Apple: "Iphone får stöd för RCS-meddelanden nästa år"

Permalänk
Melding Plague

Apple: "Iphone får stöd för RCS-meddelanden nästa år"

Under 2024 ska IOS begåvas med standarden RCS för bättre kommunikation och möjlighet att skicka högupplösta bilder till Android-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen har de uppfunnit RCS! Nu ska de bara uppfinna e2e-kryptering ovanpå RCS också. Nåt de inte lär uppfinna är att ge RCS en blå pratbubbla, dock.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Önskar även att någon universiell lösning motsvarande AirDrop blir standard.

Känns idag smått hopplöst att kommunicera med enheter utanför Apples ekosystem.

Där är illa när Meta/Facebook Messenger och pCloud/Dropbox är få av alternativen för samtliga plattformar.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Så, när jag får det här på min iphone, kommer det funka rakt ur lådan med farsgubben som har en Samsung Galaxy S23? Behöver han göra något på android-sidan?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Halleluja! 👏

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Så, när jag får det här på min iphone, kommer det funka rakt ur lådan med farsgubben som har en Samsung Galaxy S23? Behöver han göra något på android-sidan?

Mobilerna på jobbet (Samsung Galaxy xCover) frågar efter godkännande att aktivera RCS första gången man går in i meddelandeappen och att man matar in sitt telefonnummer. Ska väl vara det…

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Äntligen! Önskar även att någon universiell lösning motsvarande AirDrop blir standard.

Känns idag smått hopplöst att kommunicera med enheter utanför Apples ekosystem.

Där är illa när Meta/Facebook Messenger och pCloud/Dropbox är få av alternativen för samtliga plattformar.

Det kan ju komma en universiell lösning motsvarande AirDrop som blir standard, men kommer apple stödja den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Äntligen har de uppfunnit RCS! Nu ska de bara uppfinna e2e-kryptering ovanpå RCS också. Nåt de inte lär uppfinna är att ge RCS en blå pratbubbla, dock.

Det här görs bara för att lugna alla myndigheter som sniffar runt. Eftersom de inte vill att vi skall kunna kryptera alls, så lär de inte kräva någon kryptering här.

Skrivet av Printscreen:

Så, när jag får det här på min iphone, kommer det funka rakt ur lådan med farsgubben som har en Samsung Galaxy S23? Behöver han göra något på android-sidan?

Det återstår att se. Apple skriver tydligt att de implementerar RCS ”as currently published by the GSM Association”. Den standarden säger ju att det är operatörerna som skall leverera stöd för RCS. Eftersom de aldrig fick tummen ur att göra det, köpte Google någonstans på vägen ett bolag som sålde en sådan tjänst till operatörer och implementerade det själva. Eftersom de kontrollerar klientprogrammet kan de ju bara se till att det kommunicerar med deras server oavsett vad operatören gör, men hur det blir med Apples lösning vet vi inte. Det kan vara så att de kräver att operatören gör sitt jobb innan det fungerar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det kan ju komma en universiell lösning motsvarande AirDrop som blir standard, men kommer apple stödja den?

I EU lär dock Apple få svårt att stoppa det? Under första kvartalet nästa år, så får Apple officiellt stöd för sideloading av appar.

Då behöver jag inte längre köra med AltStore för att få tillgång smarta funktioner.

Till Android och Windows finns det redan massvis med appar för att hantera exempelvis AirPlay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det återstår att se. Apple skriver tydligt att de implementerar RCS ”as currently published by the GSM Association”. Den standarden säger ju att det är operatörerna som skall leverera stöd för RCS. Eftersom de aldrig fick tummen ur att göra det, köpte Google någonstans på vägen ett bolag som sålde en sådan tjänst till operatörer och implementerade det själva. Eftersom de kontrollerar klientprogrammet kan de ju bara se till att det kommunicerar med deras server oavsett vad operatören gör, men hur det blir med Apples lösning vet vi inte. Det kan vara så att de kräver att operatören gör sitt jobb innan det fungerar.

Detta är en mycket viktig del i det hela, och troligtvis ett sätt att skjuta över ansvaret på Google, som har hittat på sin egna version av RSC som är proprietär och inte tillgänglig för andra.
Men smart av Apple, dom implementerar standarden och om det inte funkar är det inte deras fel utan Googles 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Äntligen har de uppfunnit RCS! Nu ska de bara uppfinna e2e-kryptering ovanpå RCS också. Nåt de inte lär uppfinna är att ge RCS en blå pratbubbla, dock.

https://support.google.com/messages/answer/10262381?hl=sv

It is E2E... Eller rent krasst vet jag inte om man kan skita i krypteringsdelen och ändå kalla det RCS. Men Apple är rätt noga med det där så skulle förvåna mig om de struntade i kryptering (om det ens går)

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I EU lär dock Apple få svårt att stoppa det? Under första kvartalet nästa år, så får Apple officiellt stöd för sideloading av appar.

Då behöver jag inte längre köra med AltStore för att få tillgång smarta funktioner.

Till Android och Windows finns det redan massvis med appar för att hantera exempelvis AirPlay.

Får man fråga vilken livsavgörande app som kommer från "altstore"?

