läste på en annan sida att denna är ungefär lika snabb som flaggskeppen var för två år sedan, men troligtvis lite bättre i energieffektivitet.

Hade passat mig utmärkt. Behöver verkligen inte snabbare mobil än så.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej snapdragon 8 gen 2 heter deras bästa.
Jag håller med att sådan här upp till en viss procent snabbare och sedan någon otydlig referens ej är bra.
Så vi vet ej hur snabb den är.
Det jag tycker är tråkigt är att de flesta surfplattor kör med äldre cpuer och då inkluderat iPad 2022, som visserligen är riktigt bra emot androidmodellerna. När budgetmodellerna blir bättre, så kommer de som köper dyrare surfplattor också få bättre prestanda.

Min IPad (PRO) från 2022 kör med M2 :). Vad som är pro med IPad är dock frågan då dessa är väldigt begränsade.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svantesson666:

Läste på en annan sida att denna är ungefär lika snabb som flaggskeppen var för två år sedan, men troligtvis lite bättre i energieffektivitet.

Hade passat mig utmärkt. Behöver verkligen inte snabbare mobil än så.

Låter väldigt rimligt, det "trots" att Qualcomm slutar använda Cortex X serien för den i Snapdragon 7 gen 3. "Primary" core i Snapdragon 7 gen 3 blir en lite högre klockad Cortex A715 ("middle" core i Snapdragon 8 gen 2).

Finns flera anledningen till det, en rätt troligt är att Arm verkat ställt in siktet på Apple Mx och Qualcomms Oryon (Snapdragon X Elite) med Cortex X4. Cortex X4 är extremt "bred", issue width är 10 (upp från 6 i Cortex X3, vilket i sin tur var upp från 5 i Cortex X2; 10 är långt bredare än Intels/AMDs senaste CPUer och mer i nivå med Apple Silicon).

En sådan förändring lär ha gjort Cortex X4 både dyrare och mer strömtörstig, d.v.s. inte en bra match för en mellanklass.

Primary core hos Snapdragon 7 gen 3 kommer använda Cortex A715

Den är klenare än Cortex X serien för flyttal, Cortex X serien är mer i nivå med AMD/Intel här. Däremot är heltalsdelen jämförbar med "big-core" x86

Zen4

Golden Cove (är bara L2$ som är större i Raptor Cove, annars samma)

Jämfört med alla ovan känns Cortex X4, primary core i Snapdragon 8 gen 3, på en helt annan nivå. Likt Apple M1/M2/M3 och Qualcomm Oryon bör denna kunna nå Zen4/Raptor Cove prestanda när dessa kör nära 6 GHz redan på klockfrekvenser runt 4 GHz

Som exempel, Cortex X4 har totalt 9 portar för hopp/heltalsberäkningar medan Golden Cove och Zen4 båda har 5 st.
Cortex X4 kan avkoda 10 instruktioner per cykel, Zen4 fixar 4 st (alt 9 uops från cache) medan Golden Cove fixar 6 st (alt 8 uops från cache).

Så Arm är nu de som fixar "svåra" fall bäst, medan x86 mår bäst av fall med liten "hot-path" som primärt kan hanteras via uop-cache. I de fallen är redan Cortex A715 jämförbar med x86 då den är 5 bred.

Edit: lite mikroarkitektur XXX...
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Möjligen kommer OEM köra med den men specs kommer alltid vara varierande. Innan ni köper, jämför Qualcomm reklam specs och lanserad hårdvara. Rätt mycket av teck stack kommer fattas.