Ska vi behöva betala moms vid försäljning?

Permalänk

Ska vi behöva betala moms vid försäljning?

Hej, har ett "dilemma" jag inte riktigt förstår. I detta fallet är vi 8 personer som deltagit i en aktivitet som genererat en produkt vi nu säljer. Köparen erbjuder 100kr/kg ink moms för produkten. Nu vill en i laget ta det på företaget och vill då absolut inte betala moms. nu tar han emot alla pengarna och ska nu dela ut pengarna mellan oss, nu blir det 80kr Kilot?

Är där något jag inte förstår?

Rubrik
Permalänk
Medlem

Om ni har ett företag, som är momsredovisningsskyldigt, som säljer en produkt så ska ni också betala moms till staten (normal momssats är 25% på varans pris). Dessa pengar är inte firmans utan statens. Om det inte finns utgående moms (moms företaget betalt vid inköp av varor och tjänster) kan företaget kvitta det mot ingående moms.
En femtedel av de 100 kronorna tillhör alltså statens, inte era som säljare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av whisky:

Om ni har ett företag, som är momsredovisningsskyldigt, som säljer en produkt så ska ni också betala moms till staten (normal momssats är 25% på varans pris). Dessa pengar är inte firmans utan statens. Om det inte finns utgående moms (moms företaget betalt vid inköp av varor och tjänster) kan företaget kvitta det mot ingående moms.
En femtedel av de 100 kronorna tillhör alltså statens, inte era som säljare.

Absolut, men tänker att köparens pris var 100kr INK moms. Vi övriga nu som ska delas på det vi sålt är privat personer

Permalänk
Medlem

Om ni andra inte är en del av företaget så får ni andra sju bli anställda av företaget och företaget ska då bland annat betala arbetsgivaravgift för var och en av er. Ni får ut er andel i lön och ska då även skatta på dessa pengar. Vet inte om det är ett krav men tror även att företaget ska redovisa era inkomster till skatteverket också.

Ni andra kan inte ta del av pengarna i form av utdelning.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Om ni andra inte är en del av företaget så får ni andra sju bli anställda av företaget och företaget ska då bland annat betala arbetsgivaravgift för var och en av er. Ni får ut er andel i lön och ska då även skatta på dessa pengar. Vet inte om det är ett krav men tror även att företaget ska redovisa era inkomster till skatteverket också.

Ni andra kan inte ta del av pengarna i form av utdelning.

Nej det är vi inte. Utan detta var på initiativ av en av medlemmarna. Är inga stora pengar vi pratar om, vi pratar om några tusenlappar per person. Igen säljaren har ju inkluderat moms i priset

Permalänk
Medlem

Jag antar att det nuvarande upplägget kan anses vara en hobbyverksamhet, och då ska ni skatta överskottet som inkomst av tjänst. Så ni har antagligen fuskat med skatten fram tills nu.

Men det jag skulle oroa mig över är varför vill en person "ta det på företaget" helt plötsligt. Antingen har han ingen aning om vad han håller på med, eller så försöker han köra en fuling av något slag. Vad försöker han vinna på det här?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag antar att det nuvarande upplägget kan anses vara en hobbyverksamhet, och då ska ni skatta överskottet som inkomst av tjänst. Så ni har antagligen fuskat med skatten fram tills nu.

Men det jag skulle oroa mig över är varför vill en person "ta det på företaget" helt plötsligt. Antingen har han ingen aning om vad han håller på med, eller så försöker han köra en fuling av något slag. Vad försöker han vinna på det här?

Hobbyverksamhet ska först betala egenavgifter (29%) och resten av överskottet räknas som inkomst av tjänst). Om den totala inkomsten understiger ~22kkr så betalar man ingen skatt alls, men det är säkert inte aktuellt i det här fallet. I vilket fall som helst så låter det ju lite udda att han vill ha in pengarna i sin verksamhet.. I vilket fall som helst blir det inte mycket kvar av den där 100-lappen när farbror staten har tagit sin del (vilket är merparten då 20% går till moms, på resten avgår sedan 29% till egenavgifter och ~30% i skatt).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster