Plöstligt dålig svärta på Youtube

Permalänk

Plöstligt dålig svärta på Youtube

Jag kör med datorn i signaturen på en Samsung 55"-tv från 2019 (QE55Q70RATXXC). Plötsligt har svärtan blivit dålig i Youtubevideor. Det blir rejält pixligt och smudgigt kring svarta saker. Det blir samma både i Edge och Chrome.

Kan bli så illa som på den här screenshoten (av en 1080p-video föreställande Fallout: New Vegas-gameplay):

Dessutom så ändras bilden på Youtube ibland fram och tillbaka mellan hög kontrast och låg kontrast (med ljus, dimmig bild). Med helskärm blir det oftast den låga kontrasten (i alla fall så fort UI:n har poppat bort). I litet läge oftast hög kontrast. Om jag scrollar upp och ner när jag har videospelaren i litet läge så flimrar det mellan dessa två kontrastlägen. Den dåliga svärtan är dock konstant.

Videor lagrade på datorn påverkas inte. Gaming påverkas inte. Andra videosidor påverkas inte. Det är bara Youtube, i kombination med min huvuddator. Har testat koppla in en annan dator i TV:n och då är Youtube normalt.

Jag har testat slå av och på HDR, laddat ner nya drivrutiner för GPU:n, testat alla möjliga färginställningar i chrome flags för att sedan återgå till default igen. Allt började i samma veva som jag spelade Starfield och fick lov att ändra fram och tillbaka mellan 1440p och 1080p för att leta bra inställningar. Vet inte om det kan ha haft något med saken att göra eller om det är ett sammanträffande.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s