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

FYI till Samsung användare, Sammy har slutat att utveckla sin egna SMS app så för att få uppdaterat RCS så ska man använda Google app. Men det kommer ändå bli Samsung RCS server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4k3:

https://support.google.com/messages/answer/10262381?hl=sv

It is E2E... Eller rent krasst vet jag inte om man kan skita i krypteringsdelen och ändå kalla det RCS. Men Apple är rätt noga med det där så skulle förvåna mig om de struntade i kryptering (om det ens går)

Det är Googles version i Googles app, inte en del av RCS.

Permalänk

Appleprodukternas brister minskas för varje år och de blir bara en hetare kandidat för varje år. Den enda stora brist nu är att de är så dyra om man ska ha något bra. Sitter t.ex. med en iPad 2022 för 7000kr, inte på något sätt dåligt, men man kan inte kalla den för så supersnabb som jag hade förväntar mig för priset.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4k3:

https://support.google.com/messages/answer/10262381?hl=sv

It is E2E... Eller rent krasst vet jag inte om man kan skita i krypteringsdelen och ändå kalla det RCS. Men Apple är rätt noga med det där så skulle förvåna mig om de struntade i kryptering (om det ens går)

Standardiserad RCS är inte krypterad alls. Google köpte ett bolag som implementerade RCS, bakade in E2E-kryptering ovanpå standarden och fortsatte att kalla det för RCS. Inte riktigt korrekt, men smart marknadsföring av Google, att kalla sin egenbakade lösning för standard.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Äntligen! Önskar även att någon universiell lösning motsvarande AirDrop blir standard.

KDE Connect är otroligt smidigt. Det är såklart inte lika integrerat och kan bara fungera med de sensorer som OS ger tillgång till, men det underlättar när man ska överföra filer på tvärs av "systemgränserna". Finns för de flesta OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Får man fråga vilken livsavgörande app som kommer från "altstore"?

Clip som urklippshanterare är bitvis oumbärlig. Men sedan är även UTM (virtuella maskiner/emulering) trevligt på iPad.

@beh:
Tack för tipset ang. KDE Connect! Ska testa det mellan iOS -> Windows -> macOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4k3:

https://support.google.com/messages/answer/10262381?hl=sv

It is E2E... Eller rent krasst vet jag inte om man kan skita i krypteringsdelen och ändå kalla det RCS. Men Apple är rätt noga med det där så skulle förvåna mig om de struntade i kryptering (om det ens går)

Kruxet är att e2e som finns idag är Google själva som lagt ovanpå, så Iphone kommer inte att stödja det. GSMA jobbar dock på en lösning som ska funka för Apple också.

Så ja, RCS är RCS även om man inte lagt e2e ovanpå.

Permalänk
Keeper of Traditions

Välkommen in i matchen...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Äntligen! Önskar även att någon universiell lösning motsvarande AirDrop blir standard.

Känns idag smått hopplöst att kommunicera med enheter utanför Apples ekosystem.

Där är illa när Meta/Facebook Messenger och pCloud/Dropbox är få av alternativen för samtliga plattformar.

Du kan skicka saker till dig själv som Note to self i Signal om det inte är mer än att du kan köra det i en meddelandetjänst.

Permalänk
Medlem

Är enkelt att använda Signal istället för SMS.
Telefonummer har du redan. Lätt att registrera, behöver inga användarnamn eller lösenord.
Alla meddelanden är totalsträckskrypterade (Älskar ordet 😁).

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

En ljusglimt i höstmörkret!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du kan skicka saker till dig själv som Note to self i Signal om det inte är mer än att du kan köra det i en meddelandetjänst.

Tack för tipset! Jag är mer beroende av filöverföring med filer (raw, psd, mp4) på kanske ~500MByte per tillfälle. Är lite bortskämd med att AirDrop maxar mitt trådlösa nät där.

Permalänk
Medlem

Då kanske jag äntligen kan känna Messenger!
Problemet är väl att rcs inte har videosamtal, utan det sker mha Google Meet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Då kanske jag äntligen kan känna Messenger!
Problemet är väl att rcs inte har videosamtal, utan det sker mha Google Meet?

RCS är bara "SMS 2.0", med en funktion att skicka valfria filer upp till 100MB stora (vilket är vad som används för att skicka bilder och filmer). Finns ingen funktionalitet för att strömma video.

En kul detalj är att Apple's lösning för videosamtal, FaceTime, skulle standardiseras och göras helt öppen för andra att implementera. Steve Jobs stod på scenen och lovade det. När Apple sen försökte leverera vad Steve hade lovat (han hade inte kollat med någon innan), dök det upp patent-troll som stämde dem på petitesser, så Apple tvingades ändra på protokollet och hela standardiseringen rann ut i sanden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

RCS är bara "SMS 2.0", med en funktion att skicka valfria filer upp till 100MB stora (vilket är vad som används för att skicka bilder och filmer). Finns ingen funktionalitet för att strömma video.

En kul detalj är att Apple's lösning för videosamtal, FaceTime, skulle standardiseras och göras helt öppen för andra att implementera. Steve Jobs stod på scenen och lovade det. När Apple sen försökte leverera vad Steve hade lovat (han hade inte kollat med någon innan), dök det upp patent-troll som stämde dem på petitesser, så Apple tvingades ändra på protokollet och hela standardiseringen rann ut i sanden.

Videosamtal lanserades med tredje generationens mobilnät, vad hände med det egentligen undrar jag..?

Permalänk
Medlem

Ursäkta dum fråga men vad innebär detta och varför är det så efterfrågat?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE