Passat 2011, kylvätska varningslampa?

Permalänk
Medlem

Passat 2011, kylvätska varningslampa?

Hej,

Kan inget mer om bilar än hur man tankar, fyller på spolarvätska och pumpar däck etc.
Nu har min varningslampa för kylvätska börjat blinka. Öppnar huven och ser att den runda behållaren nästan är tom.
Trodde inte man behövde fylla på kylvätskan?
Har inte märkt att det läckt något under bilen.

Till min fråga då, ska jag fylla på kylvätska och i så fall vilken ska jag ha? (den jag har nu är rosa)
Tänkte gå till en mack imorgon och köpa i så fall.
Tack på förhand!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det försvinner hela tiden, dock väldigt lite, så om du vet med dig att det inte är så längesedan nivån kontrollerades så kan det vara idé söka efter läckage. Det är ett slutet system under tryck så små mängder kan alltid pysa ut över tid. Ett läckage behöver inte vara särskilt stort och det kan vara så att det bara läcker under körning när motorn är varm. En såpass gammal bil skulle jag gissa på att kylaren börjar bli dålig och korrosion gjort att det läcker lite från den. Vatten går bara genom kylaren efter termostaten öppnat så därför inte säkert det läcker förrän temperaturen kommit upp i arbetstemp.

Försök titta på kylaren, både inifrån motorrummet och utifrån och se om du kan se någonstans där det ser lite ut som vitt eller rosaaktigt "mögel". Kanske också känna under kylaren om det känns fuktigt.

VW kör med longlife etylenglykol som är röd. Finns överallt.

Köp koncentrerad och blanda 50/50 med vatten. Det blir billigare än att köpa färdigblandad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det försvinner hela tiden, dock väldigt lite, så om du vet med dig att det inte är så längesedan nivån kontrollerades så kan det vara idé söka efter läckage. Det är ett slutet system under tryck så små mängder kan alltid pysa ut över tid. Ett läckage behöver inte vara särskilt stort och det kan vara så att det bara läcker under körning när motorn är varm. En såpass gammal bil skulle jag gissa på att kylaren börjar bli dålig och korrosion gjort att det läcker lite från den. Vatten går bara genom kylaren efter termostaten öppnat så därför inte säkert det läcker förrän temperaturen kommit upp i arbetstemp.

Försök titta på kylaren, både inifrån motorrummet och utifrån och se om du kan se någonstans där det ser lite ut som vitt eller rosaaktigt "mögel". Kanske också känna under kylaren om det känns fuktigt.

VW kör med longlife etylenglykol som är röd. Finns överallt.

Tack, kollar om macken har färdigblandad.
Ska se om jag kan se något läckage.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kylarvätska ska man normalt inte bli av med, nej.

Fyll på med utblandad eller färdigblandad röd (kallas ofta longlife) glykol.

Gammal bruksbil som du inte är jätterädd om? Jag hade kört vidare och hållt koll på hur mycket kylarvätska som försvinner. Är det väldigt lite hade jag kört vidare tills det blev värre. Vid större läckage eller om det är en fin bil man vill ha kvar länge så är det dags för verkstad för felsökning.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Kylarvätska ska man normalt inte bli av med, nej.

Fyll på med utblandad eller färdigblandad röd (kallas ofta longlife) glykol.

Gammal bruksbil som du inte är jätterädd om? Jag hade kört vidare och hållt koll på hur mycket kylarvätska som försvinner. Är det väldigt lite hade jag kört vidare tills det blev värre. Vid större läckage eller om det är en fin bil man vill ha kvar länge så är det dags för verkstad för felsökning.

Det är en bruksbil, men väldigt fin för att vara från 2011.
"Bara" gått 13000 mil.
Kommer fylla på i helgen och se om jag kan boka någon verkstad.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem

Att den försvinner kan bero på att topplockspackningen läcker, då kan oljenivån öka eller så får du vitaktig vattenånga/rök då kylvätskan hamnar i oljan, kolla oljenivån så den inte ökat och att det inte är en mjölkig färg på oljan.
Det kan också bero på att värmepaketet läcker och det inte märkts tidigare pga det varit varmt ute så det inte använts, kan märkas som ånga på framrutan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan även vara värt att kontrollera så det inte är locket till expansionskärlet som är problemet.
Råkade ut för det på en VW -90 för ett gäng år sedan att det var någon packning i locket som var kass och så pös det ut kylvästska den vägen. Dvs, om de fortfarande har liknande design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att den försvinner kan bero på att topplockspackningen läcker, då kan oljenivån öka eller så får du vitaktig vattenånga/rök då kylvätskan hamnar i oljan, kolla oljenivån så den inte ökat och att det inte är en mjölkig färg på oljan.
Det kan också bero på att värmepaketet läcker och det inte märkts tidigare pga det varit varmt ute så det inte använts, kan märkas som ånga på framrutan

Skrivet av Viita:

Kan även vara värt att kontrollera så det inte är locket till expansionskärlet som är problemet.
Råkade ut för det på en VW -90 för ett gäng år sedan att det var någon packning i locket som var kass och så pös det ut kylvästska den vägen. Dvs, om de fortfarande har liknande design.

Har köpt en flaska longlife som är rosa nu.
Det står specifikt att man inte ska fylla på med nuvarande vätska kvar.
Ska jag strunta i att fylla på lite och bara lämna in bil på verkstad, eller kan jag fylla på lite gran?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griid:

Har köpt en flaska longlife som är rosa nu.
Det står specifikt att man inte ska fylla på med nuvarande vätska kvar.
Ska jag strunta i att fylla på lite och bara lämna in bil på verkstad, eller kan jag fylla på lite gran?

Jag antar att de skriver så för att undvika att man blandar olika kvaliteer men att fylla på vid låg nivå är nått man måste göra.

Det som kan vara farligt är om kylvätska har läckt in i oljan och då bör man inte starta bilen utan bärga den för att undvika att förvärra skadan men är oljan normal så är det inget som är akut farligt. Se bara till att hålla reda på frystemperaturen så blanda innan du häller i om det inte är färdigblandat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att de skriver så för att undvika att man blandar olika kvaliteer men att fylla på vid låg nivå är nått man måste göra.

Det som kan vara farligt är om kylvätska har läckt in i oljan och då bör man inte starta bilen utan bärga den för att undvika att förvärra skadan men är oljan normal så är det inget som är akut farligt. Se bara till att hålla reda på frystemperaturen så blanda innan du häller i om det inte är färdigblandat.

Tack för svar,
Det är en Longlife färdigblandad på -38 grader Celsius.
Såg att VW använder g12+rosa så borde fungera att hälla i denna?
Jag kommer kolla oljan också precis som du nämner.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har köpt en flaska longlife som är rosa nu.
Det står specifikt att man inte ska fylla på med nuvarande vätska kvar.
Ska jag strunta i att fylla på lite och bara lämna in bil på verkstad, eller kan jag fylla på lite gran?

Det finns olika typer av kylarvätska, och olyckligtvis är en viss kombination helt inkompatibel. De två varianterna bildar gegga när de blandas, och kan då täppa till hela kylsystemet. Motorn kommer snabbt bli överhettad och skära i det läget. Idiotiskt att dessa olika varianter förekommer samtidigt på marknaden, men så är det.

Det enda säkra är att helt tömma kylvätskan som finns, och sen skölja ur kylsystemet flera gånger om (antingen varmköra varje gång så termostaten öppnar sig, för annars når man inte hela kylsystemet, eller med termostaten urplockad under proceduren och ditsatt igen precis före sista påfyllningen med ny kylarvätska) med vatten, sen en omgång med en svag syralösning i vatten, därefter med destillerat vatten för att skölja bort syran, och sen fylla på med ny kylarvätska i korrekt blandning. Och sen skriva upp exakt vad man stoppat i, så man vet det säkert om man behöver fylla på igen. Jag har inte gjort det själv, men jag skulle nog sätta av minst en halvdag för att göra det, och man behöver bra tillgång till en vattenslang och sen dunkar eller övrig behållare för vätskorna man tappat av och förbrukat.

Och nej, färgen på vätskan ger ingen ledtråd alls till vad för typ av kylarvätska det är. Tillverkare kan helt fritt välja färg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag har en Passat 2012 som hade liknande problem. Kylarvätskenivån minskade, men inget uppenbart läckage. Vid kamremsbyte runt 20000 mil så byttes även vattenpumpen. Sen dess har nivån legat stabilt.

Permalänk
Medlem

våran 2013 läckte via dieselvärmaren.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk

Kör själv en golf 2016 (1,6tdi) som fick byta kamrem och vattenpumpen vid 12500mil. Det var vattenpumpen som läckte. kostade ca 12-13kkr (Jan 2023). Vet inte vad det kostar för en passat men det ligger nog runt där skulle jag tro. Så länge den inte rycker vitt, då kan det vara topplockspackningen. Tråkiga pengar vilket som.

Hur längesedan var det du bytte kamrem eller har det aldrig gjorts?

Permalänk
Medlem

Farsan har en passat som är något år nyare än den. Den hade samma symptom ett tag och det blev långsamt värre. För honom var det vattenpumpen (tydligen vanligt fel på den bilen) som tillslut gav sig katastrofalt. Sista fåtalet mil innan den gick så läckte det rejält, det regnade under bilen när man parkerade

Permalänk
Medlem

Precis som andra redan sagt, kylvätskan skall normalt hålla samma nivå. Om nivån sjunker så har du ett läckage.

Kylarvätskan kan försvinna till 3 olika ställen.
Ut i det fria genom yttre läckage, på en bil med ålder och miltal som du beskriver är vattenpumpen troligaste boven i dramat, andra känsliga ställen är nerkant på kylaren.
Det kan också läcka internt i motorn, då försvinner kylarvätskan antingen in i förbränningsrummet, eller blandar sig med oljan, beroende på vart läckan är. Här är ofta en felande topplockspackning boven, men det förekommer även sprickor i topplocket och även i sällsynta fall motorblocket.
Internt läckage är ofta relativt lätta att diagnostisera, får du in kylarvätskan i förbränningsrummet så ger det påtaglig vit rök i avgaserna.
Blandar det sig med oljan så får du på tok för hög oljenivå och oljan blir grå till färgen. Men detta resulterar relativt snart i ett spektakulärt motorhaveri, så då är den låga nivån med kylarvätska ganska oväsentlig i sammanhanget.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av griid:

Tack för svar,
Det är en Longlife färdigblandad på -38 grader Celsius.
Såg att VW använder g12+rosa så borde fungera att hälla i denna?
Jag kommer kolla oljan också precis som du nämner.

Hur såg oljan ut?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Troligtvis kamrem och vattenpump som behöver bytas

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur såg oljan ut?

Skrivet av Nadzington:

Troligtvis kamrem och vattenpump som behöver bytas

Oljan såg fin ut.
lämnade in bilen på verkstad som konstaterade att vattenpumpen var trasig, den är nu bytt + kamrem
Oljan behövde inte bytas. Byter den i vår.
@nadzington spot on!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"